مواد غذایی مفید در پیشگیری از سرطان سینه (بخش سوم)

گوجی بری هم مانند بلوبری و توت‌فرنگی، پر از آنتی‌اکسیدان است. این میوه یک عامل ضد التهابی قدرتمند است که می‌تواند به مبارزه با سرطان نیز کمک کند. پژوهش ها نشان داده است که عصاره‌ی گوجی بری به جلوگیری از افزایش سلول‌های سرطان پستان کمک کرد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 25 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی مفید در پیشگیری از سرطان سینه (بخش سوم)

دانه‌های تخم کتان توانایی کاهش رشد تومور را در مبتلایان به سرطان سینه دارند.


مواد غذایی موثر در پیشگیری از سرطان سینه


1. توت فرنگی
مطابق با یک مطالعه در ژورنال گزارش‌های علمی، این میوه‌های خوش طعم و مزه نه تنها دسری عالی و میان‌وعده‌ای شیرین هستند بلکه می‌توانند به مبارزه با سرطان نیز کمک کنند. موریزیو باتینو، یکی از نویسندگان این مقاله، در یک نشست مطبوعاتی گفت: “ما برای نخستین بار ثابت کرده‌ایم که عصاره‌ی توت‌فرنگی، که غنی از ترکیبات فنلی است، مانع از گسترش سلول‌های سرطان پستان در مدل‌های درون تنی و برون تنی می‌شود.”
 
۲. پرتقال
مطمئنا، پرتقال خوشمزه‌ارین نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد، اما آیا می‌دانید که این میوه‌ی خوشمزه دارای خواص شیمیایی هم است؟ یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال سرطان پستان نشان داد که مصرف فراوان مرکبات می‌تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.
 
3. گوجی بری
گوجی بری هم مانند بلوبری و توت‌فرنگی، پر از آنتی‌اکسیدان است. این میوه یک عامل ضد التهابی قدرتمند است که می‌تواند به مبارزه با سرطان نیز کمک کند. پژوهش منتشر شده در ژورنال Natural Product Research نشان داد که عصاره‌ی گوجی بری به جلوگیری از افزایش سلول‌های سرطان پستان کمک کرد. یکی دیگر از دلایل این‌که گوجی بری یکی از ۵۰ ماده‌ی خوراکی برتر برای زنان است.
 
4. گردوی پیکن
پیکن‌ها فقط برای تهیه‌ی کیک‌ها و کوکی‌ها نیستند این آجیل قدرتمند می‌تواند به جلوگیری از سرطان هم کمک کند. گردوی پیکن به لطف الاجیک اسید و پلی‌فنول‌هایی که دارد می‌تواند به مهار رشد تومور و مبارزه با مواد سرطان‌زا کمک کند. مطالعه‌ای که در ژورنال Cancer Biology & Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که الاجیک اسید دارای فعالیت‌های ضد سرطان است. این نوع گردو را به صورت خام یا بوداده به عنوان میان‌وعده مصرف کنید یا برای سه برابر شدن آنتی‌اکسیدان‌ها مخلوط آجیلی خود را با استفاده از پیکن و سایر مغزها آماده کنید.
 
5. گل کلم
هنگامی‌ که سلول‌های گل کلم دچار آسیب می‌شوند (یعنی زمانی که آنها را خرد می‌کنید، می‌جوید و هضم می‌کنید)، ترکیباتی به نام گلوکوزینولات‌ها تجزیه می‌شوند و ترکیبات به لحاظ بیولوژیکی فعال را مانند ایندول‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها تشکیل می‌دهند. با توجه به موسسه‌ی ملی سرطان، ایندول‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها می‌توانند از پیشرفت سرطان سینه، و در عین حال سرطان‌های دیگر مانند سرطان ریه، روده، کبد و معده جلوگیری کنند.
 
6. گیلاس
گیلاس، یکی از بهترین خوراکی‌ها برای ارتقاء وضعیت خواب، همچنین یکی از بهترین میوه‌ها برای جلوگیری از سرطان پستان است. براساس یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال علوم دارویی پاکستان، این گردالوهای قرمز و شیرین ممکن است توانایی کاهش خطر ابتلا به سرطان و همین‌طور بیماری‌های مزمن را داشته باشند. دفعه‌ی بعد که نیاز به یک میان‌وعده دارید، چند گیلاس را به ماست یونانی اضافه کنید یا با آنها در ترکیب با مواد دیگر اسموتی آماده کنید.
 
