روش های افزایش صمیمیت در بین زوجین (بخش اول)

یکی از مسائل مهمی که زن و شوهر را به هم نزدیک می‌کند، گفت‌وگو و صداقت داشتن در کارهاست. برای یک ازدواج فرخنده و بادوام، همسران باید از اینکه کنار هم هستند، لذت ببرند و صحبت کردن با هم عمده‌ترین چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این مطلب به بیان روش های ایجاد صمیمیت بین همسران خواهیم پرداخت.
يکشنبه، 21 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های افزایش صمیمیت در بین زوجین (بخش اول)
یکی از مهم‌ترین عواملی که زنان آن را باعث ایجاد صمیمیت می‌دانند، گفت‌وگوی رضایت‌بخش با همسرشان است.
 

مقدمه

امروزه بیشتر همسران برای دریافت عشق، صمیمیت و حمایت عاطفی ازدواج می‌کنند. شواهد فراوانی گویای آن است که همسران جوان در جامعۀ امروزی برای برقراری و حفظ روابط صمیمی و دوستانه به مشکلات شدید فراگیری دچارند. یکی از مسائلی که مشاوران ازدواج با آن روبه‌رو هستند، مشکلات مربوط به صمیمیت و کمک به بهبود آن در رابطه میان همسران است؛ زیرا یکی از شاخص‌هایی که امروزه باعث آشفتگی در ارتباط همسران می‌شود، کمبود صمیمیت است و یکی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های ایجاد صمیمیت بین همسران، گفت‌وگو و تعامل سازنده است. 
 

زمان گفت‌وگو

یکی از مسائل مهمی که زن و شوهر را به هم نزدیک می‌کند، گفت‌وگو و صداقت داشتن در کارهاست. برای یک ازدواج فرخنده و بادوام، همسران باید از اینکه کنار هم هستند، لذت ببرند و صحبت کردن با هم عمده‌ترین چیزی است که باید موردتوجه قرار گیرد. هر یک از همسران باید زمانی را برای صحبت کردن اختصاص دهند و دیگری فقط گوش دهد. از این طریق هردوی آنها صحبت خواهند کرد، چون حرف زدن یکی به‌تنهایی، مطلوب و سازنده نخواهد بود. از رموز یک ازدواج شاد و موفق این است که همسران بدانند در مورد موضوع موردبحث در چه زمانی صحبت کنند و به هنگام صحبت به حد و مرز شریک زندگی‌شان احترام بگذارند.

در برخی از خانواده‌ها زمانی به نام «زمان گفت‌وگو» وجود دارد و تعاملات رضایت بخشی بین همسران و اعضای خانواده اتفاق می‌افتد. این‌گونه ارتباطات موجب شناخت بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب آنها می‌کوشند تا رفتارهای متناسبی داشته باشند و سوء تفاهمات را به حداقل برسانند، در جریان کارهای یکدیگر باشند. این کار همچنین مشورت بین آنها را افزایش می‌دهد.

گفت‌وگو و تعاملی که پایان خوشی داشته باشد، نشانۀ صمیمیت است. هر دو طرف می‌دانند که دیگری چه می‌گوید و به‌تدریج از اینکه می‌توانند آزادانه و بدون پیش‌داوری و قضاوت حرف بزنند و منظور یکدیگر را بفهمند، لذت می‌برند. برای تداوم صمیمیت رابطه، شناخت خیلی مهم است و ایجاد تعامل باعث خودشناسی و نیز شناخت بیشتر طرف مقابل می‌شود. صمیمیت اغلب به‌عنوان یک فرایند پویا توصیف می‌شود که عبارت است از نزدیکی، تشابه و روابط شخصی عاشقانۀ پرهیجان با شخص دیگر که مستلزم شناخت و درک عمیق از فرد دیگر و بیان افکار و احساسات است. درنتیجه، داشتن تعاملات رضایت‌بخش به صمیمیت بین همسران خواهد انجامید.

بنابراین یکی از مهم‌ترین عواملی که زنان آن را باعث ایجاد صمیمیت می‌دانند، گفت‌وگوی رضایت‌بخش با همسرشان است. هرچند داشتن زمانی برای گفت‌وگو از دیدگاه زنان مهم است، اما عامل مهم‌تر کیفیت گفت‌وگو و تداوم آرام و لذت‌بخش آن است. عواملی که باعث تداوم گفت‌وگو می‌شوند، در مشاوره‌های پیش از ازدواج باید بیان شوند. ازجملۀ این عوامل علاقۀ دو طرف برای صحبت کردن، تأیید به‌جای سرزنش، هماهنگی نظرات و توجه به احساسات یکدیگر است.

