رفتارهای که مانع از خوشبختی زوجین می شوند (بخش اول)

دشمنان زیادی در کمین نشسته اند تا خوشبختی را از انسانها بگیرند و به جای آن، نارضایتی، کینه، بدبینی و نفرت را به او بدهند. این دشمنان، افراد غریبه نیستند بلکه رفتارهای خود زوجین است که عاملی می‌شود برای از بین رفتن خوشبختی... این نوشتار می‌خواهد به کارهای که برای خوشبخت شدن در زندگی نباید انجام دهید می‌پردازد.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
رفتارهای که مانع از خوشبختی زوجین می شوند (بخش اول)
برای کسب کردن یک زندگی ایده آل و مطلوب، سعی کنید خودتان باشید و برای همسرتان بهترین باشید. 
 

مقدمه 

برای داشتن یک زندگی زناشویی خوب و ایده آل باید تلاش کرده و اطلاعات خودتان را در امر زندگی بیشتر کنید و به دنبال راه های ساده بگردید، لازم نیست که حتما به دنبال راه‌های معجزه‌آسا باشیم تا خوشبختی را کسب کنیم. ضمن اینکه باید بدانیم که خوشبختی در زندگی زناشویی و داشتن یک زندگی زناشویی موفق بعد از ازدواج، هیچ ارتباطی به رویاپردازی و ایده‌آل نگری نداشته و در عین حال چیزی نیست که بدون هیچ‌گونه تلاش و اراده‌ای تحقق بپذیرد. پس آنهایی که واقعا قصد بهبود شرایط زندگی زناشویی خودشان را دارند، یکی از بهترین اقدامات این است که عوامل مخرب در زندگی مشترک را جستجو کنیم و آنها را برطرف سازیم.

همیشه از زبان روانشناسان می‌شنویم که اگر این خصوصی‌ها را داشته باشید، خوشبخت می شوید. اما ما می‌خواهیم به کارهای و رفتارهای رسیدگی کنیم که نباید در زندگی مشترک انجام دهید تا خوشبخت شوید. 
 

رفتارهای که مانع از خوشبختی زوجین می شوند

1. بخیل نباشید
افراد اندک و محدودی هستند که توان تحمل کردن افراد خسیس را دارند. اصولا فرد خسیس، دوست داشتنی نیست و زندگی با او سخت خواهد بود. لازم است بدانید که خسیس بودن تنها به امور مالی خلاصه نمی‌شود، بلکه افرادی هستند که احساسات و شادی خود را از دیگران دریغ می‌کنند.این افراد هم خسیس و بخیل هستند. یکی از اصلی ترین خصوصیتی که در زندگی مشترک نباید داشته باشید، بخیل بودم است چون زندگی را سخت و مشکل می‌سازد. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: بخیل از خدا دور است و از مردم دور ولی به آتش دوزخ نزدیک است. [1] 

توجه؛ اگر می‌خواهید در زندگی مشترک لذت ببرید باید هم از لحاظ عاطفی و هم از نظر مالی، شریک زندگی خودتان را تامین کنید و از خسیس بودن اجتناب کنید، چون به فرموده پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)؛ خداوند دشمن کسی است که در زندگی بخیل باشد. [2] 
 
2.خشمگین و عصبانی نشوید
خشم و عصبانیت یکی از خصوصیت‌های ذاتی تمامی انسان ها است و کسی نمی‌تواند از آن فرار کند و همه می توانند خشمگین و عصبی شوند. اما این عصبانیت و خشم اگر از حد تعادل خارج شود، کار را سخت می‌کند. به عنوان مثال؛ اگر زن و مرد عصبانی باشند و نتوانند روی رفتار خود کنترل داشته باشند، باید بدانند که زندگی آنها دوامی نخواهد داشت. تصور کنید که وارد خانه شدید و همسرتان یک فرد عصبی مزاج و منتظر شماست و شوهر هم با کوله باری از خشم و نفرت وارد خانه می‌شود، شما خود مفصل از این مجمل بخوانید که چه وضعیتی پیش خواهد آمد. پس برای آرامش خودتان هم شده، عصبانیت را کنار بگذارید. 

یک نکته برای آقایان: شما وقتی بر همسرتان که ضعیف تر از شما است خشم می گیرد، فراموش نکنید که قدرت خداوند خیلی بالاتر از قدرت شماست و ممکن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار بگیرید. قرآن می فرماید: آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند، آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.[3]
 
3. خودخواه نباشید
یکی از رفتارهای نامناسب، در روابط زناشویی خودخواهی است. بسیارند، عروس و داماد های که فقط خود را می‌بینند و به راحتیِ خود می اندیشند و همیشه این جملات را به زبان می‌آورند. من، این خوراکی را دوست ندارم. من، رفت و آمد را دوست ندارم، در حالی که صفای زندگی زناشویی به این است که انسان، به راحتی و آسایش همسر خود فکر کند. [4]
 
4. ریاکار نباشید
نقش بازی کردن ها نمی‌تواند عشق را بوجود بیاورد و شما هم نمی‌توانید تا آخر عمر مانند یک هنرپیشه نقش بازی کنید، پس برای کسب کردن یک زندگی ایده آل و مطلوب، سعی کنید خودتان باشید و برای همسرتان بهترین باشید. 

توجه؛ اگر از رفتار همسرتان خوشتان نیامده، لزومی ندارد نقش بازی کنید و به دروغ به او بگویید که از این رفتارش خوش تان آمده است. بلکه باید با زبانی ملایم و منطقی استوار به او بگویید که این رفتارش درخور شخصیت او نیست و شما خوش تان نمیاد. 
 
5. دروغ نگویید 
دروغگویی از صفات ناپسندی است که بهترین و عاشقانه ترین رابطه ها را درهم می‌شکند، زن و شوهر دروغ می‌گویند تا از شری در امان باشند؛ اما غافل از آن اند که پس از مدتی اندک، منفعت زودگذر دروغگویی، جای خود را به حقیقت تلخ بی اعتمادی خواهد داد.[5] با دروغ گفتن نه تنها مشکل شما حل نخواهد شد، بلکه مشکلات شما بیشتر از پیشتر خواهد شد.دروغ مانند بمبی خطرناک می‌ماند که بنیان خانواده را از بین می‌برد و بذر بی اعتمادی را جایگزین آن می‌کند. 

اگر شما با فرد دروغگویی ارتباط داشته باشید و هر روز دروغ های تازه ای از او بشنوید آیا به چنین شخصی اعتماد می کنید؟ قطعا این کار را نمی‌کنید. اهمیت اعتماد داشتن زن و شوهر نسبت به یکدیگر برای هیچ عاقلی پوشیده نیست و اگر این اعتماد جای خود را به بی اعتمادی بدهد، دیگر آن زندگی رنگ عشق و محبت را به خودش نخواهد دید. 

ادامه دارد...

پی نوشت :
[1] بحارالانوار ، جلد ٧٣، صفحة ٣٠٨ 
[2] نهج الفصاحه ، صفحه 234
[3] قرآن کریم، سوره مبارکه نور، آیه 22
[4] محمود اکبری، صمیمانه با عروس و داماد، قم: نورالزهراء، چاپ چهل و شش، 1397، صفحه 108
[5] صمیمانه با همسران، محمد علی قاسمی، قم: انتشارات نورالزهرا ، 1393، صفحه 80


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.