راهکارهای موثر برای شاد زیستن

ترویج احساس شادی و خوشبختی، تأثیر به سزایی بر داشتن زندگی شاد دارد. برای ترویج شادی، مشاوران پیشنهاد می کنند که خود را از قضاوت نکنید و توجه خود را به سمت رفتارها و عادت هایی که به احتمال زیاد شما را شادتر می کنند، جلب کنید. از دیدگاه روانشناسی شادی در ارتباط با زندگی معنا می یابد و به همین دلیل، تمام روابط مستلزمِ توجه منظم و پرورش آن می باشد. در این مطلب به راهکارهای موثر برای شاد زیستن اشاره خواهیم کرد.
شنبه، 10 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای موثر برای شاد زیستن
مشاوران و روانشناسان معتقدند میزان شاد بودن ما به میزان عادت ما به شرایط مثبت یا منفی و بازگشت به سطح شادی عمومی بستگی دارد.
 

راهکارهای موثر برای شاد زیستن

ما می توانیم آستانه شاد بودن مان را تغییر دهیم
خیلی از افرادی که به مشاور خانواده و روانشناس مراجعه می کنند، افسرده هستند. در واقع بلد نیستند شاد باشند. بلد نیستند شادی نمایند و شاد زندگی کنند. افراد متقاضی مشاوره، در خیلی از موارد مشکلات زندگی را آن قدر زیاد می دانند که فرصتی برای شاد کردن پیدا نمی کنند. انگار که برای شادی کردن باید وقت خالی داشته باشند تا بتوانند شاد زندگی کنند. از نظر ما مشاوران و روانشناسان، شادی باید در زندگی افراد جاری باشد. افراد باید بتوانند شاد زندگی کنند، نه اینکه که برای شادی، زمان خالی کنند و یا اینکه صرفاً شادیِ خود را محدود کنند به مسافرت، سینما و...

باید توجه داشت که حتی در سختی ها هم می شود شاد بود، شاد زندگی کرد و زندگی شیرینی داشت. منتها ابتدا باید شاد زندگی کردن را یاد گرفت، تا بتوان آن را در زندگی پیاده کرد. خیلی وقت ها وقتی از افراد خواسته می شود تا اولویت شماره یک خود را نام ببرند، بیشتر، روابط شخصی، سلامت جسمانی خوب، شغل پر درآمد، سرمایه، خانه ی راحت، اوقات فراغت کافی را در اولویت زندگی خود قرار می دهند. در این میان، وجه مشترک اکثر افراد این است که می خواهند شاد باشند. با این حال بسیاری از ما نگرانیم که خوشبخت نیستیم. یا در مورد چیزی که شادی را به ارمغان می آورد، دچار سوءتعبیر می شویم. 
 
افراد شاد و خوشبخت طیف کاملی از احساسات را دارند
تجربه مشاوران روانشناسی نشان می دهد افراد شاد تلاش می کنند از هر لحظه ی بیداری خود لذت ببرند: در هر چیزی جنبه ای طنزآلود می بینند. یا با صدای بلند آواز می خوانند. در واقع افراد شاد این کارها را به صورت عالی انجام می دهند و در نهایت هم برای شان تبدیل به یک امر بی معنی شود. زندگی چالش برانگیز است. از دیدگاه روانشناسی و طبق تجربه ی مشاوران افرادی که به تمام حوادث توجه می کنند و نگران همه چیز هستند، کمی از واقعیت فاصله گرفته اند. مثلاً اگر شما یک موضوع غم انگیز را تجربه کرده باشید و دوست شما توصیه کند که آن موضوع را فراموش کرده و با او همراه شوید، احتمالا فکر می کنید که دوست تان بی احساس است.

چرا شما می خواهید با خودتان به این شیوه رفتار کنید و احساسات خود را نادیده بگیرید؟ وقتی که ما در حال زندگی کنیم و به آنچه در اطراف و درون ما می گذرد دقت نماییم، احساسات ما دقیق و متناسب با موقعیت خواهند بود. مشاوران روانشناسی معتقدند افرادی که خود را خوشحال و شاد در نظر می گیرند، در پاسخ به مسائل به شیوه انعطاف پذیر و سازگارانه پاسخ می دهند. خوب عمل می کنند و خود را به خاطر احساس ناراحتی، عصبانیت یا ترس سرزنش نمی کنند.
استفاده از کلمات برای بیان احساسات می تواند سطح خوشحالی و خوشبختی ما را افزایش دهد

مشاوران روانشناسی پیشنهاد می کنند حتی اگر موقعیتی که در آن قرار دارید دلپذیر نیست، از کلمات خوب برای بیان احساسات (که ذهن آگاهی می تواند برای این کار موثر باشد) استفاده کنید. به لحاظ روانشناسی این کار به شما کمک می کند تا احساسات تان را با کنجکاوی و دقت نظر تحلیل کرده و دچار قضاوت اشتباه درباره ی آن احساسات نشوید. در نتیجه، اگر متوجه شدید که عصبانی هستید به جای اینکه عصبانیت تان را بروز دهید، تمرکزتان را روی توصیف احساسی که دارید متمرکز کنید. تجربه مشاوران روانشناسی نشان می دهد این تمرین کمک می کند تا بین خودتان و احساسات تان کمی فاصله ایجاد کنید و در احساسات تان غرق نشوید. در غیر این صورت ممکن است از کوره در بروید و رفتاری را انجام دهید که در نهایت موجب پشیمانی شما شود.
 