 گفت‌وگو به‌صورت گپ زدن با همسر یا اعضای خانواده، نشان‌دهندۀ توجه به همدیگر است. وقتی همسران برای صحبت دوستانه و بیان وقایع روزمره وقت می‌گذارند، نشانه‌هایی از مهر و عطوفت و لذت بردن متقابل از همدیگر را بروز می‌دهند. گفت‌وگو و تعامل یا ارتباط درست و خوب، کلید صمیمیت و اساس کاهش اختلافات و مشکلات زندگی است. برقراری ارتباط به‌صورت توانایی دو نفر در انتقال و بیان نظرات و احساسات، درک طرف مقابل و طرح صحیح مشکلات برای حفظ و یا تقویت رابطه توصیف می‌شود. گفت‌وگو تنها راهی است که به‌وسیلۀ آن همسران می‌توانند دانسته‌های خود را از همسرشان افزایش دهند و همچنین دنیای درونی همسرشان را درک کنند.

بنابراین می‌توان گفت در جریان گفت‌وگو، مشورت، در جریان کار هم قرار گرفتن و تقریبا تمامی ابعاد صمیمیت (عقــلانی، عاطــفی، روان‌شناختــی، اجتماعی-تفریحی، زمانی، جسمی و حتی جنسی) اتفاق می‌افتد.

چون گفت‌وگو سرآغاز بیان احساسات، باورها، ترس‌ها، امیدها و خواسته‌ها است و درکل باعث شناخت و نزدیکی همسران می‌شود و از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد صمیمیت است. گفت‌وگو به‌صورت گپ زدن با همسر یا اعضای خانواده نشان‌دهندۀ توجه به همدیگر است. وقتی همسران برای صحبت دوستانه و بیان وقایع روزمره وقت می‌گذارند، نشانه‌هایی از مهر و عطوفت و لذت بردن متقابل از همدیگر را بروز می‌دهند، بی‌آنکه مستقیم بگویند‌‌«دوستت دارم» یا ‌‌«از بودن با تو لذت می‌برم». در دنیای پرمشغله‌ای که بیشتر ما در آن زندگی می‌کنیم، گپ زدن باعث آرامش خاطر و تجدید قوا می‌شود و گاه یک لطیفۀ زیبا خستگی را به در می‌کند.

از دیدگاه باگاروزی (Bagarozzi)،  «صمیمیتِ زمانی» یکی از مهم‌ترین صمیمت‌هاست که به صمیمیت‌های دیگر هم می‌انجامد. صمیمیت زمانی یعنی اینکه هر یک از همسران روزانه چقدر دوست دارند در فعالیت‌های صمیمانه برای همسر خود وقت صرف کنند، به صحبت‌های یکدیگر گوش دهند و گفت‌وگوهای همیشگی داشته باشند. همسران از حیث مدت زمانی که برای ایجاد صمیمیت برای یکدیگر صرف می‌کنند و همچنین نوع فعالیت‌هایی که هر یک از آنان به‌عنوان فعالیت‌های صمیمانه در نظر می‌گیرند، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

از سوی دیگر ـ‌صمیمت اجتماعی ـ تفریحی که به معنای انجام فعالیت‌ها و تجربه‌های لذت‌بخش مشترک با یکدیگر، بیان تجربه‌های روزانه و صحبت از فعالیت‌های روزمره، گذراندن تعطیلات، مسافرت، بیرون رفتن، رفتن به سینما، خوردن غذا و نوشیدنی، ورزش، داشتن رفت‌وآمد با دوستان و اقوام می‌باشد که با صمیمیت زمانی هم‌پوشی دارد. ایده‌ای که در پس گذراندن اوقات گفت‌وگو نهفته است، عبارت است از در میان گذاشتن موضوعات موردعلاقۀ یکدیگر .

همسرانی که زمان بیشتری باهم سپری می‌کنند و گفت‌وگوهای سازنده دارند، بیشتر یکدیگر را می‌شناسند، با احساسات و افکار یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند و صمیمیت بیشتری را در روابط خود تجربه می‌کنند. برای تجربۀ صمیمیت باید در مورد تمایلات و خواسته‌ها صحبت شود. هرچقدر همسران در روابط خود احساس امنیت بیشتری را احساس کنند، خودافشایی (مؤلفۀ اصلی صمیمیت) بیشتری رخ می‌دهد و در مورد خود اطلاعات بیشتری می‌دهند و این شناخت باعث می‌شود به دنیای ذهنی طرف مقابل نزدیک‌تر شده و همدلی را که اساسی‌ترین بنیاد روابط صمیمانه است، با تمام وجود درک کنند. در ادامه نمونه‌ای از مصاحبه با زنانی که صمیمیت بالا و نیز نداشتن صمیمیت را در روابط شان تجربه کرده‌اند، بیان می‌کنیم…

ادامه دارد...

منبع: سایت سپیده دانایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.