ادویه ها و گیاهان دارویی موثر در لاغری (بخش سوم)

اگر تلاش می‌کنید وزن‌تان را کاهش دهید، استفاده از ترکیب گوگول و اطریفل بسیار عالی خواهد بود. گیاه گوگول به تنظیم هورمون تیروئید، بهبود سوخت و ساز و کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. اطریفل نیز باعث بهبود گوارش و پاکسازی روده می‌شود، و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. در این مطلب به ادویه ها و گیاهان دارویی موثر در لاغری و کاهش وزن اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادویه ها و گیاهان دارویی موثر در لاغری (بخش سوم)
آب لیمو و گیاه کولئوس فورسکولی ترکیب منحصر به فردی ایجاد می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند.
 

ادویه ها و گیاهان دارویی موثر در لاغری

1. عصاره‌ی گیاه گوگول
گیاه گوگول که به آن دوادهوپا، و گوگولو سدا نیز گفته می‌شود، صمغ رزین درختی به نام کامیفورا موکولا است که به عنوان یکی از درختان بومی هندوستان شناخته می‌شود. قرن‌ها است که از این گیاه دارویی در طب آیورودا استفاده می‌شود. عصاره‌ی گوگول حاوی نوعی فیتوستروئید است، به نام گوگولسترون، که دارای خواص کاهندگی کلسترول، ضد سرطانی، و ضد رگ‌زایی است. گیاه گوگول باعث بهبود کارکرد غده‌ی تیروئید،‌ و از این طریق، باعث افزایش میزان متابولیسم (سوخت و ساز) و کمک به کالری سوزی می‌شود. در نهایت، گیاه گوگول به کاهش کلسترول بد (ال‌دی‌دل) و در نتیجه، به درمان گرفتگی عروق (تصلب شرایین) کمک می‌کند.
 
نحوه‌ی خرید گوگول :
شاید به راحتی نتوانید در ایران به این گیاه دارویی دسترسی پیدا کنید؛ ولی احتمالا با مراجعه به برخی عطاری‌‌ها یا مراکز مخصوص طب آیورودا می‌توانید گوگول را تهیه کنید.
 
میزان مصرف گیاه گوگول برای کاهش وزن :
قبل از استفاده از این روش طب آیورودا، حتما با پزشک مشورت کنید.
الف. معمولا، توصیه می‌شود روزی سه بار به مقدار ۲۵ میلی گرم از گیاه گوگول مصرف کنید.
ب. یک گرم یا حدود یک چهارم قاشق چای خوری گوگول را زیر زبان‌تان قرار دهید و اجازه دهید به تدریج در دهان‌تان آب شود. این کار را می‌توانید روزی ۳ الی ۴ مرتبه انجام دهید.
 
نحوه‌ی استفاده از گیاه گوگول برای کاهش وزن :
مواد مورد نیاز 
الف. یک چهارم قاشق چای خوری عصاره‌ی گوگول
ب. نصف فنجان آب
پ. نصف قاشق چای خوری پودر اطریفل
 
دستورالعمل :
الف. گوگول و اطریفل را در نصف فنجان آب حل کنید.
ب. اجازه دهید این ترکیب به مدت یک شب در آب خیس بخورد.
پ. صبح فردا، آن را صاف و نوش جان کنید.
 
فواید استفاده از این گیاه دارویی برای لاغری :
اگر تلاش می‌کنید وزن‌تان را کاهش دهید، استفاده از ترکیب گوگول و اطریفل بسیار عالی خواهد بود. گیاه گوگول به تنظیم هورمون تیروئید، بهبود متابولیسم (سوخت و ساز)، و کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. اطریفل نیز باعث بهبود گوارش و پاکسازی روده می‌شود، و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.
 
موارد احتیاط :
اگر پزشک استفاده از گوگول را به شما توصیه نکند، هرگز آن را مصرف نکنید. از زیاده‌روی در مصرف این گیاه نیز خودداری کنید، زیرا در این صورت ممکن است دچار حالت تهوع، استفراغ، و اسهال شوید.
 
۲. گیاه کولئوس فورسکولی
گیاه کولئوس فورسکولی که با نام کولئوس هندی نیز شهرت دارد، از گیاهان بومی جنوب آسیا به شمار می‌رود. ریشه‌های این گیاه را در ترشی می‌ریزند؛ مصرف این ریشه‌ها به تقویت ماهیچه‌های قلب کمک می‌کند. قرن‌ها است از این ریشه‌ها در طب آیورودا استفاده می‌شود. ریشه‌های گیاه کولئوس حاوی ماده‌ای به نام فورسکولین هستند که باعث تحریک تیروئید می‌شود. هم‌چنین، این ماده باعث تولید آدنوزین تری‌فسفات (ATP) می‌شود؛ به همین خاطر نیز بعد از خوردن ریشه‌ی این گیاه احساس می‌کنید انرژی‌تان بیش‌تر شده است. به علاوه، فورسکولین باعث افزایش تولید تستوسترون در مردان می‌شود؛ این مسئله به تولید توده‌ی ماهیچه‌ای بدون چربی کمک می‌کند.
 
نحوه خرید :
گیاه کولئوس فورسکولی یا مکمل‌های حاوی فورسکولین را می‌توانید از طریق برخی فروشگاه‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنید.
 
میزان مصرف :
می‌توانید ترشی ریشه‌ی گیاه کولئوس فورسکولی یا عصاره‌ی حاوی ۱۸ درصد فورسکولین را مصرف کنید. یا این‌که روزی دو بار به اندازه‌ی ۵۰ میلی گرم از این گیاه میل کنید.
 
نحوه‌ی استفاده از گیاه کولئوس فورسکولی برای کاهش وزن :
مواد مورد نیاز 
الف. ژل نرم گیاه کولئوس فورسکولی
ب. یک فنجان آب
پ. یک قاشق چای خوری آب لیمو
 
دستورالعمل :
الف. ژل نرم گیاه کولئوس فورسکولی را فشار دهید تا عصاره‌ی آن خارج شود.
ب. آن را در فنجانی حاوی آب سرد بریزید.
پ. مقداری آب لیمو به آن بیفزایید و خوب به هم بزنید.
 
فواید استفاده از این گیاه دارویی برای لاغری :
آب لیمو و گیاه کولئوس فورسکولی ترکیب منحصر به فردی ایجاد می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند. این نوشیدنی در تمام طول روز فعال و پر انرژی نگه‌تان می‌دارد. هم‌چنین این ترکیب باعث بهبود کارکرد ماهیچه‌ها و مغز می‌شود. به علاوه، متابولیسم (سوخت و ساز) و دستگاه ایمنی نیز با کمک این نوشیدنی تقویت می‌شوند.
 
موارد احتیاط :
اگر باردار هستید یا به نوزادتان شیر می‌دهید، از مصرف این مکمل خودداری کنید. زیاده‌روی در مصرف این گیاه نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خونی و کاهش فشار خون شود.
 
3. برگ‌های گیاه گیمنما
گیمنما نوعی گیاه بالا رونده‌ی چند ساله است که بیش‌تر در هندوستان و سری‌لانکا یافت می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های بیضی شکل و گل‌هایی زرد رنگ است. گیمنما گیاه شناخته‌ شده‌ای در طب آیورودا به شمار می‌رود، زیرا قرن‌ها است از آن به عنوان دارویی برای درمان سنگ‌های کلیه، چاقی مفرط، دیابت، و یبوست استفاده می‌شود. این گیاه دارویی حاوی ترکیبی به نام اسید گیمنمیک است که می‌تواند از جذب قند در روده جلوگیری کند و حساسیت به انسولین را در بدن افزایش دهد.
 
نحوه‌ی خرید :
این گیاه دارویی را می‌توانید در برخی فروشگاه‌های خاص بیابید.
 
میزان مصرف :
برگ‌های گیاه گیمنما را می‌توانید به پودر تبدیل کنید،‌ و روزانه ۴۰۰ میلی گرم از آن را میل کنید. اگر می‌خواهید از برگ‌های خشک این گیاه استفاده کنید، روزانه مجاز هستید ۱ الی ۲ گرم از آن مصرف کنید.
 
نحوه‌ی استفاده از گیاه گیمنما :
مواد مورد نیاز 
الف. یک قاشق چای خوری پودر برگ گیمنما
ب. یک فنجان آب گرم
پ. یک قاشق چای خوری عسل
 
دستورالعمل :
الف. پودر گیمنما را در یک فنجان آب گرم بریزید.
ب. اجازه دهید این پودر به مدت ۵ الی ۷ دقیقه در آب دم بکشد.
پ. دمنوش حاصل را صاف کنید و مقداری عسل نیز به آن بیفزایید.
ت. پیش از مصرف، این دمنوش را خوب به هم بزنید.
 
فواید استفاده از این گیاه دارویی برای لاغری :
ترکیب گیمنما و عسل برای کاهش وزن فوق‌العاده عمل می‌کند. از آن‌جا که گیمنما کمی تلخ است، عسل می‌تواند به شیرین شدن این دارو کمک کند. هم‌چنین، عسل سرشار از خواص ضد باکتری، آنتی‌اکسیدانی، و التیام بخشی است. این داروی گیاهی به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند.
 
موارد احتیاط :
در دوران بارداری و شیر دهی از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنید. هم‌چنین، دو هفته قبل از انجام عمل جراحی نیز این گیاه را مصرف نکنید.

در کنار ورزش‌های روزانه و رعایت رژیم غذایی مناسب، از ادویه و چاشنی‌های بالا نیز استفاده کنید. با رعایت این مسائل حتما وزن‌تان کاهش می‌یابد. در واقع، با رعایت این مسائل سبک زندگی‌تان تغییر خواهد کرد، و پر انرژی و پر شور خواهید شد. بانوان گرامی، دیگر وقت‌اش رسیده است که چاشنی زندگی‌تان را بیش‌تر کنید؛ از همین امروز شروع کنید!

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.