راهکارهای درمانی برای سینوزیت (بخش دوم)

اگر می‌خواهید فورا از شر سینوزیت خلاص شوید، نباید به سرعت سراغ آنتی‌بیوتیک بروید، زیرا استفاده‌ی بی‌مورد از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک و رشد ابر میکروب‌ها در بدن شود؛ از این رو، استفاده از این داروها در درمان علائم سینوزیت اثربخش نیست. در این مطلب به راهکارهای درمانی برای سینوزیت اشاره کرده ایم.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی برای سینوزیت (بخش دوم)
وقتی دچار سینوزیت می‌شوید، نباید شستشوی بینی را به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت نادیده بگیرید.
 

راهکارهای درمانی سینوزیت را بشناسید

1. استنشاق گیاهی یا رایحه درمانی برای تسکین سینوزیت
نمی‌توان انکار کرد درمان‌هایی که در آن‌ها از داروهای گیاهی استفاده می‌شود، همواره یکی از موثرترین و بی‌خطرترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت هستند. برای مداوای سینوزیت، استنشاق بخار متصاعد از منابع گیاهی یا طبیعی بسیار مفید است. این کار نه تنها به طور کلی سینوزیت‌تان را درمان می‌کند، بلکه هم‌چنین شما را دائما در آرامش نگه می‌دارد.

در واقع، اگر بتوانید از محصولات گیاهی یا رایحه درمانی نظیر اوکالیپتوس، رزماری، و نعناع فلفلی استنشاق کنید، قادر خواهید بود باکتری‌های موجود در بینی‌تان را از بین ببرید و علائم انسداد سینوس‌های‌تان را به سرعت تسکین دهید. با وجود این، به گفته‌ی دکتر لین، ساز و کار این روش درمانی هم‌چنان مشخص نیست. ولی آدم‌ها هم‌چنان باور دارند این روش یکی از موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت است. برای نمونه، با استنشاق نعناع با هر بار ورود هوا به داخل مجرای بینی‌تان حس خنکی خوشایندی تجربه کنید و هم‌چنین احساس کنید مجرای بینی‌تان باز شده است.

منابع گیاهی همواره در دسترس‌تان قرار دارند و بسیار امن و بی‌خطر هستند. می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مواد بهداشتی، داروخانه‌ها، و عطاری‌ها خریداری کنید. بنابراین، اگر از مشکل سینوس رنج می‌برید، بهتر است گیاهانی نظیر نعناع فلفلی، اوکالیپتوس، علف لیمو بهره ببرید؛ در این صورت، وضعیت‌تان به سرعت رو به بهبودی می‌رود.
 
2. بینی‌تان را شستشو دهید
وقتی دچار سینوزیت می‌شوید، نباید شستشوی بینی را به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت نادیده بگیرید. در این روش، از قوری بینی شوی به عنوان یکی وسیله‌های ضروری برای شستشوی بینی استفاده می‌شود؛ مشاوران بهداشتی استفاده از این وسیله را به شدت توصیه می‌کنند زیرا به شکلی بی‌خطر و طبیعی عفونت‌های مجاری بینی را پاک می‌کند و هم‌چنین فشار سینوس‌ها را نیز درمان می‌نماید. برای شروع، لازم است مقداری مواد مختلف را آماده کنید و مراقب باشید از مصرف زیاده از حد آن‌ها خودداری نمایید زیرا باعث آسیب و ناراحتی به بافت داخل مجاری تنفسی‌تان می‌شوند.

الف. یک چهارم قاشق غذاخوری جوش شیرین، و یک چهارم قاشق غذاخوری نمک درشت را به حدود ۲۳۰ میلی‌گرم آب اضافه کنید. اگر سوراخ‌های بینی‌تان کاملا گرفته است، باید یک چهارم قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی نیز به آن اضافه کنید.
ب. به یاد داشته باشید، هرگز از آب خیلی داغ استفاده نکنید، زیرا باعث حساسیت و آسیب به بافت داخلی بینی می‌شود. فقط باید از آب جوشیده‌ی ولرم یا آب مقطر استفاده کنید.
پ. برای هر یک از سوراخ‌های بینی‌تان این کار را جداگانه انجام دهید، و به دقت از دستورالعمل‌های موجود در جعبه‌ی قوری بینی‌‌شوی پیروی نمایید.

