درمان های خانگی برای سرماخوردگی (بخش سوم)

روش های مختلفی برای درمان سرما خوردگی وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از روغن های معطر، گرم نگه داشتن خود و استراحت کردن، زیاد فین کردن، استفاده از کمپرس گرم یا سرد، عصاره برگ زیتون و استفاده از حمام با نمک اپسوم اشاره کرد. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان های خانگی برای سرماخوردگی (بخش سوم)
برای باز شدن مجاری تنفسی و بهبود پوست ملتهب بینی می‌توانید مقدار کمی پماد منتول را زیر بینی‌تان بمالید.
 

برترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی

1. روغن‌های معطر
مواد لازم:
– ۴ تا ۵ قطره روغن نعناع فلفلی یا اورگانو (پونه‌ی کوهی) یا روغن اوکالیپتوس
– ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
 
روش انجام کار:
– دو تا از این روغن‌ها را با هم مخلوط کنید و روی سینه، گردن و پیشانی‌تان بمالید.
– اجاره بدهید ترکیب روغنی تا جایی که ممکن است بماند.

یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از روغن‌های معطر، انتخاب یک حمام بخار همراه با یکی از روغن‌های معطر است. وان حمام را با آب گرم پر کنید. سپس چند قطره روغن معطر به آن اضافه کنید. در آب دراز بکشید و مزایای آن را به‌دست آورید. شما همچنین می‌توانید یک دستگاه بخور را برای پخش کردن عطر روغن معطر در سراسر اتاق و خانه استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا باکتری یا ویروس موجود در هوا را از بین ببرید و در عین حال راه‌های تنفسی‌تان را باز می‌کند.

چند وقت یک بار می‌توان این درمان سرماخوردگی را انجام داد؟ دو بار در روز انجام روش درمانی استفاده از ترکیب روغن‌های معطر را تکرار کنید.

ترکیب روغن‌های معطر چگونه چنین تاثیری دارد؟ روغن‌های معطر نه تنها برای ماساژ آرامش‌بخش بدن ایده‌آل هستند، بلکه برای درمان سرماخوردگی نیز فایده دارند. در حالی که روغن اوکالیپتوس به از بین بردن احتقان بینی کمک می‌کند، روغن نعناع فلفلی به عنوان یک از بین‌برنده‌ی عالی خلط عمل می‌کند. روغن اورگانو با خواص ضد ویروسی که دارد ویروس‌ها را از بین می‌برد. عطر و طعم این روغن‌ها باعث تسکین عصب‌ها و احساس آرامش می‌شود.
 
۲. خودتان را گرم نگه دارید و استراحت کنید
گرم نگه داشتن بدن و استراحت کردن در اولین مراحل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا به بدن‌تان کمک می‌کند تا انرژی خود را برای تقویت دستگاه ایمنی‌تان جمع کند و به مبارزه علیه بیماری بپردازد. بدن در این مبارزه متحمل خسارت می‌شود. بنابراین، حتما کمی به بدن‌تان استراحت دهید تا در این مبارزه کمی کمک‌اش کرده باشید.
 
3. زیر بینی‌تان کمی پماد بزنید
برای باز شدن مجاری تنفسی و بهبود پوست ملتهب بینی می‌توانید مقدار کمی پماد منتول را زیر بینی‌تان بمالید. منتول، اوکالیپتوس، و کافور همگی دارای خاصیت بی‌حسی ملایمی هستند که می‌تواند سوزش ناشی از خشکی و التهاب پوست داخل بینی را آرام کند. البته دقت کنید، باید این پمادها را به مقدار اندک و فقط خارج از بینی‌تان استفاده کنید و هرگز آن‌ها را داخل بینی‌تان نزنید.
 
4. زیاد فین کنید (و البته، به شیوه‌ی صحیح)
برای درمان سرماخوردگی فین کردن و خالی نمودن مرتب بینی بسیار حائز اهمیت است، و عدم انجام این کار ممکن است به بازگشت مخاط به سمت سرتان منجر شود. ولی وقتی با شدت فین می‌کنید، فشار ناشی از آن می‌تواند خلط‌های حاوی میکروب را به مجاری گوش‌تان بازگرداند و باعث گوش درد شود. بهترین روش برای خالی کردن بینی این است که یکی از سوراخ‌های آن را با انگشت مسدود کنید و به آرامی با سوراخ دیگر بینی فین کنید.
 
5. اطراف سینوس‌های‌تان که در اثر سرماخوردگی مسدود شده‌اند، کمپرس گرم یا سرد بگذارید
برای حل مشکل‌تان هر دو حالت – کمپرس سرد یا گرم – موثر خواهد بود. می‌توانید وسایل سرد یا گرم مخصوص این کار را از داروخانه‌ها تهیه کنید که چندین بار قابل استفاده هستند، یا خودتان آن را در خانه درست نمایید. دستمال مرطوبی را به مدت ۵۵ ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا به خوبی گرم شود (پیش از استفاده حتما میزان گرمای دستمال را امتحان کنید تا بیش از اندازه داغ نباشد). برای درست کردن کمپرس سرد نیز می‌توانید از یک بسته‌ی کوچک سبزیجات یخ زده استفاده نمایید.
 
6. هنگام خواب یک بالش اضافی زیر سرتان بگذارید
بالا بردن سر باعث کاهش احتقان بینی می‌شود. اگر استفاده از دو بالش، زاویه ای ناراحت کننده برای‌تان به وجود می‌آورد، سعی کنید با قرار دادن بالش بین تشک و لبه ی تخت، یک شیب کم و راحت برای سر بسازید.
 
7. عصاره هسته گریپ فروت
مواد لازم:
– ۱۰ تا ۱۵ قطره عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت
– حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر آب
 
روش انجام کار:
– عصاره را به آب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.
– ترکیب حاصل را بنوشید.
– برای کودکان، ۳ تا ۵ قطره عصاره را به همین مقدار آب اضافه کنید.

چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟ شما می‌توانید این ترکیب را تا سه بار در روز بنوشید.

عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت چگونه چنین تاثیری دارد؟ خواص ضد میکروبی عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت می‌تواند برای از بین بردن عفونت ویروسی مفید باشد.
 
8. عصاره برگ زیتون
مواد لازم:
– ۱ قاشق چایخوری عصاره‌ی برگ زیتون
 
روش انجام کار:
– عصاره‌ی برگ زیتون را با غذا مصرف کنید.

چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟ این عصاره را سه بار در روز همراه با وعده‌های غذایی‌تان میل کنید.

عصاره‌ی برگ زیتون چگونه چنین تاثیری دارد؟ اولئوروپین، ترکیب کلیدی موجود در برگ زیتون، دارای خواص فراوانی است. ثابت شده‌است که این ترکیب دارای خواص ضد ویروسی در برابر انواع ویروس‌های تنفسی دارد. اولئوروپین همچنین التهاب مجاری هوایی را کاهش می‌دهد.
 
9. مگر در موارد ضروری، از مسافرت‌های هوایی پرهیز کنید
دلیلی ندارد به دستگاه تنفسی‌تان که به اندازه‌ی کافی تحت استرس قرار دارد، فشار اضافی وارد کنید. تغییرات فشار در طول برخاستن و فرود هواپیما هنگامی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشید می تواند به طور موقت به گوش شما صدمه وارد کند. اگر ناگزیر باید با هواپیما مسافرت کنید، استفاده از یک ضد احتقان و اسپری بینی، درست قبل از برخاستن و فرود هواپیما به شما کمک خواهد کرد تا از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید. جویدن آدامس و خوردن خوراکی نیز اغلب می تواند به کاهش فشار کمک کند.
 
10. حمام با نمک اپسوم
مواد و وسایل لازم:
– ۱ قاشق سوپ‌خوری نمک
– وان حمام
– آب گرم
 
روش انجام کار:
– وان حمام را با آب گرم پر کنید. آب باید تا حدی که می‌توانید تحمل کنید، گرم باشد.
– نمک اپسوم را به آب داخل وان اضافه کنید و آن را خوب با آب مخلوط کنید.
– ۲۰ دقیقه یا بیش‌تر در آب غوطه‌ور شوید.
– اگر شما در حمام‌تان وان ندارید، پاهای‌تان را در یک لگن آب گرم مخلوط شده با ۱/۴ فنجان نمک اپسوم بگذارید.

چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟ این روش درمانی را یک روز در میان تکرار کنید تا علائم سرماخوردگی را تسکین دهید.

حمام نمک اپسوم چگونه چنین تاثیری دارد؟ برای باز کردن بینی و کاهش خستگی و درد بدن ناشی از سرماخوردگی، چنان‌چه پیش‌تر عنوان شد، حمام بخار ایده‌آل است. با اضافه کردن نمک اپسوم، به سم‌زدایی بدن‌تان کمک می‌کنید و همچنین درد عضلات را تسکین می‌دهید.
 
11. نوشیدنی کامبوجا
این نسخه از چای سیاه دارای طیف گسترده‌ای از ترکیبات فعال بیولوژیکی و اسیدهای ارگانیک است. کامبوجا دارای خواص ضد میکروبی و متعادل‌کننده‌ی pH است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و همچنین سلامت قلب و عروق را افزایش دهد. این چای تخمیر شده عمدتا در فروشگاه‌های ارگانیک موجود است و می‌تواند به صورت روزانه مصرف شود. ترکیبات موجود در آن می‌توانند در هنگام سم‌زدایی مواد مضر که در اثر بیماری ایجاد شده‌اند، ویروس سرماخوردگی را به طور موثری از بین ببرند.
 
12. آقطی
مواد لازم:
– شیره‌ی آقطی
 
روش انجام کار:
یک یا دو قاشق چایخوری از این شربت را بنوشید.

چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟ می‌توانید روزی یک بار شیره‌ی آقطی بخورید.

آقطی چگونه چنین تاثیری دارد؟ آقطی یک گیاه دارویی است که به مدت طولانی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفته‌است. این گیاه دارویی حاوی بیوفلاونوئیدها است که به عنوان تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند. آقطی دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تورم در سینوس‌ها کمک می‌کند.

* احتیاط
بنا به دلایل مرتبط با ایمنی، زنان باردار و کودکان نباید بدون توصیه‌ی پزشک این گیاه دارویی را مصرف کنند.
 
12. دستورالعمل تهیه‌ی نوشیدنی کادا (Kadha)
مواد لازم:
– ۲ فنجان آب
– یک قطعه زنجبیل به طول دو و نیم تا حدودا چهار سانت
– ۲ دانه‌ی فلفل سیاه
– ۵ تا ۶ برگ ریحان مقدس
– ۴ میخک
– ۱ قاشق غذاخوری عسل
 
روش انجام کار:
– زنجبیل، دانه‌های فلفل، برگ ریحان و میخک را له کنید.
– آب را به این ترکیب اضافه کنید و آن را بجوشانید تا حجم آن به نصف کاهش ییابد.
– ترکیب را صاف کنید، عسل را به آن اضافه کنید و در نهایت ترکیب حاصل را بنوشید.

* سبزیجات و ادویه‌های باقی مانده پس از صاف کردن ترکیب را می‌توانید یک بار دیگر برای آماده کردن نوشیدنی کادا استفاده کنید.

چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟ یک یا دو فنجان از این نوشیدنی را در روز بنوشید.

کادا چگونه چنین تاثیری دارد؟ “کادا” اساسا یک چای گیاهی است که در بسیاری از خانه‌های هند برای درمان خانگی سرماخوردگی، سرفه و مشکلات مربوط به سیستم تنفسی آماده می‌شود. ادویه‌های به کار رفته در این نوشیدنی سینوس‌ها را تمیز می‌کند و به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، سبب از بین رفتن ویروس سرماخوردگی می‌شوند.
 

سخن پایانی

به خاطر بسپارید، بیماری‌های خطرناکی مانند عفونت های سینوسی، برونشیت، گلو درد و آسم، ممکن است دارای علائمی شبیه سرماخوردگی معمولی باشند. در صورتی که علائم بیماری‌تان شدید باشند، یا پس از مدتی احساس می‌کنید بیماری‌تان بهبود نیافته است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.