انتخاب لوازم التحریر مناسب (بخش اول)

لوازم التحریر مناسب، دغدغه بسیاری از والدین با شروع سال تحصیلی است. در این نوشتار برآنیم که به بیان ویژگی های لوازم التحریر مناسب بپردازیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب لوازم التحریر مناسب (بخش اول)
لوازم التحریر مناسب، می تواند به سلامت جسمی کودکان کمک کند. 


مقدمه 

آیا کسی به اثرات لوازم‌التحریر بر روی سلامت و تندرستی دانش‌آموز دقت دارد؟ از آن گذشته استفاده از مداد و خودکار و لوازم‌التحریر هم برای خودش نکات و مراقبت‌هایی دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. راهنمای ما را بخوانید تا قلق خرید و نگهداری لوازم التحریر دستتان بیاید!
 
در مطلب پیش رو لوازم‌التحریری که بیشترین کاربرد را در مدرسه و دانشگاه دارند از نظر شاخص‌های ایمنی و تندرستی بررسی کرده‌ایم. چشم، جنس، شکل و سایز و عضلاتی درگیر (که ممکن است بیشترین آسیب را از استفاده ناصحیح لوازم‌التحریر ببینند) جداگانه بررسی شده‌اند. حتی اگر خریدهایتان را کرده‌اید، خواندن این صفحات به استفاده درست از لوازم‌التحریر در طول سال تحصیلی کمک می‌کند.
 

مداد و مداد رنگی

پرکاربردترین عضو خانواده‌ لوازم التحریر و پایه‌ ثابت جامدادی است. چون انسان از زمانی که توانایی به دست گرفتن اشیا را پیدا می‌کند جزء قشر عظیم استفاده‌کنندگان از این محصول می‌شود. رعایت موارد ایمنی در استفاده از انواع مداد برای کودکان و الزامی است.
 
نوک تیز مداد در حواس‌پرتی یا شیطنت‌ها و شوخی‌های کودکانه برای عضو آسیب‌پذیری مانند چشم بسیار خطرناک است. بهتر است مراقب باشیم که نوک مداد کودکمان زیاد تیز نباشد و آموزش‌های لازم را هنگام استفاده از آن به فرزندمان بدهیم. مدادهای بلند فانتزی هم برای چشم خطرناکند. انتهای این مدادها بسیار به چشم نزدیک هستند و ممکن است باعث آسیب‌های جدی چشم فرزند شما بشوند. اگر نتوانستید در برابر اصرار کودکتان مقاومت کنید، این نوع مداد را برای استفاده تزئینی و دکوری او بخرید.
 
بعضی از افراد به خصوص کودکان، مداد را از دو سر می‌تراشند که این کار برای چشم بسیار خطرناک است. هر حرکت ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی می‌تواند باعث فرورفتن مداد در چشم شود.
 
جنس
مداد از دو قسمت هسته‌ درونی و پوسته‌ بیرونی درست شده است در مورد جنس مداد بهتر است هسته‌ درونی آن نه آن‌قدر نرم باشد که در هنگام نوشتن با کمترین فشاری خرد شود و نه آن‌قدر زبر و سفت که به کاغذ صدمه بزند و نیاز به فشار بیش از حد دست داشته باشد.
 
پوسته‌ بیرونی مداد، اصولاً از جنس چوب است که در بعضی موارد برای کاربر حساسیت ایجاد می‌کند. رنگ روی چوب مداد هم می‌تواند آلرژی‌زا باشد. در صورت بروز هرگونه خارش و تغییر رنگ پوست دست در اثر استفاده از مداد، حتماً جنس و نوع مدادتان را تغییر دهید. ضمناً سعی کنید عادت بد فرو کردن مداد به دهان را کاملاً فراموش کنید.
 
شکل و سایز
اکثر مدادها به صورت چندوجهی هستند. این شکل هندسی راحت‌تر از دیگر مدل‌ها در دست نگه داشته می‌شود. بسته به هدف شما از خریداری مداد، می‌توانید مدادهای استوانه‌ای یا با مقطع مثلثی و … را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مدادهای استوانه‌ای به علت لغزنده بودنشان برای نوشتن طولانی‌مدت مناسب نیستند و مدادهایی که چندوجهی با گوشه‌های تیز هستند هم روی انگشتان جا می‌اندازند.
 
