مثبت اندیشی، رازی برای خوشبختی

بسیار از مشکلاتی که در زندگی ما وجود دارد به نحوه نگرش ما به آن موضوع بستگی دارد. بسیاری از افراد از کاه، کوه درست می‌کنند و با تفکر خودشان سبب رنجش خاطر خودشان می‌شوند. برای خوشبخت شدن لازم است که ذهن خودتان را روی امواج مثبت اندیشی بگذارید.
سه‌شنبه، 12 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
مثبت اندیشی، رازی برای خوشبختی
مثبت اندیش بودن سبب خوشبختی و رضایتمندی از زندگی مشترک می‌شود و منفی نگری عاملی است برای شکوه کردن از زندگی مشترک.
 

مقدمه 

مرد جوانی با حالت افسرده و چهره ای در هم کشیده پیش من آمد و گفت: دیگر تحمل این زندگی را ندارم و از همسرم متنفرم. گفتم مشکل شما چی است که توانسته تا این حد شما را آشفته کند. گفت: همسرم به من می‌گوید با فلان رفیق دور نزن، فلان کار را انجام نده، فلان غذا را نخور، فوتبال نرو و بسیاری از مشکلات دیگر.. با لبخند به او گفتم شما نیازی نیست از همسرتان طلاق بگیرید شما باید از منفی نگری طلاق بگیرید و ذهن خودتان را با مثبت نگری پُر کنید.  وقتی شما در ذهن خودتان افکار مثبت داشته باشید، توجه شما را از سمت این مشکلات به خوبی ها و زیبایی ها معطوف می‌سازد. 

وقتی شما مثبت نگر باشید، رفتارهای ناخوشایند همسرتان را توجیه می کنید. مثلا: وقتی به شما می‌گوید که فوتبال نروید، اگر با دید منفی نگاه کنید می‌گویید که همسرم نمی‌خواهد من تفریح داشته باشم و احساس لذت کنم. اما اگر نگاه مثبت به ماجرا داشته باشید می گویید: همسرم نگران است که خدای نکرده من مصدوم نشوم، برای سلامتی من می‌گوید که فوتبال نروم.  این افکار خود شماست که سبب رنجش خاطر شما می‌شود پس نگاه و افکار خودتان را مثبت کنید تا به آرامش برسید. 
 

رفتارهای خوب همسرتان را کشف کنید

باور کنید زندگی شما یکسره، تلخی و سختی نیست. بلکه دارای شادی و نشاطی هم هست. همسرتان یک فردی نیست که غیر قابل تحمل باشد، در وجود او نیز خوبی های نهفته است که شما باید آنها را کشف کنید و اگر موفق شوید که به آنها توجه کنید تا حد زیادی مشکل شما را حل خواهد کرد. اعمال شما تحت تاثیر افکار شما هستند، بنابراین اگر منفی نگر باشید، آینده روشنی پیش روی تان وجود نخواهد داشت و همیشه زندگی همراه غم و اندوه خواهید داشت. 

بنابراین برای رسیدن به آرامش در زندگی مشترک تان، باید به شناسایی و کشف نقاط مثبت همسرتان بپردازید و ذهن خودتان را از منفی نگری پاک سازید، افکارتان را کنترل کنید تا به آرامش برسید. افراد مثبت نگر می دانند اگر افکار خود را کنترل نکنند، کنترل اعمال و رفتارشان را نیز از دست می دهند. 

لازم است یک تعریف جزئی از مثبت نگری داشته باشیم تا ذهن شما با این واژه، آشنا تر شود. 
 

تعریف مثبت نگری یا خوش بینی

خوش بینی را می توان استفاده کردن از تمامی ظرفیت های ذهنی مثبت، نشاط انگیز و امیدوار کننده در زندگی، برای تسلیم نشدن در برابر عوامل منفیِ ساخته ذهن و احساس های یأس آورِ ناشی از دشواری ارتباط با انسان ها و رویارویی با طبیعت، دانست.[1] 
 

مشکل را ذهن شما می سازد

هر مشکلی فقط به اندازه ای که شما آن را مشکل می گیرید مهم است . بیشتر مشکلات بی اهمیت و کوچک هستند مثل بحث کردن های زن و شوهر در مورد انتخاب رنگ فلان وسیله یا انتخاب مارک لباس، اینها اختلافاتی هستند که سبب مشکل می‌شوند اما بسیار بی اهمیت هستند اما ذهن منفی از همین کارهای بی اهمیت یک دیو خطرناک می‌سازد و زندگی را تباه می‌سازد. تعداد بسیار کمی از مشکلات واقعا جدی و مخرب هستند که آنها را هم میشود با مدیریت کردن ذهن خودتان، حل کنید. 
 

دوستان مثبت اندیش پیدا کنید

در بین دوستان تان کسانی هستند که دائما از زمین و زمان می‌نالند و شما با قرار گرفتن در معرض امواج منفی دیگران و هم‌نشینی با آنهایی که بیش از اندازه زبان به شکوه می‌گشایند، شما را به سوی منفی بافی و بدبینی سوق می‌دهند. در انتخاب دوستان تان دقت داشته باشید و افراد منفی باف را از زندگی خودتان حذف کنید. امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید : هم‌نشین خوب نعمت است. [2] امام علی (علیه‌السلام) فرمودند : بیشترین صلاح و درستی در همنشینی با خردمندان و صاحبدلان است. [3]

نکته : اگر می خواهید در زندگی مشترک خود، آرامش را مشاهده کنید چاره ای جز این ندارید که افکار منفی را از ذهن خود کاملا پاک کنید و افکار مثبت را جایگزین آن کنید و فرکانس مغزتان را روی زمان مثبت اندیش تنظیم کنید و احساس لذت کنید. 
 

ارتباط خودتان را با خدا بهتر کنید

تنها انسان هایی که از روح آرام برخوردار هستند می توانند از زندگی خود لذت ببرند و داشتن روح آرام مستلزم این است که با خداوند ارتباط داشته باشید و همیشه ذکر خداوند را روی لب هایتان داشته باشید. الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌‏گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش مى‌یابد. [4]  اگر ارتباط خود را با خداوند درست کردید، سختی ها و گیر دادن های همسرتان را برای خودتان یک نردبانی به سمت موفقیت می‌بینید و ذهن تان سرشار از آرامش و انرژی مثبت خواهد شد. 

اندیشیدن و نحوه فکر کردن نقش بسیار مهمی در زندگی انسان دارد. مثبت اندیش بودن سبب خوشبختی و رضایتمندی از زندگی مشترک می‌شود و منفی نگری عاملی است برای شکوه کردن از زندگی مشترک. انسان‌ها همواره با نوع تفکر خود و نگرشی که به جهان دارند از یکدیگر متمایز می‌شوند. انسانی که مثبت می‌اندیشد، هیچ اتفاقی را در عالم شر و بد نمی‌داند، (گیر دادن های همسر) بلکه لحظه به لحظه آن را حساب ‌شده و تحت کنترل خالق بزرگ عالم می‌داند و می‌داند که روح او بوسیله موفقیت در این امتحان، قوی و بزرگ خواهد شد. 

پی نوشت :
[1] الوود چپمن، نگرش مثبت، مترجم فهیمه نظری، تهران: شرکت انستیتو ازایران، سال چاپ: 1384، چاپ دوم، صفحه 11. 
[2] میزان ‌الحکمه، ری شهری،81، باب نعمت، صفحه 198.
[3] غررالحکم، صفحه 429. 
[4 ] قرآن کریم ، سوره مبارکه رعد، آیه 28.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما