مواد غذایی مفید برای پاکسازی کبد

برای سالم نگه داشتن بدن، باید انواع غذاهایی را بخورید که به پاکسازی کبد به طور روزانه کمک کنند. کبد شما یک ارگان بسیار مهم است که مسئولیت پاکسازی سموم مضر را از خون یا سم زدایی از بدن دارد، و به هضم و پردازش چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.
جمعه، 18 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی مفید برای پاکسازی کبد
لیموی تازه یا آب لیمو ضروری است برای این‌که کبِد آنزیم‌هایی تولید کند که انرژی و پشتیبانی را برای هضم تامین می‌کنند. لیمو به تنظیم فرآیند هضم، دفع مواد زائد و خنثی کردن سموم کمک می‌کند.

مقدمه

به نظر می‌رسد دنیای مدرنی که در آن زندگی می‌کنیم، روز به روز مسموم‌تر می‌شود و شمار بیماری‌ها رو به افزایش است. جای تعجب ندارد، خودمان اجازه دادیم همه‌ی چیز‌های اطراف‌مان، از جمله آب، غذا و هوا مسموم شوند. مثال بارز آن مایع سفیدکننده است، چیزی که به عنوان یکی از بهترین پاک‌کننده‌های کشنده‌ی باکتری همه جای دنیا استفاده می‌شود. با این حال استنشاق آن به شدت به ریه‌ها و مجرای تنفسی آسیب می‌زند. با وجود آن‌که بسیاری از امراض و بیماری‌ها که برخی از آن‌ها جدی هستند، به آفت‌کش‌ها نسبت داده می‌شود، اما آمریکا از آفت‌کش‌های خیلی زیادی استفاده می‌کند. گرچه مدت‌ها است دانشمندان نگرانی خود را از وجود سموم در محیط زیست ابراز کرده‌اند، به نظر می‌رسد گوش شنوایی وجود ندارد. امروزه تحقیقات نشان می‌دهد سمومی که زمانی کمیاب محسوب می‌شدند، در حال ظاهر شدن در بدن بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله کودکان هستند.

می‌توانیم هم‌چنان درباره‌ی این موضوع صحبت کنیم اما خبر خوب آن است که حق انتخاب دارید. می‌توانید خود را با محیطی سمی احاطه کنید، یا در محیطی طبیعی‌تر، پاک‌تر، و تقریبا عاری از مواد شیمیایی قرار دهید. هرچقدر از اهمیت سم‌زدایی بگوییم باز هم کم است. راه‌های زیادی برای پاکسازی این مواد شیمیایی سمی از بدن وجود دارد.

در این نوشتار کمک می‌کنیم چگونگی سم‌زدایی بزرگ‌ترین غده‌ی بدن یعنی کبد را بیاموزید. بدون کبد زنده نمی‌مانید. این عضو مهم عملکردهای زیادی به عهده دارد:
ذخیره‌ی ویتامین‌ها و آهن
سم‌زدایی خون
تبدیل قند ذخیره شده به قند قابل استفاده
تولید مایع صفرا (برای هضم چربی‌ها)
تخریب گلبول‌های قرمز کهنه و بی‌مصرف
تجزیه‌ی هموگلوبین، انسولین، و دیگر هورمون‌ها
 

مواد غذایی برای سم زدایی یا پاکسازی کبد 


۱. گردو
گردو مقادیر زیادی آمینواسید مهم به نام آرژنین دارد. این ماده به کبد کمک می‌کند آمونیاک را از بدن دفع کند. گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و گلوتاتیون نیز هست که به وظیفه‌ی پاکسازی روزانه‌ی کبد کمک می‌کنند. گردو را به خوبی بجوید تا بدن بهتر آن را هضم کند.

۲. هویج
هویج هم مثل گردو گلوتاتیون زیادی دارد که به پاکسازی کبد کمک می‌کند. هویج سرشار از بتاکاروتن و فلاونوئیدهای گیاهی است. مصرف هویج به تحریک و بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

۳. غلات جایگزین
غلات سرشار از گلوتن مانند گندم و چاودار، در واقع حجم کاری کبد را افزایش می‌دهند. سعی کنید از غلات جایگزینی مانند ارزن،گندم سیاه، و کینوآ استفاده کنید.

۴. چای سبز
نوشیدنی‌های گازدار و قهوه را کنار بگذارید و کمی چای سبز سالم دم کنید. این چای سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است که به خاطر کم به عملکرد‌های کبد معروف است. همیشه چای سبز تازه دم کرده بنوشید، زیرا انواع بسته‌بندی شده‌ی آن در بطری‌ها و قوطی‌ها ارزش تغذیه‌ای ندارند.

۵. گوجه فرنگی
گوجه فرنگی یکی دیگر از سبزیجاتی است که حاوی مقدار بیش‌تری گلوتاتیون است و به سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. هم‌چنین لیکوپن موجود در آن به محافظت در برابر سرطان‌های پوست، ریه، و سینه کمک می‌کند. دو تیر و یک نشان!

۶. گریپ‌فروت
این میوه مملو از گلوتاتیون است. به‌علاوه ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌های بالایی دارد. این مواد به افزایش تولید آنزیم‌های کبد و بهبود فرآیند سم‌زدایی کمک می‌کنند.

