منفی نگری در زندگی مشترک

یکی از دشمن های زندگی مشترک، منفی نگری است. داشتن تفکر منفی در رابطه با همسر سبب سردی روابط شما می‌شود و زندگی را برای شما و همسرتان تلخ خواهد کرد. زوجین باید تلاش کنند تا یکدیگر را به آرامش برسانند و افکار منفی برای یکدیگر بوجود نیاورند.
دوشنبه، 4 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
منفی نگری در زندگی مشترک
یکی از عواملی که باعث سردی در روابط زوجین می‌شود و زندگی آنان را مرگ تدریجی فرا می‌گیرد، بدگمانی و سوء ظن داشتن است.
 

مقدمه 

چشم تان را آرام ببندید و تصور کنید که فرزند دلبندتان در حال دویدن او بازی کردن است و هنگام دویدن زمین می‌خورد و صورتش به زمین یا تیزی کنار بخاری برخورد می‌کند و صورتش زخمی شود... اگر این حادثه تلخ و خیالی را با توجه و تمرکز زیاد تصور کنید حال شما را خراب می‌کند و اگر ادامه دهید حتی ممکن است فشارتان بیفتد. همه اینها به خاطر خیال های شما بوده و هیچ واقعیت خارجی ندارد، اما تاثیر خودش را روی روح و روان شما گذاشته است. افکار و ذهنیات ما رابطه مستقیم در خوشی یا ناخوشی حال ما دارد، کسی هم نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.

این داستان کوتاه می‌تواند تمام صحبت های ما را در خودش خلاصه کند. شمع به کبریت گفت:از تو می ترسم تو قاتل من هستی، کبریت گفت: ازمن نترس از ریسمانی بترس که در دل خود جای دادی. عامل نابودی انسانها تفکرات منفی خودشان است نه عوامل بیرونی…. این تفکرات منفی می‌تواند زندگی را نابود سازد و زوجین را از یکدیگر متنفر سازد. 
 

تفکر به بدی ها یا خوبی های همسر

بعد از این مقدمه کوتاه، زوجین جوان باید بدانند که اگر به بدی‌های همسرتان در ذهن خود متمرکز شوید و یا به خوبی های او فکر کنید حالتان را بد یا خوب خواهد کرد. انتخاب اینکه آرام بمانید یا ذهن پر آشوبی داشته باشید با خود شماست. پس مثبت اندیش باشید و نگاه زیبایی به زندگی داشته باشید تا کینه‌ها و کدورت‌ها در قلبتان رنگ ببازند و با حال خوب در کنار همسر و فرزندان تان از زندگی لذت ببرید و باعث لذت آنها نیز شوید.
 

با رفتارهایتان افکار منفی بوجود نیاورید

نباید کاری انجام دهیم که سبب تفکر منفی در همسرمان شود و ذهن او را خسته کند. باید رفتارهای شما به عنوان شوهر یا همسر به گونه ای باشد که سبب ایجاد تفکرات منفی نکند. به عنوان نمونه :اگر شما با همسرتان نشسته هستید و گوشی شما زنگ می‌خورد و سریعا از جای خود بلند می شوید و به اتاق خود می‌روید تا با گوشی صحبت کنید، ‌شاید این تماس از طرف شرکت، دوست و یا خانواده باشد. اما تصوری که در ذهن طرف مقابل شما بوجود می‌آید منفی خواهد بود، هم خودش اذیت می‌شود و هم سبب ناراحتی شما می‌شود. 

یا اینکه شوهر برای انجام دادن کارها، تا دیر وقت بیرون است و هیچ اشتیاقی برای آمدن به خانه نشان نمی‌دهد(هر چند برای تامین نیازهای خانواده باشد) و همین رفتارها باعث تفکر منفی در همسرش می‌شود. امام خامنه ای یک توصیه خوبی دارند که می‌فرمایند : ما به مرد‌ها همیشه سفارش می‌کنیم وقتی کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگی قهر نکنند. بعضی‌ها صبح اول وقت می‌روند بیرون تا ساعت ۱۰ شب. نه! ما معمولاً به کسانی که برایشان ممکن است سفارش می‌کنیم حتی ظهر‌ها را بروند با زن و بچه‌شان باشند.در محیط خانوادگی غذایشان را بخورند، یک ساعتی با هم باشند، بعد بیایند دنبال کارشان، باز حتماً‌ در زمان مناسب اول شب بروند بچه‌ها را ببینند، ملاقات خانوادگی حقیقی داشته باشند.[1] 
 

همسرتان را درک کنید تا مثبت اندیش شود

برخی رفتارها از طرف زوجین انجام می‌شود که سبب رنجش خاطر فرد می‌شود و ذهن او را درگیر افکار منفی می‌کند.  اگر فردی با شما به گونه‌ای رفتار کند که شما احساس بی‌ارزشی کنید، چه عکس العملی نشان خواهید داد؟ خودتان را جای شریک زندگیتان بگذارید، اگر شما که یکی از عزیزترین افراد زندگی او هستید به گونه‌ای برخورد کنید که او خیال کند برای شما ارزشی ندارد، مطمئنا پس از مدتی او نیز نسبت به شما همین رفتار را خواهد کرد و زندگی را به کام شما تلخ خواهد کرد.
 بنابراین مهم نیست که طرز فکر یا احساسات او چگونه است، شما باید برای آنها ارزش قائل شوید و احترام بگذارید به رفتارها و افکار های او  حتی اگر باورشان ندارید. در واقع او نیاز دارد که شما او را درک کنید، بدون اینکه قضاوتش کنید چون این رفتار شما ذهن او را در آرامش قرار می‌دهد و افکار او را از افتادن در دام تخیلات و منفی ها دور می‌کند.
 

تامین نیاز عاطفی و امنیت فکری

انسانها در طول زندگی و ارتباط خود با دیگران، دوستان و آشنایان از حمایت های عاطفی آنها بهره مند می شوند. اما لذت بخش ترین عاطفه ها را از طرف همسر، والدین، فرزندان، برادران و خواهران دریافت می‌کند.اما آن چیزی که امنیت خاطر بوجود می‌آورد و افکار های منفی را از همسر دور می‌کند، تامین نیاز های عاطفی است که با وجود همسری که با شما هماهنگ و همگرا باشد تامین می گردد. 

توجه؛ هرگز نمی‌توان انتظار داشت افراد در تمام موارد توافق داشته باشند؛ بلکه منظور این است که آنها بتوانند در بیشتر موارد، سیاستی هماهنگ در مواجهه با مسائل در پیش گیرند.[2] 

یادآوری؛ بدگمانی و سوء ظن عامل بوجود آمدن افکار منفی است
یکی از عواملی که باعث سردی در روابط زوجین می‌شود و زندگی آنان را مرگ تدریجی فرا می‌گیرد، بدگمانی و سوء ظن داشتن است که شامل تفکرات منفی به پندار، گفتار و رفتار همسر میباشد. این منفی بافی و منفی نگری سبب می‌شود تا اعتماد ها از بین بروند و نفرت ها و کینه ها جایگزین عشق و علاقه شوند. شما با داشتن سوء ظن، دائما در حال تفکرات منفی و خیالی درباره طرف مقابل تان هستید و با این رفتار هم خودتان و هم همسرتان تحت فشار روانی قرار می گیرید. و احساس خطر خواهید کرد که نکند زندگی من از بین برود.

حضرت علی(علیه‌السلام) فرمودند :هر که نیک گمان نباشد، از همه کس وحشت دارد. [3] این تفکرات منفی و سوء ظن، سبب دوری و شکاف عاطفی همسرتان با شما خواهد شد. شکافی عاطفی بین او و همسرش ایجاد می‌گردد و گرفتار تنهایی درونی و بیرونی می‌شود و در انجام حقوق همسری کوتاهی می‌کند. [4] 

پی نوشت :
[1] مقام معظم رهبری، 18/06/1376 
[2] حسین زاده، راهکارهای ارتباط موثر در میان اعضای خانواده، نشریه معرفت، صفحه 100
[3] لیثی واسطی،عیون الحکم و المواعظ ،صفحه 465
[4]میرزا علیزاده، مثبت‌اندیشی، یا منفی‌نگری؟ (فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه‌های اسلامی)، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سال چاپ: 1390، چاپ هشتم، صفحه 106


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.