برخی از انواع اتودها وجود دارند که با خودکار، درون یک محفظه قرار گرفته‌اند و با یک مکانیزم ساده چرخشی یا فشاری، می‌توان از هر کدام استفاده کرد. ولی این محصولات به علت وزن زیاد برای استفاده کودکان توصیه نمی‌شوند. بزرگسالان برای صرفه‌جویی در فضای نگهداری و راحتی حمل و نقل و در دسترس بودن همزمان مداد و خودکار می‌توانند از این نوع استفاده کنند.
 
قطر مداد نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، در هر کدام از این حالات، فشار روی نقاطی از انگشتان و دست کاربر بیشتر خواهد شد.
 
به جای این‌که هر روز یک جعبه مداد رنگی در کیف فرزندتان بگذارید، می‌توانید از مدادهای چندرنگ استفاده کنید؛ مدادهایی که با یک بدنه، 6 تا 10 رنگ دارند.
 
عضلات درگیر
نقاط تحت فشار مانند شکل است. هرچه توصیه‌های ما را جدی‌تر بگیرید، فشار روی این نقاط کمتر خواهد شد!
 
تاندون‌های دست هم یکی از اعضای درگیر با این محصولات هستند که با ترک عادت فشار دادن قلم روی کاغذ، کمتر درد خواهند گرفت. تحت فشار قراردادن بیش از حد دست و انگشتان، باعث سندرم تونل کارپ می‌شود. که التهاب تاندون‌های دست و دردناک‌ شدن آن‌ها از عوارض آن است.
  

خودکار

با بالارفتن سن، خودکار جای مداد را در جامدادی افراد می‌گیرد. این محصول جز در موارد بی‌احتیاطی نمی‌تواند خطر چندانی برای چشم کاربر ایجاد کند ولی رنگ بعضی از خودکارها روی یک زمینه‌ خاص ممکن است برای چشم آزاردهنده باشد. استفاده از رنگ‌های شب‌رنگ روشن روی کاغذها و زمینه‌های روشن باعث خستگی و آسیب چشم می‌شود.
 
جنس
بدنه خودکار به علت تماس طولانی‌مدت با دست باید جنس مناسبی داشته باشد که این جنس نسبت به هر فرد متغیر است. افرادی که کف دست آن‌ها بیشتر عرق می‌کند باید دقت بیشتری در انتخاب جنس بدنه‌ خودکار خود داشته باشند. در بدنه‌ خودکارها از چرم، سرامیک، چوب، پلاستیک، آلومینیوم، استیل و … استفاده می‌شود.
 
در این گستره‌ انتخاب بهتر است به مواردی مانند وزن خودکار هم توجه شود. افرادی که عادت به محکم گرفتن خودکار دارند بهتر است جنسی از خودکار را تهیه کنند که دارای روکش لاستیکی نرم در قسمت نزدیک به سر خودکار باشد. که مانند بالشی برای انگشتان به حساب می‌آید. این مدل خودکارها برای افرادی که عادت‌های دست گرفتن خودکار به روش‌های غلط و غیر معمول را دارند هم مناسب است. بد نیست به حساسیت‌های پوست دست خود هم توجه کنید.
 
جنس جوهر خودکار بهتر است از نوع ژله‌ایی باشد. این نوع از جوهر روان‌تر است و باعث کاهش فشار روی دست و انگشتان شخص می‌شود. در ضمن جوهر این نوع خودکار در بسیاری از موارد قابل پاک‌شدن نیز است.
 
باید به این نکته که برخی از عطرهای استفاده‌شده در برخی خودکارهای معطر می‌تواند آلرژی‌زا باشد هم توجه داشته باشید.
 
شکل و سایز
خودکارهای فانتزی در سایزها و اشکال مختلف به تعداد بسیار زیادی در بازار یافت می‌شوند، ولی اگر بدانیم که خودکار بیک یکی از موفق‌ترین خودکارهای موجود در دنیا است، دید ما نسبت به خرید خودکارهایی با طول و قطر 5 سانتی‌متر عوض خواهد شد!
 
بهتر است انتهای خودکار تیز نباشد. اگر خودکار در داشته باشد جامدادی را خط‌خطی نمی‌کند و اگر احیاناً در اثر گرما جوهر آن بیرون بزند، حداقلِ خرابی به بار می‌آید!
 
اگر می‌خواهید اقتصادی‌تر برخورد کنید، بهتر است خودکارهایی را بخرید که بدنه نفیس و جوهر قابل تعویض داشته باشند!
 
خودکارهای ball point که یک گلوله در نوک خود دارند، روان‌ترند و هنگام نوشتن فشار کمتری را به دست می‌آورند.

ادامه دارد...


منبع: سایت خونه مان


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما