راهکارهای درمانی برای خارش بدن (بخش اول)

شما خودتان هم می‌توانید کرم مرطوب کننده درست کنید. هر یک از مرطوب کننده‌های خانگی زیر را که دوست دارید به صورت، بدن، و دست‌های خود بمالید. بگذارید مرطوب کننده به مدت چند دقیقه پوست‌تان را خیس کند و بعد کرم اضافی را پاک کنید. این کار باعث می شود خارش بدن شما متوقف شود. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی برای خارش بدن (بخش اول)
روغن نارگیل نیز برای بهبود توانایی حفظ رطوبت پوست مفید است. آن را مستقیما روی پوست دچار حساسیت یا خارش شده‌ی خود بمالید.
 

مقدمه

خارش پوست بدن از جمله مواردی است که تقریبا برای همه افراد پیش می‌آید، اما تنها حدود ۱۰ درصد از مردم جهان خارش پوست را به اندازه قابل توجه آن که موضوع صحبت ماست، تجربه کرده‌اند. علت خارش بدن و حساسیت پوستی می‌تواند خشکی پوست، تماس با گیاهان حساسیت‌زا و سمی، گزیدگی حشرات یا دلایل مهم‌تری مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. در ادامه به روش های درمانی خارش بدن خواهیم پرداخت.
 

آبرسانی و لایه برداری

۱. بدن خود را هیدراته نگه دارید (آبرسانی کنید)
رایج ترین علت خارش پوست خشکی پوست است. هرچه بیشتر آب بنوشید، آب بیشتری به پوست‌تان جذب می‌شود. توصیه می‌شود دست کم شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید.

– اگر خیلی فعال هستید یا زیاد عرق می‌کنید، لازم است آب بیشتری بنوشید.
 
۲. بیشتر از یک بار در روز دوش نگیرید
از آب ولرم یا خنک استفاده کنید و مطمئن شوید کل بدن‌تان بعد از هر بار دوش گرفتن خیس و مرطوب می‌شود. بیش از ۳۰ دقیقه زیر دوش یا داخل وان نمانید.

– بسیاری از آدم‌ها خبر ندارند اما دوش گرفتن یا استحمام در واقع پوست را خشک می‌کند، بالاخص اگر از صابون‌های صبر یا غلیظ استفاده کنید از هر صابونی که حاوی رنگ، عطر یا الکل است پرهیز کنید.

– آب ولرم توصیه می‌شود چرا که آب بیش از حد داغ می‌تواند با زدودن چربی‌های محافظ که به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کنند، به پوست آسیب بزند.
 
۳. از کرم مرطوب کننده‌ی با کیفیت برای پوست‌‌تان استفاده کنید
تا آنجا که ممکن است مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که مواد شیمیایی کمتری داشته باشد. با انجام این کار، تماس پوست را با مواد شیمیایی که ممکن است حساسیت زا باشند یا ممکن است خارش را بدتر کنند کاهش می‌دهید.

– از محصولاتی که حاوی الکل یا رایحه هستند پرهیز کنید. الکل می‌تواند پوست‌تان را خشک کند و مشکل خارش‌تان را بدتر کند. رایحه‌ها نیز که اغلب در الکل حل می‌شوند می‌توانند همین زیان را داشته باشند.

– ژله پترولیوم بدون رایحه است و می‌تواند اغلب در حفظ رطوبت پوست خوب عمل کند.

– مطالعات انجام شده نشان می دهند که کرم‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش اگزما، ناراحتی که باعث بدتر شدن خارش پوست می‌شود، کمک کنند.
 
۴. از مرطوب کننده‌های خانگی (دست ساز) استفاده کنید
شما خودتان هم می‌توانید کرم مرطوب کننده درست کنید. هر یک از مرطوب کننده‌های خانگی زیر را که دوست دارید به صورت، بدن، و دست‌های خود بمالید. بگذارید مرطوب کننده به مدت چند دقیقه پوست‌تان را خیس کند و بعد کرم اضافی را پاک کنید.

– مرطوب کننده‌ی کرم-آووکادو-عسل – ۳ قاشق غذاخوری کرم غلیظ و تازه، یک چهارم یک آووکادوی تازه و ۱ قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا نرم شود.

– مرطوب کننده‌ی کره‌ی شیا (شی باتر) – ۱۱۳ گرم کره‌ی شیا را در دمای اتاق بگذارید و با استفاده از یک قاشق له کنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون به آن اضافه کنید. ۸-۱۰ قطره روغن اسطوخودوس سا هر رایحه‌ی دیگری که ترجیح می‌دهید به آن اضافه کنید. با استفاده از یک همزن برقی، این مواد را به مدت ۲ تا ۴ دقیقه با سرعت زیاد یا تا زمانی که کرم مانند می‌شود با هم مخلوط کنید. آن را در یک شیشه‌ی دربسته بریزید و در محیط سرد و خشک نگهداری کنید.

روغن نارگیل نیز برای بهبود توانایی حفظ رطوبت پوست مفید است. آن را مستقیما روی پوست دچار حساسیت یا خارش شده‌ی خود بمالید.
 
۵. (با احتیاط) لایه برداری کنید
آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که برای ارزیابی پوست‌تان قبل از لایه برداری به یک متخصص پوست مراجعه کنید چون هر نوع لایه برداری برای هر نوع پوستی خوب نیست. لایه‌برداری بسیار نادرست، خشن، یا شدید در واقع می‌تواند به پوست‌تان آسیب بزند، و امکان دارد التهاب و خارش را افزایش دهد و هر ناراحتی پوستی که از قبل داشته‌اید را بدتر کند.

– برس کشیدن را امتحان کنید. این یک روش درمانی چینی سنتی است که نشان داده شده است می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را بردارد و به افزایش جریان خون کمک کند. از یک برس زبر طبیعی استفاده کنید که دسته‌ای بند داشته باشد. برای نواحی بزرگتری مانند تنه و پشت‌تان از یک حرکت دایره‌ای طولانی مدت استفاده کنید. بعد دوش بگیرید و خوتان را خشک کنید، سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید. روی پوستی که ترک دارد برس نکشید.

– از یک پارچه‌ی لایه‌بردار استفاده کنید. این پارچه‌ها اکثرا از فیبرهای ترکیبی بافته شده مانند نایلون درست شده‌اند، اما بعضی از فیبرهای طبیعی مانند ابریشم یا کتان نیز موجود است. از این وسیله به آرامی روی کل بدن خود استفاده کنید؛ آن‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلف موجود هستند. بعد از استفاده، دوش بگیرید و خودتان را خشک کنید، سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

– هرگز پوست‌تان را محکم نسابید. این کار عملا باعث حساسیت و خارش بیشتر خواهد شد. در عوض از حرکات و لمس‌ کردن‌های ملایم استفاده کنید.

ادامه دارد...
 
منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده_کامروا ابراهیمی و سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.