فواید نوشیدن آب گرم برای سلامتی (بخش دوم)

آب گرم برای درمان دردهای شکمی قاعدگی مفید است. درد پیش از قاعدگی بسیار شدید و غیر قابل تحمل است. زنان می‌توانند در این دوران آب گرم بنوشند چرا که اثرات آرام‌بخش دارد. همچنین می‌توانید از بخور آب گرم نیز برای بهتر شدن استفاده کنید. در این مطلب به فواید نوشیدن آب گرم برای سلامتی و درمان اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید نوشیدن آب گرم برای سلامتی (بخش دوم)
آب گرم، فعالیت ریشه مو را تسریع می‌کند. بنابراین از آسیب مو جلوگیری کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد.
 

خواص نوشیدن آب گرم برای سلامتی

1. درمان آرتریت
اگر کمر درد یا علائم آرتریت دارید می‌توانید آب گرم بنوشید یا با آب گرم حمام کنید. همان‌گونه که گفته شد آب گرم جریان خون را بهبود بخشیده و باعث آرامش می‌شود. آب گرم، بهترین درمان برای آرتریت نیز هست. به علاوه، آب گرم درد مفاصل، گرفتگی‌ها و اسپاسم عضلات را برطرف می‌کند.
 
۲. درمان مشکلات پیش از قاعدگی
آب گرم برای درمان دردهای شکمی قاعدگی مفید است. درد پیش از قاعدگی بسیار شدید و غیر قابل تحمل است. زنان می‌توانند در این دوران آب گرم بنوشند چرا که اثرات آرام‌بخش دارد. همچنین می‌توانید از بخور آب گرم نیز برای بهتر شدن استفاده کنید.
 
۳. پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آب آلوده
حتما شنیده‌اید که باکتری‌ها و ویروس‌هایی در آب نوشیدنی وجود دارد. در هر قطره از آبی که می‌نوشیم میکروارگانیزم‌هایی وجود دارند که می‌توانند بر سلامتی ما تاثیر بگذارند. جوشاندن آب می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌ها را بکشد. باکتری‌ها، ویروس‌ها و تک‌یاختگان بعد از ۹۰ ثانیه جوشاندن کشته می‌شوند. می‌توانیم با نوشیدن آب گرم از بیماری‌های مربوط به آب مانند وبا و تب تیفوئید جلوگیری کنیم.
 
4. درمان دیابت
افراد مبتلا به دیابت باید هیدراته بمانند. یک مطالعه نشان داد افرادی که آب گرم می‌نوشند می‌توانند قند خون بالا را کاهش دهند. نوشیدن آب گرم، دمای خون را بالا می‌برد که در این حالت قند خون اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود. نوشیدن آب گرم خطر دهیدراته شدن افراد دیابتی را کاهش می‌دهد.
 
۵. درمان طبیعی
آب به عنوان ماده‌ای ضروری برای عملکرد تمام بدن مفید است. در واقع آب به عنوان درمانی طبیعی برای برخی بیماری‌‌ها مانند میگرن، سردرد، کم‌خونی، کمردرد، سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری و غیره به کار می‌رود. آب گرم نیاز سلول‌ها برای انتقال اکسیژن را نیز تامین می‌کند.
 
۶. درمان التهاب معدی روده‌ای
التهاب معدی روده‌ای، مسمومیت غذایی است. اگر به موقع درمان نشود، بسته به میزان مسمومیت می‌تواند به بدن آسیب بزند. علائم التهاب معدی روده‌ای اسهال، استفراغ، درد معده، تهوع و سردرد است. نوشیدن آب گرم می‌تواند اولین راه برای درمان التهاب معدی روده‌ای باشد. آب گرم، سموم را از طریق ادرار دفع می‌کند.
 
7. درمان سوزش معده
سوزش معده مشکلی است که در آن معده دچار عفونت شده و در قفسه سینه یا پشت استخوان سینه درد ایجاد می‌شود. دلیل این درد افزایش اسید معده در اثر دیر غذا خوردن است. این درد می‌تواند هر زمان، بعد از غذا یا قبل از خواب به وجود بیاید. اولین درمان – قبل از استفاده از دارو- نوشیدن آب گرم است. آب گرم معده را آرام می‌کند.
 

خواص نوشیدن آب گرم برای پوست

نوشیدن آب گرم می‌تواند باعث زیبایی و نرمی پوست شود.
 
۱. ضد پیری
پیری فرآیندی طبیعی و غیر قابل پیشگیری است. اما می‌توانیم با تغذیه آن را به تعویق بیندازیم. نوشیدن آب گرم می‌تواند سموم بدن که عامل پیری هستند را دفع کند. نوشیدن آب گرم، رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و ترمیم سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد، علائم پیری را کاهش می‌دهد و پوست را نرم می‌کند.
 
2. ضد آکنه و جوش
آکنه اختلالی پوستی است که به دلیل برخی هورمون‌ها و باکتری‌ها به وجود می‌آید. آکنه اغلب بر پوست صورت – به ویژه پوست چرب- ظاهر می‌شود. نوشیدن آب گرم عفونت را از بین برده و باعث تشکیل پوست جدید می‌شود. آب گرم موادی دارد که باکتری‌ها را می‌کشد.
 
3. سلامت پوست
کمبود آب باعث خشکی پوست می‌شود. درست مانند گل که به دلیل کم‌آبی می‌خشکد. بنابراین بهتر است آب گرم بنوشید تا شما را هیدراته و گرم نگه دارد. همچنین آب گرم باعث بهبود جریان خون می‌شود که بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارد. در نتیجه پوستی سالم‌تر، نرم، مرطوب و درخشان خواهید داشت.
 
4. درمان عفونت پوست
عفونت‌های پوستی متعددی از جمله آکنه، جوش، اگزما و غیره وجود دارد. آب به عنوان یکی از مواد ضروری بدن، توانایی درمان عفونت‌های پوستی را دارد. به ویژه آب گرم که وقتی بجوشد خالص‌تر می‌شود. نوشیدن منظم آب گرم عفونت را از بین می‌برد.
 

آب گرم و زیبایی مو

1. سلامت مو
نوشیدن آب گرم، سلامت مو را افزایش داده و ریشه مو را تغذیه می‌کند. با این کار، مویی درخشان، حجیم و قوی خواهید داشت.
 
۲. افزایش رشد مو
آب گرم، فعالیت ریشه مو را تسریع می‌کند. بنابراین از آسیب مو جلوگیری کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد.
 
3. ضد شوره
شوره، پوسته سر است که به دلیل باکتری و عدم سلامت مو به وجود می‌آید. نوشیدن آب گرم، پوست را هیدراته کرده و از ایجاد سلول‌های مرده پوست جلوگیری می‌کند. آب گرم برای مبارزه با شوره سر مفید است.
 
4. استحکام مو
نوشیدن آب گرم برای داشتن موی نرم و درخشان مفید است. آب گرم، اعصاب انتهای ریشه مو را تقویت کرده و آن‌ها را فعال می‌کند. این برای بازگرداند استحکام مو و همچنین سلامت آن مفید است. می‌دانیم آب مهم‌ترین ماده است. اکثر افراد نوشیدن آب سرد را دوست دارند در حالی که آب گرم نیز فواید زیادی دارد. می‌توانیم از آن به عنوان یک درمان طبیعی استفاده کنیم.
 

نکات و ملاحظات در نوشیدن آب گرم

۲۵ فایده نوشیدن آب گرم را دانستیم، حالا بیایید به نکات و ملاحظات در مورد گنجاندن آب گرم در برنامه روزانه نگاهی بیندازیم.
 
۱. روش‌های سلامتی توصیه شده
میزان مجاز نوشیدن آب گرم در روز، ۳.۶ – ۲.۶ لیتر در روز است که این مقادیر به ترتیب برای زنان و مردان مناسب هستند.
 
۲. برنامه نوشیدن آب گرم
– یک یا دو لیوان آب گرم در صبح زود. صبح زود زمان خوبی برای متابولیسم است. قبل از شروع روز، قبل از مسواک زدن، آب گرم بنوشید و روز خود را بسازید.
– یک یا دو لیوان آب گرم قبل از صبحانه. این کار، دستگاه گوارش را پاک می‌کند.
– سه لیوان آب گرم در صبح. این کار به شما انرژی داده و شما را سرحال می‌کند.
– دو تا چهار لیوان در بعد از ظهر. این به فرآیند جذب کمک کرده و انرژی شما را حفظ می‌کند.
– یک لیوان آب گرم قبل از خواب. این، به خواب بهتر کمک می‌کند.
 
۳. بهترین دما
گرمی آب باید به اندازه ۵۰° سانتی‌گراد یا ۱۲۲° فارنهایت باشد. یعنی دمای آب باید به قدری باشد که گرمی آن احساس شود اما باعث سوختگی نشود.
 
۴. آماده‌سازی
آب تازه‌ای که خودتان در کتری بجوشانید بسیار بهتر است آب دستگاه‌های برقی است. آب تازه بهتر است زیرا از خالص بودن آن مطمئن هستید. قبل از نوشیدن باید مراقب باشید دما به اندازه‌ای باشد که زبان را نسوزاند و مشکلی ایجاد نشود.
 
۵. مواد افزودنی
آب گرم بدون افزودنی، طعم خوبی دارد. اگر می‌خواهید خواص آن را بیشتر کنید می‌توانید نمک یا آبلیمو به آن اضافه کید. اگر چه در هر صورتی باز هم آب ساده از هر چیزی بهتر است.

حرف آخر این‌که نوشیدن آب گرم فواید زیادی دارد. نوشیدن آن نیز راحت است. می‌توانیم آن را امتحان کرده و به عادت روزانه خود تبدیل کنیم تا دستگاه گوارش و پوست را پاکسازی کرده و سلامت عمومی بدن را بالا ببرد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.