رفتارهای که مانع از خوشبختی زوجین می شوند (بخش دوم)

زن و شوهر بعد از اینکه وارد زندگی مشترک شدند، یک هدف را برای خودشان ترسیم می کنند و آن رسیدن به خوشبختی است، اما رفتارهای هستند که مانع از رسیدن به آن می‌شوند. و ناکامی، نارضایتی و افسردگی را به زوجین می‌دهد. با ما همراه باشید تا این رفتارها را بشناسید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
رفتارهای که مانع از خوشبختی زوجین می شوند (بخش دوم)
لجاجت، یکی از صفاتی است که دشمن زندگی مشترک است و باعث تزلزل و فروپاشی آن می‌شود.
 

مقدمه 

برای خوشبخت شدن در زندگی، هزار و یک راه وجود دارد که می‌توانید خودتان را در آن مسیر قرار دهید تا شما را به مقصودتان برساند. اما در مقابل، هزار راه وجود دارد که باعث می‌شود شما نکنید و ناراضی باشید، شما می‌توانید با شناخت این راه ها، تو این مسیر قرار نگیرید و با انجام ندادن آنها خوشبخت شوید. خوشبختی در همین حوالی هاست باید آن را جست و جو کنید تا فرزندان شما از این کانون گرم لذت ببرند. انسانها از کودکی در کانون خانواده رشد می‌کنند و معمولا انسان‌هایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آنها گرم تر و محکم تر بوده است برای آینده فرزندان خودتان هم شده سعی کنید بهترین باشید.
 

رفتارهای که مانع از خوشبختی زوجین می شوند

1. از دیگران تمجید نکنید
می دانید که انسان‌ها یک حسی در وجود خود دارند به نام حسادت، اگر با کارهای خود او را تحریک کنید، آرامش از زندگی شما رخت خواهد بست. یکی از کارهای که سبب تحریک حسادت می‌شود، تعریف کردن زوجین از زن یا مرد غریبه است؛ هیچگاه زن نباید از مرد دیگر در مقابل شوهر خودش تعریف کند و از هیکل و نوع صحبت کردن آن فرد برای شوهرش تعریف کند متقابلا مرد نیز نباید از زن دیگری در مقابل همسرش تعریف و تمجید کند و از کد بانو بودن و نوع لباس پوشیدن آن زن غریبه برای همسرش صحبت نکند. این نوع رفتارها باعث پریشانی ذهن زوجین می‌شود و خوشبختی را دور می‌کند. 
 
2. منفی نگر و بدگمان نباشید
یکی از عوامل مهم در ایجاد اختلافات خانوادگی، منفی نگری نسبت به افکار و رفتار همسر است. اگر دائما به دنبال این باشید که از رفتارهای همسرتان برداشت بد و حس بدی داشته باشید آن زندگی غیر قابل تحمل خواهد شد. امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) فرمودند :نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشید زیرا خدا از آن نهی کرده است.[1]  این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که زن و شوهر باید از رفتاری که در همسر سوء ظن ایجاد می‌کند بپرهیزند. از مخفی کاری دوری کنند و تا حد امکان، همسر خود را در جریان برنامه های کلی روزانه خویش قرار دهند و اگر تغییری در آن حاصل شد، او را مطلع سازد. [2]
 
3. پنهان کاری را کنار بگذارید
شاید به جرات بتوان گفت که اعتماد مهمترین و اساسی ترین رکن زندگی مشترک است که اگر از بین برود، تمام زندگی از بین رفته و از خوشبختی خبری نخواهد بود. یکی از کارهای که سبب از بین رفتن اعتماد می شود؛پنهان کاری است.  یکی از زوجین، بدون اینکه طرف مقابل بفهمد کاری را انجام می‌دهد و از افشا شدن آن می‌ترسد و برای همین از همسر خود مخفی می‌کند. اما غافل است که زمان در حال گذر است و به زودی همه چیز آشکار خواهد شد و تنها چیزی برای او باقی خواهد ماند، شرمساری و خجالت است. 
 
