راهکارهای درمانی برای سینوزیت (بخش سوم)

خوابیدن در اتاق خواب استاندارد نه تنها خواب عمیق و سالمی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، بلکه هم‌چنین در مبارزه علیه سینوزیت به طور کامل به شما کمک می‌کند. باید اتاق خواب‌تان عاری از مواد آلرژی‌زا باشد، زیرا آلرژی می‌تواند باعث وخامت عفونت سینوسی شود. در این مطلب به راهکارهای درمانی برای سینوزیت اشاره کرده ایم.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی برای سینوزیت (بخش سوم)
یکی از بهترین درمان‌های پیشگیرانه‌ی خانگی برای سینوزیت، اجتناب از مواد تحریک‌کننده در خانه است.
 

راهکارهای درمانی سینوزیت را بشناسید

1. شرایط مناسبی را برای زندگی در خانه‌تان فراهم کنید
یک حقیقت مسلم که هنگام ابتلا به سینوزیت‌ باید همیشه به یاد داشته باشید، این است که محیط اطراف‌تان می‌تواند تاثیر شدیدی بر شرایط سلامتی‌تان داشته باشد. اگر می‌خواهید به سرعت از شر سینوزیت خلاص شوید، باید محیط اطراف‌تان، به ویژه خانه‌تان، را تمیز،‌ تازه، و مرتب نگه دارید.

در واقع، آدم‌ها همیشه به دنبال خانه‌ای با مصرف انرژی بهینه و اقتصادی هستند، ولی به این موضوع توجه نمی‌کنند که خیلی از اقداماتی که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام می‌دهند می‌تواند مشکلات سینوسی را تشدید کند، زیرا در نهایت خانه‌شان را هوای مانده و آلوده فرا می‌گیرد، و این مسئله می‌تواند بسیار مضر باشد. برای مقابله با این مشکل و داشتن خانه‌ای با تهویه‌ی مناسب، باید در روزهای گرم اجازه دهید هوای تازه وارد خانه شود؛ البته به شرط این‌که هوای بیرون آلوده نباشد که خود باعث وخامت آلرژی می‌شود.

البته هم‌چنان بین تمیز کردن یا تمیز نکردن کانال‌های سیستم گرمایش و سرمایش بحث در میان است، زیرا عده‌ای می‌گویند عفونت سینوس‌تان بعد از تمیز کردن کانال‌ها سریع‌تر رشد کرد. به گفته‌ی برخی متخصصین، این افراد به این دلیل بیمار می‌شوند که گرد و غبار موجود در هوا به شدت افزایش می‌یابد. با وجود این، اگر خانه‌تان مرطوب، قارچ‌زده یا پر از گرد و غبار است، هر از گاهی تمیز کردن کانال‌ها برای‌تان لازم و مفید است. به طور کلی، باید فیلترهای سیستم تهویه‌ی هوا را مرتبا عوض کنید تا سلامتی‌تان را حفظ و از رشد عفونت‌های سینوسی پیشگیری نمایید.
 
2. از مواد تحریک‌کننده داخل خانه اجتناب کنید
یکی از بهترین درمان‌های پیشگیرانه‌ی خانگی برای سینوزیت که به شکلی بسیار ساده ولی موثر شما را ابتلا به عفونت سینوس دور می‌کند، اجتناب از مواد تحریک‌کننده در خانه است. یعنی تمیز کردن هوای داخل خانه و بیرون راندن هوای آلوده از آن. آدم‌های به طور ناخودآگاه هوای داخل خانه‌شان را آلوده می‌کنند و همین مسئله با وخامت وضعیت سینوس منجر می‌شود. از این رو، همواره باید از مواد تحریک‌کننده داخل خانه اجتناب کنید.

باور کنید یا نه، استفاده از اسپری‌های مو، لوازم آرایشی،‌ محصولات پاک‌کننده، دود سیگار یا دیگر مواد مضر در خانه واقعا می‌تواند باعث وخامت سینوزیت‌تان شود. اگر مستعد ابتلا به سینوزیت باشید، دودها یا عطرهای داخل خانه می‌توانند باعث رشد عفونت در سینوس‌های شوند؛ به ویژه دود سیگار که عامل اصلی عفونت سینوسی به شمار می‌رود. از این رو، از اعضای خانواده‌تان درخواست کنید داخل خانه سیگار نکشند و از این طریق، هوای داخل خانه را تازه و سالم نگه دارید. اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، حتما مرتبا به صورت هفتگی آن را حمام کنید. ممکن است اگر ارتباط نزدیک با حیوانات را کاهش دهید، عفونت سینوس‌تان نیز کاهش یابد.
 
3. از اتاق خواب‌تان در برابر مواد آلرژی‌زا محافظت کنید
اتاق‌ خواب یکی از بخش‌های مهم و حیاتی یک خانه است. داشتن خواب کافی و سالم یا ابتلا به اختلال خواب عمدتا به رعایت یا عدم رعایت استانداردهای لازم در اتاق خواب بستگی دارد. یک اتاق خواب عالی و مناسب جایی است که با ورود به آن احساس آرامش کنید، فضای آن تمیز و تازه و بدون رطوبت، نم، گرد و غبار، و آلودگی باشد، و تهویه‌ی آن به صورت مناسب انجام شود. خوابیدن در اتاق خواب استاندارد نه تنها خواب عمیق و سالمی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، بلکه هم‌چنین در مبارزه علیه سینوزیت به طور کامل به شما کمک می‌کند.

