آنچه از فواید ارده برای سلامتی ​​​​​​​باید دانست (بخش دوم)

خواص ارده از فواید بی‌شماری دانه‌های کنجد برای سلامتی سرچشمه می‌گیرند؛ کنجد یکی از قدیمی‌ترین مواد غذایی روی زمین است. دانه‌های کنجد یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری چند اشباع نشده هستند؛ این اسیدهای چرب می‌توانند به بهبود وضعیت سلامت قلب، پوست، باروری، و غیره کمک کنند. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 15 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید ارده برای سلامتی ​​​​​​​باید دانست (بخش دوم)
هزاران سال است از روغن کنجد برای درمان زخم‌های پوستی، سوختگی‌ها، حساسیت‌ها و خشکی پوست استفاده می‌شود؛ ‌به همین خاطر، گاهی اوقات به روغن کنجد ملکه‌ی روغن‌ها‌ می‌گویند.
 

آنچه از فواید ارده برای سلامتی باید دانست


1. کمک به متعادل کردن هورمون‌ها (به ویژه در زنان یائسه)
فیتواستروژن‌ها به موضوع بحث‌برانگیزی تبدیل شده‌اند؛ به خصوص وقتی صحبت از اثرات‌شان بر هورمون‌های بدن به میان می‌آید. آن‌ها هم می‌توانند کارکرد استروژن را تقلید کنند، و هم‌چنین به عنوان یک ضد استروژن عمل کنند (یعنی این‌که رفتارشان بر خلاف استروژن بیولوژیکی باشد) – درک این ویژگی ممکن است کمی گیج کننده باشد. آن‌ها به گیرنده‌های استروژن می‌چسبند و بدن را فریب می‌دهند؛ به این ترتیب، بدن فکر می‌کند میزان استروژن موجود، بیش‌تر یا کم‌تر از میزان واقعی است. این‌که آیا این ویژگی فیتواستروژن‌ها برای بدن مفید با مضر است، به طور دقیق مشخص نیست؛ ولی مطالعات نشان داده‌اند آن‌ها فوایدی برای بدن به همراه دارند.

آن دسته از مواد غذایی که باعث افزایش استروژن می‌شوند، معمولا از شهرت خوبی برخوردار نیستند – زیرا به طور مثال، الگوی غذایی غربی (آمریکایی) که معمولا مملو از غذاهایی است که باعث افزایش استروژن می‌شوند، برای برخی از آدم‌ها دردسرساز شده است. ولی تمام اثرات فیتواستروژن‌ها بد نیستند. مطالعات نشان داده‌اند، غذاهای حاوی فیتواستروژن برای برخی از آدم‌ها، به خصوص برای زنان یائسه‌ و بالای ۵۰ سال یا زنانی که به هر دلیل کمبود استروژن دارند، واقعا می‌توانند مفید باشند. این مواد غذایی به طور طبیعی می‌توانند هورمون‌ها را متعادل کنند، به استحکام استخوان‌ها کمک کنند، و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان یا پوکی استخوان را کاهش دهند.

به نظر می‌رسد، استروژن غذایی برای زنان یائسه بیش‌تری فایده را به همراه دارد؛ بعد از یائسگی زنان از آخرین دوره‌ی قاعدگی‌شان گذر می‌کنند، توان باروری‌شان پایان می‌یابد، تغییراتی را در سطوح هورمون‌ها تجربه می‌کنند، به خصوص هورمون‌های استروژن و پروژسترون. تصمیم به افزایش مصرف فیتواستروژن برای بیش‌تر آدم‌ها ایده‌ی خوبی نیست و ممکن است برای سلامتی مضر باشد، ولی می‌تواند در مقابله با اثرات عدم تعادل هورمونی که معمولا زنان در آغاز دوره‌ی سالمندی‌شان دچار آن‌ها می‌شوند، مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند، افزایش مصرف فیتواستروژن به شکل قابل توجهی به کاهش علائم یائسگی از جمله گر گرفتگی، ضعف استخوان، ضعف بدنی، تغییرات خلقی، کاهش تمایل جنسی، و غیره کمک کند.

2. کمک به بهبود وضعیت سلامت پوست
دانه‌های کنجد منبع خوبی برای آمینو اسیدها، ویتامین E، ویتامین‌های B، مواد معدنی کم مقدار و اسیدهای چربی هستند که همگی به جوان‌سازی سلول‌های پوستی و پیشگیری از بروز نشانه‌های زودهنگام پیری کمک می‌کنند. با این‌که شاید دل‌تان نخواهد ارده را روی پوست‌تان بمالید، ولی حداقل خوردن آن، از طریق افزایش چربی و تغذیه‌ی پوست، می‌تواند پوست‌تان را زیبا و جذاب کند.

هزاران سال است از روغن کنجد برای درمان زخم‌های پوستی، سوختگی‌ها، حساسیت‌ها و خشکی پوست استفاده می‌شود؛ ‌به همین خاطر، گاهی اوقات به روغن کنجد “‌ملکه‌ی روغن‌ها‌”‌ می‌گویند. این روغن یک عامل طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است. به این ترتیب، می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث انسداد منافذ پوست می‌شوند، از بین ببرد. به طور کلی، چربی‌های سالم برای حفظ سلامت پوست بسیار اهمیت دارند، زیرا بدن برای کاهش التهاب و حفظ رطوبت پوست به چربی نیاز دارد. هم‌چنین، ارده می‌تواند مواد معدنی نظیر روی (زینک) را نیز برای بدن تامین کند؛ این مواد معدنی برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تولیدکلاژن ضروری هستند – کلاژن سفتی، انعطاف پذیری، و جوانی را به پوست می‌بخشد.

3. کمک به افزایش جذب مواد مغذی
مطالعات نشان داده‌اند، دانه‌های کنجد به افزایش جذب ترکیبات محافظت کننده و قابل حل در چربی نظیر توکوفرول کمک می‌کند؛ این ترکیبات مواد مغذی اصلی موجود در ویتامین E هستند که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها مرتبط با افزایش سن نظیر سرطان و بیماری قلبی ایفا می‌کنند.

هنگامی که پژوهشگران، طی یک دوره‌ی پنج روزه، اثرات مصرف دانه‌های کنجد را بر انسان آزمایش کردند، دریافتند روغن کنجد (ولی نه روغن گردو یا سویا) سطوح سرم گاما – توکوفرول را به طور میانگین به اندازه‌ی ۱۹.۱ درصد در شرکت کننده‌ها افزایش داد. این حقیقت که کنجد می‌تواند باعث افزایش گاما – توکوفرول پلاسما و بهبود فعالیت زیستی ویتامین E شود، به این معنی است که کنجد ممکن است برای پیشگیری از التهاب، استرس اکسیداتیو، و در نتیجه ایجاد بیماری‌ها مزمن موثر باشد.
 

ارزش غذایی ارده کنجد

ارده از طریق خیساندن دانه‌های کنجد، و سپس بو دادن و کوبیدن این دانه‌ها، و تبدیل آن‌ها با یک خمیر غلیظ یا سس روان ساخته می‌شود. پوست دانه‌های کنجدی که برای تهیه‌ی بیش‌تر ارده‌ها استفاده می‌شود، ابتدا باید جدا شود. به این ترتیب، آن‌ها را در آب خیس می‌کنند تا بتوان به راحتی بتوان پوست‌شان را از هسته جدا کنند؛ با این کار، محصول نهایی نرم‌تر و روان‌تر خواهد شد. متاسفانه، در فرایند جدا کردن پوست دانه‌های کنجد، بسیاری از خواص ارده نیز جدا می‌شود؛ زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در کنجد، داخل پوست آن ذخیره شده‌اند. در صورت امکان، بهتر است ارده‌ای را خریداری کنید (یا خودتان تولید کنید) که پوست‌اش جدا نشده باشد تا بتوانید از تمام خواص کنجد بهره‌مند شوید.

خواص ارده از فواید بی‌شماری دانه‌های کنجد برای سلامتی سرچشمه می‌گیرند؛ کنجد یکی از قدیمی‌ترین مواد غذایی روی زمین است. دانه‌های کنجد یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری چند اشباع نشده هستند؛ این اسیدهای چرب می‌توانند به بهبود وضعیت سلامت قلب، پوست، باروری، و غیره کمک کنند.

یک قاشق غذاخوری ارده حاوی مواد مغذی زیر است:
الف. ۸۹ کالری
ب. ۳.۲ گرم کربوهیدرات
پ. ۲.۵ گرم پروتئین
ت. ۸ گرم چربی
ث. ۱.۵ گرم فیبر
ج. ۰.۲ میلی‌گرم تیامین (۱۵ درصد ارزش روزانه)
چ. ۴۹.۴ میلی‌گرم منیزیوم (۱۲ درصد ارزش روزانه)
ح. ۱۱۱ میلی‌گرم فسفر (۱۱ درصد ارزش روزانه)
خ. ۱.۵ میلی‌گرم روی (زینک) (۱۰ درصد ارزش روزانه)
د. ۰.۲ میلی‌گرم منگنز (۱۰ درصد ارزش روزانه)
ذ. ۰.۲ میلی‌گرم مس (۱۰ درصد ارزش روزانه)
ر. ۶۴ میلی‌گرم کلسیم (۶ درصد ارزش روزانه)
ز. ۰.۹ میلی‌گرم آهن (۵ درصد ارزش روزانه)

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما