رفع عفونت مجاری ادراری کودکان

عفونت مجاری ادرار در نوزادان گاهی باعث بدخلقی در آنها می‌شود. ولی تشخیص این بیماری در نوزادان بسیار سخت بوده و در صورت تشخیص درمان های خانگی نیز جوابگوی آنها می باشد. بنابراین شما باید از انواع این بیماری و درمان آن آگاهی داشته باشید. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
رفع عفونت مجاری ادراری کودکان
لیمو نیز یکی از راه های پرکاربرد و مفید برای ضدعفونی کردن مجاری ادرار و رفع عفونت های ادراری استفاده می گردد.
 

مقدمه

عفونت مجاری ادراری نوعی بیماری است که به دستگاه ادرار مرتبط می شود و شما می توانید برای رعایت نکات بهداشتی یا استفاده از راهکار های خانگی از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری کرده و یا به درمان آن بپردازید. این بیماری ممکن است با علائم خاصی همراه باشد. که در نوزادان یا افراد مسن این علائم به صورت مبهم وجود دارد و به طور مستقیم نمی‌توان گفت که ریشه آن در عفونت مجاری ادراری است. بنابراین باید بسیار دقیق از علائم آن آگاهی داشته باشید و بتوانید عفونت های ادراری کودک را تشخیص داده و دست به درمان آن بزنید. درگیر شدن شخص به این بیماری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله علائم آن سابقه خانوادگی، ورود میکروب به بدن و عدم رعایت بهداشت شخصی می باشد. 
 

عفونت مجاری ادرار 

عفونت مجاری ادرار یکی از بیماری های شایع در دختران است، اما در سن نوزادی این عفونت در پسران بیشتر دیده می شود. ریشه بیشتر این عفونت‌ها در میکروب هایی است که از مقعد به وسیله مدفوع به مکان ادرار رسیده و مورد مجاری ادراری شده و در انتها باعث عفونت آنجا می شود. دختران به دلیل نوع دستگاه تناسلی و کوتاه تر بودن مجاری ادراری بیشتر در خطر ابتلاء به این بیماری هستند. 
 

علائم این بیماری عبارتند از :

عفونت مجاری ادراری در نوزادان علائمی همچون ضعف و بدخلقی، اسهال، استفراغ و تب شب را به همراه دارد. در کودکان بزرگتر علائم آن عبارتند از سوزش ادرار، درد در پایین کمر و یک طرف شکم، شب ادراری، پس از کنترل شب های قبل یعنی کودک به طور معمول شب ادراری ندارد و در یک زمان خاصی به این عارضه دچار می شوند. زیاد شدن دفعات دفع ادرار و قرمز شدن رنگ ادرار یا به طور کلی تغییر رنگ ادرار، تب و وجود ترشحات عفونی. 
 

درمان عفونت ادراری

استفاده از موادی که ادرار آور هستند و باعث زیاد شدن ادرار می شوند، مانند آب، آبمیوه، میوه جات، شربت آبلیمو و غیره... برای رفع عفونت های ادراری و شستشوی مجاری ادرار و دفع عفونت آن استفاده کرد. 

امام صادق (علیه السلام) درباره رفع مشکلات عفونتی می فرمایند : برشما باد شلغم آنرا بخورید و پیوسته خوردنش را استمرار بخشید و آنرا از همه کس، جز آنان که اهلش هستند، پنهان بدارید؛ زیرا هیچ کس نیست که در او رگی از جذام نباشد. این رگ را با شلغم بسوزانید.

شلغم را پنی سیلین طبیعی می گویند. شلغم در هوای آزاد نمی گندد. اگر آب شلغم با عسل را روزی سه وعده (هر وعده یک شلغم) بخورید. عفونت را بشدت کم می کند. [1] 

نخود سبز نیز یکی از دیگر مواد مفید برای درمان عفونت مجاری ادرار است، به شکلی که یک مشت نخود سبز تازه را لوله کرده و با یک قاشق عسل و دو قاشق لیمو ترش تازه به کودک داده شود. 

یک عدد پیاز را در خاکستر داغ بپزید، به شکلی که با پست زیر خاکستر گذاشته مصرف کنید تا نرم شود. سپس پوست آن را جدا کرده و با کمی عسل مخلوط کنید و به کودک خود هر هشت ساعت یک قاشق بدهید. [2] 

لیمو نیز یکی از راه های پرکاربرد و مفید برای ضدعفونی کردن مجاری ادرار و رفع عفونت های ادراری استفاده می گردد. به این روش که روزی یک لیوان آب لیمو شیرین را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و میل شود. البته باید به سن کودک نیز توجه کنید، چرا که کودک در سن پایین تر باید هر ۱۲ ساعت یک فنجان میل کند. اما کودکان بزرگتر هر ۸ ساعت ۱ لیوان میل کنند. 

برگ تمشک را یک ساعت بخیسانید، سپس با همان آب یک لیوان آب جوشانید. شعله کم و بعد ساخت کرده و هر ۴ ساعت با عسل مخلوط نموده و به کودک بدهید.

سرکه سیب خاصیت ضد عفونی کننده برای بدن را دارد. شما می توانید به شکل خوراکی از آن استفاده کرده و آن را قبل از غذا به اندازه ۲ الی ۳ قاشق غذا میل کنید. یا می توانید در تشتی پر از آب به مقدار یک فنجان سرکه ریخته و در آن بنشینید. در نوع دیگر مصرف شما می توانید یک قاشق از سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب مخلوط کرده و دو بار در روز به کودک خود بدهید. 

ماست کم چربی که بدون مواد نگهدارنده و شیرین کننده باشد، برای فعال کردن باکتری های مفید در بدن بسیار موثر است و وقتی که روزی ۲ بار آن را بخورید، در رفع عفونت های مجاری ادراری بسیار تاثیر می گذارد. 

خوردن زنجبیل نیز به رفع عفونت های مجاری ادرار بسیار کمک می کند. شما می توانید زنجبیل را پودر کرده و به همراه شیر بنوشید یا آنکه از زنجبیل و عسل خمیری درست کرده و آن را بخورید. 

تخم شنبلیله را نیز می‌توانید به شکل مصرف زنجبیل استفاده کنید و از فواید آن برای رفع عفونت بهره بگیرید. 

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره رفع بیماری های عفونتی می‌فرمایند : هرکس به مدت چهل روز، هرصبح، یک مثقال، هزار اسپند حل شده در آب بخورد، نور حکمت در دلش روشن می شود و از هفتاد و دو بیماری که کمترین آنها جذام است، ایمنی می یابد. آثار اسپند در رفع انواع عفونت ها به کثرت تجربه شده است. [3]

پی نوشت :
[1] الکافی ، جلد 6 ، صفحه 372 ، حدیث 4 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 334 ، حدیث 2142 ، مکارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 393 ، حدیث 1329 وفیه «وأخذوه» بدل «أدیموا أکله» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 220 ، حدیث 3 - دانش نامه احادیث پزشکی : 2 / 360
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: نشر شهید  کاظمی، 1396، صفحه 326.
[3] بحارالانوار، ج62، ص235


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.