۷. اسفناج
اضافه کردن اسفناج خام به سالاد فکر خیلی خوبی است چرا که اسفناج حاوی مقدار زیادی گلوتاتیون است، ترکیبی که آنزیم‌ها را تحریک می‌کند کبد را پاکسازی کنند.

۸. مرکبات
لیموی شیرازی و لیموترش سرشار از ویتامین سی هستند که کبد را تحریک می‌کند و به سنتز مواد سمی به ترکیبات محلول در آب کمک می‌کند.

۹. آووکادو
این ابرخوراکی سرشار از مواد مغذی به بدن کمک می‌کند به صورت طبیعی گلوتاتیون بسازد.

۱۰. قاصدک
نوشیدن چای ریشه‌ی قاصدک به کبد کمک می‌کند چربی‌ها را تجزیه کند، آمینواسیدهای مهم بسازد، و بدن‌تان از شر سموم خلاص شود.

۱۱. کلم بروکسل
این سبزی علاوه بر آن که مثل سیر سولفور فراوانی دارد، گوتاتیون زیادی نیز دارد که کبد را ترغیب می‌کند انزیم‌هایی بسازد که بدن را در برابر آسیب سموم خوراکی یا محیطی حفظ کند.

۱۲. مارچوبه
مارچوبه یک ادرار آور خارق‌العاده است که به شدت به فرآیند پاکسازی کمک می‌کند و مقداری از بار سم‌زدایی کبد و کلیه‌ را به دوش می‌کشد.

۱۳. بوک چوی
به آن کلم سفید چینی هم می‌گویند. بوک چوی سرشار از آنتی‌اکسیدان و گیامغذی است، و کبد را تشویق می‌کند آنزیم‌هایی تولید کند که در عین محافظت از شما در برابر سرطان‌هایی خاص، به فرآیند سم‌زدایی نیز کمک می‌کنند. آن را به سالادهایتان اضافه کنید یا تفت دهید و از خوردنش لذت ببرید.

۱۴. کلم بروکلی
کلم بروکلی گیاهی سبز است که میزان زیادی فیبر، کاروفیل و آنتی‌اکسیدان دارد. این گیاه به طور طبیعی انواعی از سموم نامطبوع و مواد سرطان‌زا را از بدن‌تان حذف می‌کند و به این ترتیب به کبدتان کمک می‌کند. بروکلی تازه ویتامین‌های بیش‌تری دارد، اما پخته‌ی آن نیز به شدت مفید است.

۱۵. سبزیجات برگ‌دار
سبزی‌های تازه مثل کلم‌برگ، منداب، کاهو، برگ چغندر، کلم‌کالی، و اسفناج که به عنوان سالاد سرو شوند، به عملکرد کبد کمک می‌کنند، و علاوه بر تصفیه‌ی خون، آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی و انواع فلزات را خنثی می‌کنند.

۱۶. پیازها
پیاز را می‌توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته در همه‌ی غذاها مصرف کرد. این گیاه حاوی فلانوئیدها، فیتونوترینت‌ها، و پتاسیم است و می‌تواند به دفع مواد شیمیایی متعدد و پاکسازی دستگاه گوارش و کبد کمک کند.

۱۷. سیب
خوردن سیب تازه با پوست، با جمع کردن فلزهای سنگین در روده و دفع آنها از بدن از کبد پشتیبانی می‌کند. سیب حاوی اسید مالیک نیز هست، یک عامل پاک‌کننده‌ی طبیعی فوق‌العاده که سموم خطرناک و مواد سرطان‌زا را از خون پاک می‌کند.

۱۸. چربی‌‌های سالم
مصرف بیش از اندازه‌ی چربی می‌تواند در تولید صفرا که روی هضم تاثیر می‌گذارد، تداخل ایجاد کند. هرچند کبِد برای داشتن عملکرد درست قطعا به کمی چربی نیاز دارد. شما باید بکوشید دانه‌های خام، پخته یا بوداده، زیتون، بادام، تخمه‌ی کدو، گردو و آواکادو را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان جای بدهید تا کبدتان به بهترین نحو ممکن عمل کند.

۱۹. سیر
سیر خام یا پخته شده منبع عالی سلنیم و آلیسین است، موادی که به کبِد در فرآیند سم‌زدایی کمک ‌می‌کنند.

۲۰. لیمو
لیموی تازه یا آب لیمو ضروری است برای این‌که کبِد آنزیم‌هایی تولید کند که انرژی و پشتیبانی را برای هضم تامین می‌کنند. لیمو به تنظیم فرآیند هضم، دفع مواد زائد و خنثی کردن سموم کمک می‌کند.

۲۱. چغندر
میزان زیاد مواد مغذی و فیبرهای سالم موجود در کبد، سموم را از کبد می‌شوید و آنها را از بدن دفع می‌کند. به علاوه، چغندر خون را پاکسازی و تصفیه می‌کند، و به این ترتیب عملکرد کبِد بهبود می‌یابد.

۲۲. روغن زیتون
روغن زیتون ارگانیک با جذب سموم مضر در بدن، از کبد حمایت می‌کند.

۲۳. زردچوبه
زردچوبه ادویه‌ای است که به طور کلی در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. این ادویه برای سم‌زدایی کبِد‌ و از بین بردن مواد سرطان‌زا بسیار مفید است. یک برنامه‌ی غذایی خوب، شامل غذاهایی که عملکرد کلیه را پشتیبانی می‌کنند و بهبود می‌دهند، برای داشتن یک بدن سالم، ضروری است.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.