راهکارهای کلیدی برای شاد بودن

شادی و نشاط یک نیاز طبیعی برای همه افراد است. با شادی و نشاط،روح انسان به درجات بالایی می‌رسد و بخاطر همین، اسلام شادی را برای همه افراد یک امر ضروری می‌داند. این جستار کوتاه را بخوانید و زندگی خود را متحول سازید.
يکشنبه، 3 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای کلیدی برای شاد بودن
افکار های ما نقش مهمی در شادی و غم های ما دارند، اگر دائما افکار منفی و مرده ای داشته باشید، شادی و نشاط نزدیک شما هم نخواهد شد و همیشه در حالت غم و اندوه خواهید ماند.
 

مقدمه 

خانواده های را با تمام امکانات مادی می‌بینیم که شادی و نشاط در زندگی آنها وجود ندارد. افرادهای با ظاهری آراسته اما باطنی پژمرده و افسرده هستند که با کوچک ترین اتفاقات به هم می‌ریزند و حالت آنها از شادی به غم تبدیل می‌شود. َاین افراد یک چیز مهمی را به نام (ایمان، دینداری) را در زندگی خود کم دارند و تا زمانی که این نیمه گمشده را پیدا نکنند به شادی و نشاط نخواهند رسید.چون خانواده های را می‌بینیم که از نظر مالی ضعیف هستند اما از لحاظ دینی قوی هستند و اسیر غرایز شهوانی خود نمی‌شوند و بخاطر همین دارای زندگی با نشاطی هستند. عمده ترین عواملی که نشاط انسان را در زندگی از وی سلب می‌کند و باعث اضطراب، افسردگی و انواع اختلالات روانی در فرد می‌شود، افتادن در دام غرایز است. [1]
 

ایمان و خداباوری، رمز شادی 

شادی و نشاط  به پول و داشتن امکانات زیاد ، موقعیت اجتماعی بالا ، زن یا مرد بودن ، از نژاد خاص بودن ، برخورداری از چهره زیبا بستگی ندارد، آن چیزی که مهم است داشتن ایمان و خداباوری است.چون افراد مومن در برابر سختی ها و ناملایمتی ها، شکایت و شکوه نمی‌کنند و خودشان را اسیر این دنیای فانی نمی‌کنند و دنیا را محل ماندن نمی‌دانند و اگر سختی ببیند، با همین دیدگاه از کنار او رد می‌شوند و خدشه ای به روحیات شاد آنها وارد نمی‌شود.  قبل از اینکه بخواهیم به راهکارهای شاد زیستن بپردازیم، لازم است تا چند نکته را در اینجا بیان کنیم. 
 

 تعریف شادی

دیوید مایرز، نویسنده کتاب «به دنبال شادکامی؛ چه کسی شاد است و چرا؟»، شادى را چنین تعریف می کند: حس خوشی؛ احساس اینکه زندگی، در کل به خوبى و خوشى ادامه می یابد. [2] اما نگاه اسلام خیلی زیباست، اسلام می‌گوید:زندگی در این دنیا پایدار نیست، شما با انجام دادن کارهای و خدمت کردن به خلق یک سرور و نشاطی در روح و روان شما ایجاد می‌شود که به سادگی از بین نخواهد رفت. در حدیثی از پیشوای روشن اندیش ما آقا امام موسی کاظم (علیه السلام) می خوانیم، فرصتی را در ساعات شبانه روز برای بهره گیری از سرور و شادمانی و تفریح سالم پیشنهاد نموده، و می فرماید: «کوشش کنید اوقات شما در روز چهار بخش باشد: قسمتی برای عبادت و خلوت با خدا، بخشی برای تامین معاش، مقداری برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب هایتان آگاه ساخته و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و ساعاتی نیز به تفریح و لذت های خود اختصاص دهید و با مسرّت و شادی آن، نیروی انجام وظایف اوقات دیگر را تامین کنید» [3] 
 

راهکارهای شاد زیستن


1. خدا را فراموش نکنید
مشکلی که گریبان گیر جهانیان شده این است که خدا را از زندگی خود فراموش کرده و به دام شیطان اسیر شدند. وقتی زندگی ما رنگ الهی نداشته باشد، استرس، غم، گرفتاری و مشکلات به زندگی ما سرازیر می‌شود. وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ،و هر کس از یاد من اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامت نابینا محشور کنیم. [4] مراد از سختی و تنگی زندگی این نیست که سرمایه مادی نداشته باشند، بلکه بسیارى از سرمایه‌داران به خاطر حرص، ترس و دلهره، در فشار و تنگنا، زندگی مى‌کنند. و شادابی و نشاط در زندگی آنها وجود ندارد. در مقابل این گروه، افرادی هستند که با یاد خدا دارای آرامش روحی و روانی خاصی هستند و در چهره آنها همیشه گل خنده شکفته می‌شود. «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش. [5] 

2. افکار منفی نداشته باشید
افکار های ما نقش مهمی در شادی و غم های ما دارند، اگر دائما افکار منفی و مرده ای داشته باشید، شادی و نشاط نزدیک شما هم نخواهد شد و همیشه در حالت غم و اندوه خواهید ماند. اگر بتوانید افکارتان را تغییر دهید، امید است که شادی و نشاط هم به شما روی آورد. داشتن قالب درست ذهنی از زندگی، انسان را کمک می‌کند که از زندگی لذت ببرد و شاد باشد و در برابر ناملایمات مقاوم باشد و اگر کسی قالب ذهنی و چارچوب فکری‌اش نسبت به زندگی درست نباشد و دائما افکار منفی داشته باشد، از زندگی لذت نمی‌برد.  افکار منفی مانند سمی است که در حال متلاشی کردن روح شماست، مراقب باشید. 

3. ورزش کردن را فراموش نکنید
برخی از افراد آنچنان مشغول کار و دنیای می‌شوند که تمام زندگی خود را خلاصه در کار کردن می‌کنند و هیچ گونه تفریحی برای خودشان در نظر نمی‌گیرند و بخاطر همین دارای روحیات غم و اندوه هستند. برای رهایی از این غم و اندوه برای خودتان ساعتی را معین کنید و مشغول ورزش کردن شوید چون با ورزش کردن، انرژی منفی از بدن تان خارج می‌شود و احساس خوبی به شما دست خواهد داد. 

4. منظم باشید 
وقتی وارد یک اتاقی شدیم که همه چیز در آن نامرتب و به هم ریخته باشد، حالت ظاهری ما هم عوض می‌شود و با یک حالت اخمی به آنجا نگاه می‌کنیم و حتی احتمال اینکه عصبانی شویم هم وجود دارد و زمانی که همان اتاق را در حالت منظم و مرتب می‌بینیم حال ظاهری ما بهتر می‌شود و خستگی روزانه کمتر می‌شود. شما برای این که بتوانید شادی را به ارمغان بیاورید باید ذهن خودتان را مرتب و منظم کنید و برای تمام کارهای خودتان برنامه ریزی داشته باشید.  با داشتن یک برنامه ریزی خوب شما می‌توانید حال دل تان را خوب کنید. 

پی نوشت :
[1] محمود میرنسب، بررسی رابطه توکل به خدا با اضطراب و افسردگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران 1379، صفحه 57.
[2] دیوید مایرز، به دنبال شادکامی؛ چه کسی شاد است و چرا؟ تهران: ارجمند، سال 1395، صفحه 55.
[3]علامه مجلسی، بحارالانوار، جلد 75، صفحه 322. 
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه طه، آیه 124 . 
[5] قرآن کریم، سوره مبارکه رعد، آیه 28.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.