باید اتاق خواب‌تان عاری از مواد آلرژی‌زا باشد، زیرا آلرژی می‌تواند باعث وخامت عفونت سینوسی شود؛ به علاوه، باید به این نکته توجه کنید که عفونت سینوسی معمولا شب‌های دارای رشد سریع‌تری است. با استفاده از برخی روش‌ها نظیر پوشاندن بالش‌تان با ملحفه‌ای تمیز و راحت، خارج کردن گرد و غبار از خانه، و گردگیری و تمیز کردن اتاق خواب به صورت مرتب می‌توانید از ابتلا به آلرژی‌ها پیشگیری کنید. هرگز حیوانات خانگی‌تان را کنار خود در تخت‌خواب نخوابانید. با انجام این کارها، اتاق‌تان همیشه تمیز و سالم می‌ماند و از هجوم عفونت‌ها با سینوس‌های‌تان در امان می‌مانید.
 
4. همیشه خنک بمانید
اگر می‌خواهید فورا از شر سینوزیت خلاص شوید، باید بدانید سرعت درمان این بیماری به خودتان و بهبود شرایط زندگی‌تان نیز بستگی دارد. آیا می‌دانستید وقتی دمای اتاق بسیار بالا باشد، دیواره‌های بینی نیز خشک می‌شود، و در این هنگام، غلظت مخاط داخل آن و خطر ابتلا‌ی‌تان به سینوزیت نیز افزایش می‌یابد.

با این‌که دمای مناسب دقیقی برای داخل خانه ذکر نشده است، خودتان می‌توانید برای بهبود وضعیت‌تان از ساده‌ترین راه شروع کنید: پوشیدن انواع لباس‌ها و پوشش‌های راحت و مناسب. هم زمان، خودتان می‌توانید با ارزیابی شرایط بینی‌تان دمای اتاق را پیش‌بینی کنید. اگر داخل بینی‌تان احساس خشکی نمی‌کنید، و هر روز صبح هنگام بیداری، دچار خونریزی از بینی یا گرفتگی بینی نمی‌شوید، دمای‌ اتاق‌تان مناسب است.
 
5. از رژیم غذایی تحریک‌کننده اجتناب کنید
آن‌قدر تعداد درمان خانگی سینوزیت برای سینوزیت زیاد است که شاید در انتخاب گزینه‌ی درمانی ساده و مناسب برای خود دچار سردرگمی شوید. ولی بهتر است با ساده‌ترین گزینه شروع کنید که به نوعی، مهم‌ترین نقش را در فرایند خلاصی از شر سینوزیت ایفا می‌کند: اجتناب از رژیم غذایی تحریک کننده. شاید پیش از این به این نکته توجه نکرده باشید که میان سینوزیت و رژیم غذایی‌تان ارتباط وجود دارد؛ ولی در حقیقت، این دو با یکدیگر در ارتباط هستند.

با حفظ رژیم غذایی سالم، مشکل سینوس‌تان بر طرف خواهد شد. از طرف دیگر، با داشتن رژیم غذایی ناسالم و مضر، سرعت رشد سینوزیت‌تان بیش‌تر خواهد شد. توصیه می‌کنیم از برخی تحریک‌کننده‌ها و مواد آلرژی‌زای خوراکی در رژیم‌ غذایی‌تان نظیر قند، لبنیات یا گلوتن که عامل اصلی عفونت سینوسی هستند، اجتناب کنید.

اگر نمی‌خواهید دائما با سینوزیت دست و پنجه نرم کنید، سعی کنید این قبیل غذاها را از رژیم غذایی روزانه‌تان حذف کنید. در عوض، رژیم غذایی‌تان را سرشار از خوراکی‌هایی کنید که به اندازه‌ی کافی دارای مواد معدنی و مغذی باشند تا بتوانید خود را از شر سینوزیت در امان نگه دارید.
 
6. دقیقا بدانید چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید
آگاهی دقیق از شرایط بدنی و وضعیت سینوزیت‌تان بسیار ضروری است. پس از مطالعه‌ای تعداد زیادی از درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت، توصیه‌ی بسیار ساده‌ای برای‌تان داریم: دقیقا بدانید چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید. همان‌طور که شاید بدانید، سینوزیت شامل علائم بسیاری است که درمان‌های خانگی مذکور در این مقاله فقط می‌توانند موارد اصلی آن‌ را بر طرف کنند؛ یعنی این‌که اگر پس از استفاده از این درمان‌های خانگی شرایط سینوس‌تان تغییری نکرد یا علائم‌تان وخیم‌تر شد، باید فورا نزد پزشک بروید و از وی کمک بخواهید.

مراجعه به پزشک اطلاعات کاملی از شرایط سینوس‌تان را در اختیارتان خواهد گذاشت؛ پزشک با انجام سی‌تی اسکن از بینی و سینوس‌های‌تان، انسدادهای فیزیکی داخل آن‌ها را شناسایی، و در مورد امکان جراحی آن تصمیم‌گیری می‌کند. به علاوه، اگر مدت‌ها است دچار سینوزیت هستید و بیماری‌تان کهنه و دچار تب شده‌اید، باید به سرعت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا با انجام اقدامات پزشکی مناسب سینوزیت‌تان را به طور کلی ریشه‌کن کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.