4. لجوج نباشید 
لجاجت، یکی از صفاتی است که دشمن زندگی مشترک است و باعث تزلزل و فروپاشی آن می‌شود. برخی افراد هستند که از لحاظ جسمی رشد می‌کنند، اما از لحاظ عقلی در همان دوران کودکی جا می‌مانند. آن دسته از افرادی که در زندگی مشترک خود لجوج هستند، در واقع نتوانستند که عقل و درایت خود را رشد دهند تا از دوران کودکی عبور کند. آیا واقعا لازم است برای اینکه چه نوع لباسی را بپوشد یا در چه نوع ظرفی غذا بخورد، زمین و زمان را به هم ببافید و لج و لج بازی راه بیاندازید و شیرینی زندگی را به کام هم تلخ کنید؟ خیلی از مسائل ساده زندگی هستند که با دامن زدن به آنها سبب رنجش خاطر هم می‌شویم، لجوج نباشید و از کنار مسائل بی اهمیت به راحتی عبور کنید تا پایان تلخی برای فیلم نامه زندگی تان نوشته نشود.  در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) می خوانیم:  از لجاجت بپرهیزید که آغازش جهل و پایانش پشیمانی است. [3]

 
5.یکدیگر را تحقیر نکنید
یکی از رفتارهای غلطی که دشمن زندگی زناشویی است و تقریبا می توان از آن به عنوان یکی از دلایل اصلی افسردگی های زوجین نام برد، توهین و تحقیر یکدیگر است. در جمع خانوادگی یا دوستان و محیط اجتماعی رفتاری از زوجین نمایان می‌شود که سبب تحقیر و کوچک شدن زوج می‌شود و با ادامه پیدا کردن این نوع رفتار، توان و تحمل طرف مقابل به پایان خواهد رسید و این زندگی سخت را به پایان خواهد رساند. 
 
6. سرزنش نکنید
آخرین دشمنی که برای زندگی مشترک بر می‌شماریم، سرزنش کردن است. نباید برای هر اتفاقی یکدیگر را سرزنش کنید و همدیگر را مسبب تمام گرفتاری های هم بدانید. برای خوشبخت شدن لازم است هم را درک کنید. 

راه حل مشکلات، آن است که آنها همدیگر را بفهمند به هم اعتماد داشته باشند، پذیرای یکدیگر باشند، به یکدیگر محبت نمایند و حامی هم باشند و یکدیگر را سرزنش نکنند. هنگامی که چنین شرایط بوجود آمد بجای آنکه مرد و یا زن، همسرش را مسبب ناراحتی های خویش برشمرد، می‌توانند رفتا. محبت آمیزی داشته باشند.[4] 

توجه داشته باشید که در زندگی مشترک اگر اصول آن را رعایت نکنید، نمی‌توانید به خوشبختی برسید. این سبک زندگی های که اصول را رعایت نمی‌کنند به غیر از خودشان، زندگی فرزندان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند و حتی می‌تواند به یک مشکل بین‌نسلی تبدیل شود که هر کدام از فرزندان نیز در زندگی آتی‌شان این روند را تکرار خواهند کرد و لذت زندگی را درک نمی‌کنند.

پی نوشت :
[1] مستدرک الوسائل، جلد 9، صفحه 144
[2] زهرا آیت اللهی و جمعی از نویسندگان، دانش خانواده و جمعیت، قم: دفتر نشر معارف، 1392، صفحه 154
[3] میزان الحکمة، جلد 4، صفحه 2770 (ماده لجاجه)
[4] چان گری، مردان مریخی و زنان ونوسی، ترجمه رضا نیازی قم: انتشارات ملینا، چاپخانه نینوا ، چاپ پنجم 1393 ، صفحه 63


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما