فواید آب لبو برای سلامتی (بخش دوم)

مصرف لبو یا چغندر برای سلامت بدن بسیار مفید است. بهبود سلامت پوست، جلوگیری از آب مروارید، افزایش آنتی‌اکسیدان بدن، جلوگیری از مشکلات تنفسی، جلوگیری از سکته‌ مغزی، کمک به التیام یافتن زخم‌ها و کبودی‌ها، درمان آرتریت و کمک به سم‌زدایی از کل بدن برخی از این فواید هستند که در این مطلب به توضیح آن پرداخته ایم.
پنجشنبه، 17 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید آب لبو برای سلامتی (بخش دوم)
ثابت شده‌است که ویتامین C کمک می‌کند که روند بهبود کبودی تسریع شود. از آن‌جایی که لبو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها فایده‌ی زیادی دارد.
 

فواید آب لبو برای سلامتی


۱. کمک به پیشگیری از زوال عقل
از دیگر خواص آب لبو برای سلامتی می‌توان به کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. زیرا گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. به گفته‌ی پزشکان متعلق به وب‌گاه WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر قرمز بر سلامت مغز دریافته‌اند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.

۲. کمک به سم‌زدایی از کل بدن
آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در لبو می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک کنند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند. نشریه‌ی نیوترینتس پژوهشی جامع را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی لبو منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی لبو به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

۳. عامل تقویت بنیه و عملکرد ورزشکاران
آب لبو می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند و سطح انرژی را در بدن افزایش دهد. بدن می‌تواند نیترات را به انرژی تبدیل کند، و مصرف این ماده از طریق گیاهی نظیر چغندر بی‌خطر است. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در مجله آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی به چاپ رسید، مصرف آب لبو به دوندگان کمک می‌کند بتوانند سریع‌تر و طولانی‌تر بدوند. به گفته‌ی پژوهشگران، چغندر دویدن را در بزرگسالان سالم بهبود می‌بخشد.

۴. کمک به فعالیت های روزانه
مطالعات دریافته‌اند نوشیدن آب لبو می‌تواند در انجام بهتر و کارآمدتر کارهای روزمره به شما کمک کند. پژوهشگران دریافته‌اند مصرف آب لبو پیش از انجام فعالیت بدنی به افزایش میزان اکسیژن در خون، کاهش فشار خون، و بهبود واکنش‌های اندام‌های بدن به ورزش کمک می‌کند.

۵. درمان آرتریت
آرتریت یک بیماری مفصلی است که باعث ورم و درد در مفاصل می‌شود. این بیماری به عنوان استئوآرتریت‌ و آرتریت روماتوئیدنیز طبقه‌بندی می‌شود. استئوآرتریت زمانی اتقاق می‌افتد که غضروف بین مفاصل سائیده‌شده که باعث التهاب و درد می‌شود و آرتریت روماتئید ناشی از اختلالات خود ایمنی است که در آن سلول‌های سفید خون، غضروف را تخریب می‌کنند. به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در آب لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

۶. کمک به التیام یافتن زخم‌ها و کبودی‌ها
ثابت شده‌است که ویتامین C کمک می‌کند که روند بهبود کبودی تسریع شود. از آن‌جایی که لبو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها فایده‌ی زیادی دارد. همچنین از قدیم‌الایام، اعتقاد بر این بوده‌است که برگ لبو برای سرعت بخشیدن به فرآیند شفا بسیار موثر است. بنابراین، استفاده از لبو به عنوان دارویی برای التیام زخم و کبودی می‌تواند برای روند بهبودی مفید باشد.

۷. کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS)
آب لبو منبعی عالی از آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج‌دارند ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن می‌تواند خلق‌وخوی شما را نیز بهترکند. خلق‌وخو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

۸. جلوگیری از سکته‌ مغزی
این مورد هم یکی دیگر از خواص آب لبو است. اگر سلامت ذهن شما در حد خوبی قرار ندارد و فشار زیادی را احساس می‌کنید، فشار خون‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با بالا رفتن سطح فشار خون نیز احتمال بیش‌تری برای رخ دادن سکته‌ی مغزی وجود دارد. لبو به عنوان یک ماده‌ی خوراکی که می‌تواند از سکته‌ی مغزی جلوگیری کند، شناخته شده‌است. در واقع، وجود پتاسیم در این ماده‌ی خوراکی به تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. در عین حال، پتاسیم که یک واسازودیلاتور نامیده می‌شود، رگ‌های خونی را شل می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد و به این ترتیب خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین باید پذیرفت که لبو سلامت بدن را بهبود می‌دهد.

۹. جلوگیری از مشکلات تنفسی
سیستم تنفسی یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین قسمت‌های بدن ما است. ما باید برای جلوگیری از هر گونه مشکل تنفسی، یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. ثابت شده‌است که آب لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. علاوه بر این، این ریشه‌ی خوراکی غنی از ویتامین C است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که دارای مزایای زیادی برای بدن ما است. به این ترتیب خوردن آب لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

۱۰. افزایش آنتی‌اکسیدان بدن
می‌توان این ویژگی را به وجود ترکیبات پلی فنول و بتالین در لبو نسبت داد که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی داده‌است. بر اساس یک پژوهش رنگدانه‌ی بتالین در لبو خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد. این خواص به درمان آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکردهای شناختی کمک می‌کند.

۱۱. جلوگیری از آب مروارید
لبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است که می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد نیز مفید است.

۱۲. بهبود سلامت پوست
مشاهده شده‌است مصرف آب لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌کند. هم‌چنین همان‌طور که قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت غشای مخاطی را بهبود می‌بخشد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.