اگر بتوانید این روش درمانی را روزی دو بار انجام دهید، بسیار عالی است؛ یک بار صبح بعد از بیداری، و یک بار نیز شب قبل از خواب. حتما به خاطر بسپارید، پیش از استفاده از قوری بینی‌شوی، آن‌ها به دقت با آب داغ و صابون بشویید و بگذارید کاملا خشک شود.
 
3. بینی‌تان را با محلول آب و نمک شستشو دهید
به شستشوی بینی با محلول آب و نمک لاواژ می‌گویند؛ یعنی شستشوی کامل مجاری بینی. برای انجام این کار، ابتدا به قوری بینی‌شوی یا یک بطری مخصوص، و هم‌چنین به محلول ساده‌ی آب و نمک نیاز دارید که در خانه می توانید آن را تهیه کنید (مراجعه شود به بخش ۱۲). به گفته‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، با شستشوی بینی تمام گرد و غبار، خاک، آلودگی‌ها،‌ و باقی مانده‌های عفونت به طور کامل از بینی‌تان خارج می‌شوند،‌ و هم‌زمان مخاط غلیظ نیز روان و رقیق می‌شوند.

به علاوه، شستشوی بینی می‌تواند حتی به کاهش علائم حساسیت در بینی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. به طور کلی، اگر از سینوزیت رنج می‌برید، برای رهایی سریع از شر این بیماری عذاب‌آور دستورالعمل درمانی زیر را انجام دهید:
الف. ابتدا سرتان را به یک سمت کج کنید، به طوری یکی از سوراخ‌های بینی‌تان بالا و دیگری پایین قرار بگیرد.
ب. با دهان نفس بکشید،‌ و لوله‌ی ظرف حاوی آب و نمک را روی سوراخ بینی بالایی بگذارید و محتوای آن را وارد بینی‌تان کنید؛ اجازه دهید این محلول از سوراخ بالایی وارد و از سوراخ پایینی بینی‌تان خارج شود.
پ. بینی‌تان را با فشار هوا تمیز کنید، و سرتان به سمت مخالف کج کنید و این کار را تکرار نمایید.

با این حال، برای شستشوی بینی باید به یک نکته توجه کنید: برای این کار حتما لازم است از آب مقطر یا استریل‌ شده‌ای استفاده کنید که در بسته، جوشیده، و خنک باشد. هرگز نباید مستقیما از آب لوله‌کشی استفاده کنید؛ به علاوه، برای جلوگیری از عفونت بیش‌تر، ظرف مورد نظر نیز باز عاری از هرگونه آلودگی باشد.
 
4. فواید استفاده از آب و نمک، و قوری بینی‌شوی برای درمان سینوزیت
نمک ماده‌ای بی‌خطر و طبیعی است. به علاوه، هزاران سال است از این ماده به عنان محلول بهداشتی برای شستشوی بینی، چشم، و دهان استفاده می‌شود، و این ماده در امور بهداشتی بسیاری به آدم‌ها کمک کرده است. هم‌چنین می‌توانید در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی به آسانی داروهایی را بیابید که در تولید‌شان از نمک استفاده شده است، زیرا این ماده کاربردهای فراوانی دارد. نمک حاوی خواص قوی ضد التهابی است، از این رو، از این ماده به طور گسترده برای حل مشکلات مربوط به ضعف دستگاه ایمنی بدن استفاده می‌شود. برای مقابله با سینوزیت، می‌توانید با ساخت محلول آب و نمک بینی‌تان را شستشو دهید.

