دوست بد، عامل بدبختی در دنیا و پشیمانی در آخرت

انسان بخاطر وجود اجتماعی که دارد، نیازمند این است که با دیگران معاشرت داشته باشد. برخی از افراد با همنشین های بدی مجالست می‌کنند و روح خودشان را فاسد می‌کنند و از عواقب بدی که در انتظار آنهاست، غافل هستند. این نوشتار به صورت مختصر در رابطه با دوست بد صحبت می کند.
سه‌شنبه، 15 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
دوست بد، عامل بدبختی در دنیا و پشیمانی در آخرت
یکی از اثرات انتخاب دوست بد این است که سبب گمراهی در این دنیا و پشیمانی در عالم آخرت است.
 

مقدمه 

عمر انسان یک نعمت و بزرگترین سرمایه هستی بشر است که باید از تمام دقایق آن بهره برد و بهترین ها را برای خودمان ذخیره سازیم. بخیل بودن یک صفت بدی است اما باید درباره عمر خودتان این صفت را داشته باشید و نسبت به عمر خودتان بخیل باشید و نگذارید در مسیر بیهوده صرف شود. پیامبر اکرم در سخن کوتاه خود به این امر مهم اشاره دارند: هیجان‌ها و جریان های حوادث شما را به این سو و آن سو نکشاند که ناگهان به خود آمده، خویش را ورشکسته و سرشکسته در بازار بهره برداری از عمر و حیات خویش می‌یابید. 

نکته: به طور کلی هرکس برای وقت ارزش قایل شد و از آن با آگاهی و جدّیت استفاده صحیح نمود، به جایی رسید، و هرکس آن را عاطل و باطل نمود، قطعاً خود را تیره بخت نموده و درچاه هلاکت انداخته است. یکی از این باطل ها که راهزن عمر و هستی آدمی است، دوست و رفیق است که اگر درست انتخاب شود سبب نجات و نیکبختی می‌شود، اما اگر انتخاب نادرست باشد و فرد شقی و نگون بخت را انتخاب کرده باشید، سبب بدبختی و درماندگی خود شده اید و عمر ارزشمندتان را به باطل خواهد کشاند. 
 

گام نخست

قبل از اینکه دوستی را انتخاب کنید، او را مورد آزمایش قرار دهید و اگر مورد تایید قرار گرفت با او طرح دوستی بریزید و او را انتخاب کنید. معصومین (علیهم السلام) فرمودند: هر کس پیش از گزینش دوستان، آنان را آزمایش نکند، فریب خواهد خورد و به همنشینی با بدان کشیده خواهد شد، آن که با آزمایش، دوستی را انتخاب کرد، همنشینی با او دوام می‌یابد و دوستی اش مستحکم می‌شود. [1]
 

جوان و احساس غرور

برخی از جوانان و بزرگان یک احساس غروری در وجود آنها قرار دارد که با خودشان می‌گویند من که تحت تاثیر دوست ناباب قرار نمی گیرم و می‌توانم خودم را کنترل کنم. در حالی که معصومین (علیهم السلام) به ما تذکر دادند که مواظب باشید و بدانید که طبیعت وجودی شما به گونه ای است که بدی ها و زشتی ها را از دوست تان جذب می‌کند.  در روایت داریم: از مصاحبت و گفتگو با مردم شریر و فاسد بپرهیز که طبیعت وجودتان به طور ناآگاه، بدی و ناپاکی را از طبع منحرف او می دزدد و تو از آن بی خبری. [2]
 

دوستان خوش ظاهر اما بد سیرت

با برخی از افراد که مواجه می‌شویم از چهره و ظاهر آراسته او خوشمان می‌آید و با او رفاقت می کنیم و عمر گران سنگ خود را با او می‌گذرانیم و بعد از مدتی که خودمان را گرفتار شده می‌بینیم، آن وقت به سیرت شیطانی آنها پی می‌بریم. در ابتدا باید دقت داشته باشید که با چه کسی همنشین می شوید و تنها به ظاهر او توجه نکنید. در روایت آمده است که : از دوستی با بدکار و تبهکار بپرهیز که او همانند شمشیر کشیده و از نیام بر آمده ای است که چشم اندازش زیبا و نیک و اثرش زشت و قبیح است. [3]
 

دوست بد سبب گمراهی در دنیا و پشیمانی در آخرت

یکی از اثرات انتخاب دوست بد این است که سبب گمراهی در این دنیا و پشیمانی در عالم آخرت است. با یک مرور ساده بر روی رفتارهای دوستان خود و شناختن دوستان خوب و بد، سعی کنید دوستان بد را از لیست دوستان خود حذف کنید و با آرامش به زندگی خودتان ادامه دهید و آخرت هم بهانه این را ندارید که دوست بد سبب گمراهی من شده است. 

در روز قیامت که دارای صحنه های متعدد و عجیبی است، ظالمان از گذشته ی خویش در حسرت می افتند و گناهکاران می گویند: ای وای بر ما! کاش فلان شخص گمراه را دوست خود انتخاب نکرده بودیم. بیداری و آگاهی به سراغ مان آمده بود ولی این دوست بی ایمان ما را گمراه کرد:«یا و یلنی لیتنی لم اتّخذ فلاناً حلنلاً لقدأ ضلنّی عن الذّکر بعد إذجاء نی و کان الشیطان الانسان خذولاً؛ ای وای بر من، کاهش فلان شخص (گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم. او مرا از یاد حق گمراه ساخت، پس از آن که آگاهی به سراغ آمده بود و شیطان همیشه خوار کننده و تنها گذارنده ی انسان بوده است.»[4] 
 

دوست بد مانند سیگار است

1. افرادی که سیگار نمی‌کشند، اگر در کنار افراد سیگاری قرار گیرند، دود آن سیگار، ضررهای زیادی را وارد بدن این شخص می‌کند در حالی که خوشحال است که سیگار نمی‌کشد اما غافل از آنکه ضرر وارد بدن او شده است. 

2. دوست بد دقیقاً مثل سیگار می‌ماند ؛ همه روزهای خوب، سلامتی و جوانی شما را می گیرد و در عوض آن، زخم همیشگی داخل ریه های تان، چهره و دلتان به جای می گذارد، حتی اگر تو آن را کنار بگذاری، ضررهای آن تا مدت ها دست از سرت بر نمی دارد.

پی نوشت :
[1] محمد حکیمی و دیگران..، الحیاة ، ترجمه احمد آرام، قم: دلیل ما جلد 1، صفحه 250.
[2] مرتضی فرید، الحدیث، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، سال چاپ 1386، چاپ 16، جلد 2 ،صفحه 92.
[3] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق، جلد 74، صفحه 198.
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه فرقان، آیه 28 و 29.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.