7. کلم برگ
این گیاه چلیپایی هم درست مانند گل کلم، دارای ایندول و ایزوتیوسیانات است که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند. بار بعدی که در فکر آماده کردن چیزی برای شام بودید، می‌توانید برگ کلم را با بوقلمون بدون چربی پر کنید یا آن را به سالادتان اضافه کنید و بخورید.
 
8. بوک چوی
یکی دیگر از سبزیجات چلیپایی، ‌کلم بوک چویی است، نوعی کلم برگ چینی که می‌تواند به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. نمی‌دانید که چگونه از این سبزی برگدار استفاده کنید؟ سعی کنید آن را با سیر و روغن زیتون تفت بدهید و بخورید. به این ترتیب نه تنها از مزایای ضد سرطان آن بهره‌مند خواهید شد، بلکه به حل مشکل ریزش مو به دلیل آهن فراوانی که دارد جلوگیری خواهید کرد.
 
9. تخم کتان
این دانه‌های قدرتمند دارای انواعی از مزایای شگفت‌انگیز برای سلامتی است، از جمله کاهش فشار خون و کلسترول. تخم کتان غنی‌ترین منبع لیگناها است، نوعی آنتی‌اکسیدان. اگرچه تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که تخم کتان باعث کاهش رشد تومورها در موش صحرایی می‌شود، اما مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ در ژورنال Cancer Research Clinical Cancer منتشر شد، نشان داد که “این دانه‌های کوچک توانایی کاهش رشد تومور را در مبتلایان به سرطان سینه دارند.” شما می‌توانید تخم کتان را به ماست‌تان اضافه کنید، یا آن را با جوی دوسری که برای صبحانه می‌خورید، مخلوط کنید.
 
10. مارچوبه
این گیاه مقوی چیزی بیش از خوراکی سرشار از فیبر کنار شام است. مطالعه‌ای که در ژورنال فارماکولوژی هند منتشر شد، نشان داد که مارچوبه باعث ایجاد فعالیت آنتی‌اکسیدانی می‌شود و به این ترتیب می‌تواند از سرطان جلوگیری کند. انگار که شما دلیل دیگری برای تفت دادن و اضافه کردن این گیاه خوراکی به سالادتان می‌خواستید!
 
11. سویا
ما در حال نفی این افسانه‌ هستیم که غذاهای تهیه شده از سویا باعث سرطان سینه می‌شوند. این افسانه ناشی از این واقعیت است که سویا حاوی فیتواستروژن‌ها است، ترکیبات هورمونی دارای اثرات استروژن ضعیف. در شرایط آزمایشگاهی، این ترکیبات گاهی اوقات سرطان را ترویج دادند؛ با این حال، مطالعات انسانی ثابت نکرده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی سویای زیاد باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شوند. در واقع، حدس و گمان‌ها کاملا خلاف این باور است، و متخصصان حدس می‌زنند که ایزوفلاون‌های سویا می‌توانند قوی‌ترین استروژن‌های طبیعی را در خون مهار کنند.

مطالعه‌ای که در ژورنال امریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شد و نزدیک به ۱۰، ۰۰۰ فردی که سرطان پستان در آنها درمان شده بود را تحت پیگیری داشت، نشان داد در زنانی که بیش‌ترین مصرف سویا را داشتند، میزان عود سرطان ۱۵ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۵ درصد کم‌تر است. مطابق با دستورالعمل‌های غذایی انجمن سرطان امریکا مصرف غذاهای تهیه شده از سویا نه تنها بی‌خطر است، بلکه ممکن است حتی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. مطالعه‌ی دیگری در ژورنال Clinical Oncology و ژورنال امریکایی اپیدمیولوژی نیز نشان داده که افزایش مصرف سویا با بهبود میزان شفا و میزان خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد و در عین حال خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش می‌دهد. بنابراین با قرار دادن غذاهایی تهیه شده از سویا مانند توفو در رژیم غذایی‌تان، از مزایای این ماده‌ی خوراکی بهره‌مند شوید!

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.