ولی نباید آب و نمک را با فشار هوا یا هر روش دیگر وارد بینی‌تان کنید، بلکه برای این کار باید از قوری بینی‌شوی کمک بگیرید. اگر این وسیله را در اختیار ندارید، توصیه می‌کنیم یکی از آن را خریداری کنید. این وسیله‌ی دستی کوچک که شبیه چراغ علاءالدین است، از جنس سرامیک یا پلاستیک درست می‌شود و آن را می‌توان به آسانی از داروخانه‌ها تهیه کرد.

این نوع قوری دارای لوله‌ای است که محلول را از یک سوراخ بینی وارد می‌کند، و آن محلول متعاقبا از سوراخ دیگر خارج می‌شود. برای این‌ کار، کافی است سرتان را کج نگه دارید و محلول آب و نمکی را که قبلا آماده کرده‌اید، با استفاده از قوری بینی‌شوی به ترتیب وارد هر دو سوراخ بینی‌تان کنید؛ این کار باعث شستشوی حفره‌ی بینی، پاک کردن مخاط غلیظ، و تمیز کردن آلودگی‌هایی می‌شود که قبلا استنشاق کرده‌اید. استفاده از قوری بینی‌شوی نه تنها به تسکین سینوزیت کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین مواد تحریک‌کننده‌ی عامل سینوزیت را نیز از بینی‌تان خارج می‌نماید. به خاطر بسپارید، برای کسب نتیجه‌ی مطلوب، دو دفعه از قوری بینی‌شوی استفاده کنید.
 
5. پیش از امتحان درمان‌های طبیعی سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها نروید
اگر می‌خواهید فورا از شر سینوزیت خلاص شوید، نباید به سرعت سراغ آنتی‌بیوتیک بروید، زیرا استفاده‌ی بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک و رشد ابر میکروب‌ها (میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک) در بدن‌ شود؛ از این رو، استفاده از این داروها در درمان علائم سینوزیت اثربخش نیست.

مطالعه‌ای توسط مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا نشان داده است، هر دو گروه از بزرگسالان مبتلا به سینوزیت که در یک دوره‌ی ۱۰ روزه تحت دارونما (پلاسیبو) یا آنتی‌بیوتیک آموکسی‌سیلین قرار گرفتند، در روز سوم نشانه‌هایی از بهبودی را مشاهده کردند. از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از علائم سینوزیت را می‌توان بدون استفاده‌ی بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها به خوبی درمان کرد.
 
6. از ورود مواد آلرژی‌زای موجود در هوا به بینی‌تان جلوگیری کنید
در حقیقت، موجود زنده‌ای که در خارج از خانه‌ی شما زندگی می‌کنند نیز می‌توانند بر سینوزیت‌تان تاثیر بگذارند. برخی از رایج‌ترین تحریک‌کننده‌های موجود در فضای بیرون از خانه را آلودگی‌ها موجود در هوا، دود خودروها، و گرد و غبار تشکیل می‌دهند.

اگر در معرض تحریک‌کننده‌های زنده و غیر زنده‌ی موجود در هوا قرار بگیرید، یقینا سینوزیت‌تان وخیم‌تر می‌شود. از این رو، اگر دچار سینوزیت هستید، بهترین توصیه این است که پیش از خروج از خانه یا محل کار برای محافظت از خود در برابر مواد آلرژی‌زای مضر موجود در هوای بیرون که باعث سنگین‌تر شده سینوزیت‌تان می‌شوند، از ماسک‌های بهداشتی و تمیز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، اگر سوار خودرو هستید، پنجره‌ها را ببندید و در صورت امکان از سیستم تهویه‌ی هوا در خودرو استفاده کنید تا از ورود عوامل آلرژی‌زای بیرون به داخل خودرو و استنشاق آن‌ها جلوگیری کنید. در نتیجه، از عوامل آلرژی‌زای هوا که بر سینوزیت‌تان تاثیر منفی می‌گذارند دوری کنید، و با استفاده از روش‌های مناسب از هجوم آن‌ها به بدن‌تان پیشگیری نمایید.
 
ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.