خانواده های خوشبخت چگونه رفتار می کنند؟

خوشبختی یک آرزوی است که همه به دنبال آن می‌گردند اما غافل از این هستند که رفتارهای نادرست آنها مانع بزرگی است برای خوشبخت شدن، اگر به دنبال خوشبختی هستید، این نوشتار راهکار های دارد که می‌تواند به شما کمک کند.
يکشنبه، 14 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
خانواده های خوشبخت چگونه رفتار می کنند؟
پای صحبت های هم بنشینید، تا از مشکلات هم با خبر شوید. گوش دادن به صحبت های یکدیگر سبب آرامش روحی و روانی شما می‌شود.
 

مقدمه 

بسیاری از مشکلاتی که در زندگی مشترک وجود دارد بخاطر معین نبودن انتظارات از یکدیگر است. شوهر نمی‌داند که همسر او چه انتظاراتی از او دارد تا سعی کند آنها را برآورده سازد.خانم هم انتظارات شوهرش را نسبت به خود نمی‌داند. زن و شوهر ها یک تصور غلطی دارند این است که می‌خواهند منتظر بمانند تا همسرشان یک معمای نهفته در وجودشان را حدس بزند،در حالی که شوهر شما علم غیب ندارد که از وجودتان با خبر باشد، پس صادقانه درخواست ها و انتظارات خودتان را بیان کنید تا طرف مقابل تان رفتار درستی داشته باشد. 

توجه: در خانواده هایی که انتظارهای متقابل زن و شوهر روشن نیست، روابط آنها آسیب پذیر است و دقیقا نمی‌دانند چه وظایفی نسبت به یکدیگر به عهده دارند. 

افراد خوشبخت همان روز اول ازدواج، خوشبختی را از دوستان خود هدیه نگرفته اند، بلکه تلاش کردند و نکات مهم را در زندگی خود پیاده ساختن و با روش منطقی درخواست های خود را بیان کردند و فضای زندگی خود را دور از ابهام و حدس زدن قرار دادند و همیشه انتظارات خود را در حد توان شوهر و خانم خود  تنظیم می کنند. ابهام، افراط و تعارض در انتظارها موجب می‌شود فضایی نامساعد و کینه جویانه به وجود آید. گاهی اوقات داشتن توقعات بیش از حد از همسر، سلامت خانواده را در معرض تهدید قرار می‌دهد. [1] 

در این نوشتار می‌خواهیم به چهار مورد از رفتارهای که سبب عشق، علاقه، مودت، محبت و زندگی آرام می‌شود اشاره کنیم. 

1. بخشیدن و گذشت داشتن

وقتی اشتباهات یکدیگر را به صورت کریمانه می‌بخشید دو اتفاق می افتد؛ اول اینکه روح شما بزرگ می‌شود و در مقابل مشکلات تحمل بیشتری خواهد داشت. دوم؛ افراد خانواده راحت تر می‌توانند با شما ارتباط بگیرند و دوام زندگی شما بیشتر خواهد شد. 

نکته؛ همه انسانها اشتباه دارند و اگر قرار بر این باشد هر کسی اشتباه کرده او را محکوم کنند و سر کوفت بزنند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. از اشتباهات و خطا های هم بگذرید تا نشاط و همسرش خوشبختی را به زندگی خود تزریق کنید. گذشت و عفو، شرط اصلی استمرار و استحکام پیوند زناشویی و بقای خانواده است. از این رو همسران باید از خطاهای یکدیگر بگذرند و کاستی های همدیگر را صبورانه تحمل کنند. [2]
 

2. برای صحبت کردن با هم وقت بگذارید

پای صحبت های هم بنشینید، تا از مشکلات هم با خبر شوید. گوش دادن به صحبت های یکدیگر سبب آرامش روحی و روانی شما می‌شود. آقایان باید یاد بگیرند که صحبت های همسرشان را گوش دهند تا هم آرامش خود و همسرشان را تضمین کنند. مرد همچنان که گوش دادن را می‌آموزد، بدون آنکه احساس مسئولیت یا تقصیر کند، گوش دادن به حرف های همسرش برای او آسان تر میشود. وقتی مرد در کار گوش دادن پیشرفت می‌کند، در می‌یابد که این کار روشی عالی برای فراموش کردن مشکلات روزمره اش می باشد و از این راه، خشنودی و رضایت را به همسرش به ارمغان می‌آورد.[3]
 

3. راز دار یکدیگر باشید

یکی از صمیمانه ترین روابط در این کره خاکی را زن و شوهر دارند، چون آنها شبانه روز در محیط اجتماع و خانه، در بین دوستان، در کنار یکدیگر هستند. از تمام خصوصیات، نقاط مثبت و منفی هم آگاه هستند. در این بین افرادی هستند که رازهای یکدیگر را برای دیگران بیان می‌کنند و اجازه می‌دهند تا دیگران در زندگی آنها دخالت کنند و همین باعث می‌شود تا صمیمیت از زندگی آنها برود. اما گروه دیگری هستند که این آیه قرآن (هُنّ لِباسٌ لکُمْ و انْتُم لِباسٌ لهُنّ. آنها پوشش شمایند و شما پوشش آنها هستید) [4] را در زندگی خود پیاده ساختن و رازدار هم هستند و با این روش، عشق و علاقه را در زندگی خود بیشتر می‌کنند. 

توجه:وقتی راز خودتان را در بین دیگران بیان کنید، سبب خواری و ذلت خانواده در منظر دیگران می شوید و همین سبب می‌شود تا محبت شما نسبت به هم کمتر شود. 
 

4. با همسرتان مشورت کنید 

تصور کنید در یک جمعی باشید که همه اعضای آن برای انجام دادن کاری با یکدیگر مشورت می‌کنند و نظر شما را نمی‌پرسند و اهمیتی برای شما قائل نمی‌شوند، چه حس بدی پیدا می‌کنید و حالت بی اهمیتی پیدا خواهید کرد. حال در زندگی مشترک اگر با همسرتان مشورت نکنید، حس بی ارزشی پیدا می‌کند و با رفتارهای ناپسند انتقاد خودش را به شما می‌رساند و کام شما را هم تلخ می‌کند. 

برای شیرین تر شدن زندگی، سعی داشته باشید از نظر و ایده همسرتان هم استفاده کنید چون قرآن کریم یکی از اوصاف مؤمنان را مشورت در همه امور زندگی  اعلام می‌کند. جمع آوری دیدگاه های گوناگون و گزینش بهترین رای معمولا به تصمیم مناسب تری می انجامد که مورد تایید و حمایت دیگران نیز هست. [5]

پی نوشت :
[1] علی قائمی، خانواده و مسائل همسران جوان، تهران: انتشارات امیری، سال چاپ: 1383، چاپ 13، صفحه 87
[2] احمد به پژوه، ازدواج موفق و خانواده سالم، چگونه؟، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، سال 1395، چاپ چهارم، صفحه، 46
[3] دکتر جان گری، مردان مریخی و زنان ونوسی،ترجمه رضانیازی، قم: انتشارات ملینا، چاپ پنجم سال 1393، صفحه 52
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه بقره ،آیه 187
[5] محمدرضا سالاری فر، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سال چاپ 1395، چاپ 11، صفحه 148


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.