افراد به شکل های متفاوتی شادی و خوشبختی خود را ابراز می کنند
به لحاظ روانشناسی افراد ویژگی ها متفاوتی دارند. مشاوران توصیه می کنند که در برخورد با دیگران سعی نکنید شبیه دیگران باشید. در مورد خودتان صادق باشید. باطن خود را با ظاهر دیگران مقایسه نکنید. در هیچ چیز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. مشاوران روانشناسی معتقدند فقط به این دلیل که شما در راهروی دفتر همهمه و سرو صدا نمی کنید و یا اینکه با صدای بلند مثل همکار سبک مغزتان نمی خندید دلیل نمی شود که شما شاد و خوشحال نیستید. خودتان را و راهی که شما را شادی و خوشحال می کند، بشناسید.
 
درگیری های ذهنی تان را کم کنید تا شاد و خوشحال تر باشید
تجربه مشاوران روانشناس نشان می دهد که همه افراد تمایل دارند بخش زیادی از زندگی شان را به شکل مفروض در نظر بگیرند و ذهن خود را درگیر موضوعات کوچکتر بکنند. راهکار مشاوران روانشناسی برای مقابله با این گرایش چنین است که چیزی که به آن فکر می کنید را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید که آیا این چیز می تواند در زندگی شما یا عزیزان تان (همسر شما، اعضای خانواده یا حتی یک شکلات) خللی ایجاد کند؟ جزئیات زندگی خود را بدون این عامل مهم بررسی کنید. فرصت را غنیمت بشمارید و نسبت به آنچه می توانید برای عزیزانتان انجام دهید شکرگزار باشید.
 
پول خرج کردن برای دیگران شما را شاد می کند
در یکی از مطالعات روانشناسی مشخص شد که پس از دریافت جایزه سالیانه، شادترین افراد کسانی بودند که پول را برای دیگران و یا برای موسسات خیریه صرف کردند. در این تحقیقات روانشناسی این نتیجه به دست آمد افرادی که مقدار کمی پول (5 دلار یا 20 دلار) دریافت کرده بودند و از آن ها خواسته شد که پول را خرج دیگران کنند، شادتر از افرادی بودند که پول را برای خود خرج کردند.

طبق این تحقیق روانشناسی مشخص شد، سهیم کردن پول خود با دیگران و انفاق و صدقه، همه افراد را در نتیجه کار که همان احساس شادی و خوشحالی است شریک می کند. تأثیر این کار وقتی بیشتر می شود که شما خودتان به اختیار حاضر شوید به صورت مستقیم با افراد دریافت کننده ی پول، تعامل داشته باشید. به عنوان مثال، وقتی که شما تصمیم می گیرید از طریق یک موسسه خیریه، پولی را به یک کودک یتیم بدهید، اگر شما و کودک مذکور با استفاده از نامه با هم در ارتباط باشید، احساس معنارداری بین شما شکل خواهد گرفت و احساس شادی خواهد کرد.
 
شادی فقط یک احساس نیست بلکه چیزی است که ما انجام می دهیم
به گفته ریچارد دیویدسون، دانشمند عصب شناس، احساس رفاه، از طریق اقدامات ما و انتخاب های آگاهانه ما در مورد چگونگی مشاهده یک وضعیت به وجود می آید و نه فقط از طریق احساسات ما. تجربه ی مشاوران و مطالعات روانشناسی نشان می دهد ذهن افراد در مواجهه با حوادث به صورت طبیعی به سمت جهت گیری های منفی و تمرکز بر تهدید تمایل دارد و کمتر به سوی یک تجربه ی دلپذیر کشیده می شود.

مشاوران روانشناس معتقدند ترویج احساس شادی و خوشبختی، تأثیر به سزایی بر داشتن زندگی شاد دارد. برای ترویج شادی، مشاوران پیشنهاد می کنند که خود را از قضاوت نکنید و توجه خود را به سمت رفتارها و عادت هایی که به احتمال زیاد شما را شادتر می کنند، جلب کنید. از دیدگاه روانشناسی شادی در ارتباط با زندگی معنا می یابد و به همین دلیل، تمام روابط مستلزمِ توجه منظم و پرورش آن می باشد.
 
ما می توانیم آستانه شاد بودن مان را تغییر دهیم
مشاوران و روانشناسان معتقدند میزان شاد بودن ما به میزان عادت ما به شرایط مثبت یا منفی و بازگشت به سطح شادی عمومی بستگی دارد. اگر ما از این اصل آگاه نباشیم، ممکن است دیگران را به خاطر احساسات شان سرزنش کنیم. یا حتی این احتمال وجود دارد که طلاق بگیریم، شغل را کنار بگذاریم یا حتی ترک تحصیل کنیم. روانشناسان بر این باورند که اگر افراد توجه بیشتری به این روابط داشته باشند، می توانند با رویکرد سازنده تری به کار و اعمال خود بپردازند. آن ها را بهتر پرورش دهند و شادتر باشند. 

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - محسن کریمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.