علل اصلی خارش بدن (بخش سوم)

استرس می‌تواند بر شدت خارش پوست بیفزاید و باعث شود که پوست مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس، آکنه، کهیر، و انواع دیگری از راش (ضایعات پوستی) شود. یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از خارش پوست در هر قسمت از بدن‌تان این است که یاد بگیرید چگونه استرس را بهتر مدیریت کنید. کاهش سطح استرس همچنین باعث می‌شود که درمان‌های طبیعی برای تسکین خارش پوست موثرتر عمل کنند. با ما همراه باشید.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل اصلی خارش بدن (بخش سوم)
بیماری مزمن کلیه می‌تواند باعث روی دادن خارش بدن ناشی از اوره بیش از حد در خون شود.
 

علل خارش بدن

1. آفتاب‌ سوختگی
آفتاب سوختگی می‌تواند خارش غیرقابل کنترلی در سراسر بدن‌تان ایجاد کنند اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده باشید. علائم آفتاب سوختگی معمولا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید ظاهر می‌شود.

علائم شناخته‌شده‌ی آفتاب سوختگی عبارتند از:
-پوست قرمز که می‌تواند دردناک و حساس باشد
-خاریدن و کنده شدن پوست بعد از چند روز
– احساس گرما در پوست زمانی که آن را لمس می‌کنید
-تورم و تاول
-سردرد و تب

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، مهم است که پوست‌تان را بپوشانید و همیشه ضد آفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ روی قسمت‌هایی که در معرض نور هستند، بزنید. همچین توصیه می‌شود که از قرار گرفتن در نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر یعنی زمانی که نور خورشید قوی‌تر از هر زمانی است، اجتناب کنید. اگر خارش وحشتناکی در اثر آفتاب سوختگی دارید می‌توانید با استفاده از ژل آلوئه‌وا کمی تسکین بیابید. خواص آلوئه‌ورا به متوقف کردن خارش پوست، کاهش التهاب و درمان پوست سوخته و آسیب دیده کمک می‌کند. ساده‌ترین راه برای استفاده از آلوئه‌ورا جهت تسکین خارش پوست آفتاب سوخته استعمال ژل آلوئه‌ورای ۱۰۰% به طور مستقیم در مناطق دچار خارش بدن است. شما همچنین می‌توانید با بلغور جوی دوسر استحمام کنید تا خارش‌تان تسکین بیابد اگر در تمام بدن‌تان احساس خارش دارید.
 
2. خارش کل بدن در زمان بارداری
خارش بدن هنگام بارداری می‌تواند نشانه‌ای از کلستاز بارداری باشد: یک بیماری کبدی شایع که تنها در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. کلینیک مایو می‌گوید خاریدن در دوران بارداری فقط می‌تواند روی دست و پا تاثیر بگذارد، اما برخی از زنان در تمام بدن‌شان احساس خاریدن دارند. خاریدن معمولا در سه ماهه‌ی سوم شروع می‌شود و ممکن است تا تا موعد زایمان‌تان به‌تدریج بدتر شود. خارش باید در مدت چند روز بعد از زایمان تمام شود. پزشکان فکر می‌کنند که دلایل داشتن خارش شدید پوستی در دوران بارداری با هورمون‌هایی که کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مرتبط هستند. کلستاز بارداری می‌تواند یک بیماری وراثتی باشد.

اگر در دوران بارداری متوجه خاریدن شدیدی شدید، حتما با پزشک‌تان درباره‌ی آن مشورت کنید. به این دلیل که کلستاز بارداری ممکن است روی کودک تاثیر بگذارد و می‌تواند عوارضی ایجاد کند. رهایی از خارش بدن در دوران بارداری با داروهای خانگی دشوار است. شما می‌توانید حمام بلغور جوی دوسر با آب گرم را امتحان کنید تا خاریدن کل بدن‌تان را تسکین بدهید. یا، از کیسه‌ی یخ در منطقه‌ای که خارش دارد استفاده کنید، این روش نیز می‌تواند موقتاخاریدن را تسکین بدهد.
 

دلایل ایجاد خارش در کل بدن که چندان شایع نیستند

دلایل دیگری برای خارش بدن وجود دارند که کم‌تر شایع هستند:
1. سرطان
موسسه‌ی خیریه‌ی تحقیقات سرطان می‌گوید برخی از تومورهای سرطانی می‌توانند باعث خاریدن سراسر بدن بشوند. پزشکان فکر می‌کنند این مشکل می‌تواند واکنش بدن به تومور باشد و خارش باید بعد از درمان بیماری از بین برود.
 
2. مشکلات تیروئید
با توجه به خدمات بهداشت ملی در انگلستان، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز می‌تواند باعث خاریدن پوست شود.
 
3. بیماری‌های کلیوی
بیماری مزمن کلیه می‌تواند باعث روی دادن خارش بدن ناشی از اوره بیش از حد در خون شود. پوستی که خارش دارد معمولا روی نیمه‌ی بالایی بدن است. افرادی که تحت درمان همودیالیز هستند معمولا خارش اورمیک دارند: خاریدن مزمنی که با بیماری کلیوی مرتبط است.
 
4. بیماری کبد
دکتر آدام هاسنی در وب‌گاه ام‌دی می‌گوید یکی از نشانه‌های سیروز کبدی خارش است. این نوع خاریدن معمولا با زردی پوست، خستگی، کاهش وزن، درد شکم، و عفونت‌های مکرر همراه است.
 
5. خارش پوست و استرس – اتصال
استرس می‌تواند بر شدت خارش پوست بیفزاید و باعث شود که پوست مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس، آکنه، کهیر، و انواع دیگری از راش (ضایعات پوستی) شود. دکتر دبرا جالیمن در وب‌گاه وب‌ام‌دی (WebMD) می‌گوید استرس باعث می‌شود پوست حساس‌تر و واکنشی‌تر شود. همین می‌تواند چرخه‌ای از استرس و مشکلات پوستی ایجاد کند زیرا فرد کم‌کم در مورد ظاهر خود نگران می‌شود، و پس از آن مدام بر میزان استرس او اضافه می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که یک ارتباط مستقیم بین مشکل خارش پوست و استرس وجود دارد. متخصص پوست، دکتر ریچارد دی. گرنشتین، تحقیقاتی روی ارتباط بین سیستم عصبی و اختلالات التهابی پوست انجام داد. تحقیقات او نشان داد که استرس، منتج به آزاد شدن مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی پوست می‌شود، و این بر چگونگی واکنش بدن به عملکردهای مهم تاثیر می‌گذارد. این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به التهاب پوست شوند. یک مطالعه از دانشگاه تمپل نشان داد دانش‌آموزانی که تحت استرس بودند از خارش پوست در سراسر بدن‌شان، قسمت‌های دارای خارش و پوسته پوسته شده روی کف سر و راش خارش‌دار دست‌های‌شان رنج می‌برند.

یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از خارش پوست در هر قسمت از بدن‌تان این است که یاد بگیرید چگونه استرس را بهتر مدیریت کنید. کاهش سطح استرس همچنین باعث می‌شود که درمان‌های طبیعی برای تسکین خارش پوست موثرتر عمل کنند. درمان‌های طبیعی بسیار موثری برای استرس و اضطراب وجود دارند، از جمله روغن‌های عصاره‌ای، که شما می‌توانید برای جلوگیری از اثرات مخرب استرس از آنها استفاده کنید.

منبع :  تحریریه سایت کسب و کار بازده_کامروا ابراهیمی و سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.