آنفولانزا

آيا حس مي کنيد که کاميوني چندين بار از روي شما رد شده؟ آيا آن قدر بيماريد که فکر مي کنيد هر لحظه ممکن است جان بدهيد؟ يا بهتر بگويم، آيا آن قدر بيماريد که مي ترسيد زنده بمانيد؟ اگر در سر خود تپش احساس مي کنيد،
يکشنبه، 12 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنفولانزا
آنفولانزا

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

21 روش مقابله با آنفلوانزا

آيا حس مي کنيد که کاميوني چندين بار از روي شما رد شده؟ آيا آن قدر بيماريد که فکر مي کنيد هر لحظه ممکن است جان بدهيد؟ يا بهتر بگويم، آيا آن قدر بيماريد که مي ترسيد زنده بمانيد؟ اگر در سر خود تپش احساس مي کنيد، عضلاتتان دردناکند و پيشاني اتان مثل کوره مي سوزد، احتمالاً به آنفلوانزا مبتلا شده ايد و تا چند روز ديگر هم ادامه پيدا خواهد کرد. شايد بهتر باشد اين ويروس موذي را ديو هزار چهره بناميم. اگر چه فقط سه نوع ويروس آنفلوانزا (نوع A,B,C) وجود دارد. اما اين ويروس قابليت و توانايي عجيب و نامحدودي در موتاسيون (تغيير و جهش ژني) و تبديل به فرم هاي مختلف دارد. بنابراين ضمن درست بودن اين مطلب که ابتلا به هر يک از انواع اين ويروس شما را در برابر آن نوع خاص ايمن مي سازد. بايد گفت انواع جهش يافته ي آن ممکن است سال بعد - يا حتي سه ماه بعد - باعث بيماري شما شوند. هيچ راه چاره اي وجود ندارد؟ بستگي دارد.
بله اقدامات احتياطي چندي وجود دارند که اگر مورد توجه قرار گيرند، از حساسيت فرد به ويروس مي کاهند. ولي نه. هنگامي که ويروس شما را به دام مي اندازد، ديگر کاري نمي توان کرد. اگر اميدتان به آنتي بيوتيک ها است، بايد بگوييم بي جهت به آن ها اميدواريد. زيرا آنفلوانزا يک بيماري ويروسي است و آنتي بيوتيک ها قادر به کشتن ويروس ها نيستند. بهترين کاري که مي توان انجام داد اين است که بيماري را بپذيريد و سخت نگيريد. حتماً مي پرسيد چگونه؟ با روش هاي زير:
- در خانه بمانيد
آنفلوانزا يک بيماري فوق العاده مسري است و به سرعت پراکنده مي شود. بنابراين پيش از حد عاشق کار کردن نباشيد و چند روزي از کار کردن صرف نظر کنيد. از حاضر شدن در محل کار - يا هر جاي ديگر غير از خانه - دست کم تا يک روز پس از قطع تب و بازگشتن دماي بدن به دماي طبيعي اجتناب نماييد. اگر فرزند شما به آنفلوانزا مبتلا شده، او را تا بهبودي کامل از رفتن به مدرسه باز داريد.
- کمي استراحت کنيد
طبيعتاً در رعايت اين مورد با مشکلي مواجه نخواهيد شد. زيرا آن قدر بيماريد که جز استراحت قادر به انجام کار ديگري نيستند. استراحت در رختخواب ضروري است. چرا که به بدن اجازه مي دهد انرژي را براي مبارزه با آنفلوانزا حفظ کند. فعاليت در زماني که هنوز بيماريد، دفاع بدن را ضعيف کرده و شما را در معرض عوارض بيماري قرار مي دهد.
- مايعات بنوشيد
به خصوص زماني که تب داريد، مصرف مايعات اهميت دارد. چرا که در اين زمان خطر کم آب شدن بدن جدي است. بعلاوه با خوردن مايعات مي توانيد مواد غذايي لازم را که در شرايط بيماري از طريق خوردن غذا تأمين نمي شوند به بدن برسانيد. سوپ رقيق و آب ميوه و سبزيجات براي اين منظور مناسبند. يکي از متخصصان مصرف آب چغندر و هويج را که هر دو از نظر ويتامين ها و املاح غني اند توصيه مي کند. دکتر « جي سوئد برگ » توصيه مي کند: « آب ميوه را به نسبت 50% با آب رقيق کنيد. با افزودن مقداري شکر نيز مي توانيد قند مورد نياز بدن را تأمين کرد. اما افزودن بيش از حد آن در مواقع بيماري ممکن است به اسهال منجر شود. نوشابه هاي گازدار حاوي قند را نيز قبل از مصرف با آب رقيق کنيد و بگذاريد تا گاز آن خوب خارج شود. چون گاز موجود در اين نوشابه ها در معده تجمع کرده و ممکن است حالت تهوع فرد را تشديد کند.
- مصرف مسکن
براي رفع تب، سردرد و درد بدن که اغلب با آنفلوانزا همراهند، مي توان از مسکن هايي نظير آسپيرين، استامينوفن و ايبوپروفن کمک گرفت، هر چهار ساعت 2 قرص مسکن مصرف کنيد. از آنجا که علايم بيماري بيشتر عصرها و شب ها به اوج خود مي رسند، بايد مسکن را درست در اين مواقع مصرف نمود.
- به کودکان آسپيرين ندهيد
از دادن آسپيرين يا هر گونه داروي محتوي آسپيرين به کودکان زير 21ماه در صورت ابتلا به آنفلوانزا بپرهيزيد. تحقيقات نشان داده اند که دادن آسپيرين به کودکان شانس ابتلا به سندرم راي، يک بيماري خطرناک سيستم عصبي را افزايش مي دهد. براي کودکان طبق دستور پزشک مي توان از استامينوفن استفاده کرد.
- احتياط در مصرف داروها
به گفته ي دکتر « ايمپراتو » داروهاي مجاز بدون نسخه ممکن است در رفع برخي از علايم بيماري مؤثر باشند. به عنوان مثال داروهاي آنتي هيستامين از آبريزش بيني جلوگيري مي کنند. اما مراقب باشيد - اين داروها ممکن است علايم بيماري را مخفي نموده و احساس کاذب بهبودي در بيماري ايجاد نمايند و ناگهان با از سر گرفتن کار و فعاليت روزانه بيماري عود کرده، مشکلات جدي براي فرد ايجاد شود.
- غرغره با آب نمک
يک گلوي ملتهب و تحريک شده آماده و مستعد پذيرفتن آنفلوانزا است. با شستشوي گلو با آب نمک - کليه ي ترشحاتي که در گلو تجمع کرده اند با آب نمک بشوييد - با اين کار به بهبود گلو و جلوگيري از بروز مشکلات بعدي کمک مي کنيد. يک قاشق چاي خوري نمک را در 250 ليتر آب حل کنيد. اين مقدار نمک با PH طبيعي بافت هاي بدن مطابقت دارد و از اين رو بسيار تسکين دهنده است. هر زمان نياز است از اين محلول براي شستشوي گلو استفاده کنيد. ولي از خوردن آب نمک اجتناب کنيد. زيرا درصد سديم آن بالاست.
- خوردن چيزي شيرين
مکيدن يک آب نبات سفت و قرص هاي مکيدني موجب مرطوب نگه داشتن گلو شده و به اين ترتيب فرد کمتر احساس ناراحتي مي کند. به علاوه اين دو حاوي کالري اند و کالري مورد نياز بدن را که در مواقع بيماري کمتر از طريق غذا به بدن مي رسد،، تأمين مي کنند.
- مرطوب نگه داشتن هوا
مرطوب نگه داشتن هواي اتاق خواب در کاهش علايمي چون سرفه، گلو درد و خشکي بيني و راه هاي عبور هوا، مؤثر است. استفاده از دستگاه بخور در صورت داشتن تنگي نفس را احتقاق بيني بسيار مفيد است.
- نرم نگه داشتن بيني
اگر بيني خود را به کرات تخليه کرده باشيد، احتمال آن که زخم شده باشد زياد است. بنابراين براي جلوگيري از تحريک بيني مرتباً آن را با مواد نرم کننده، نرم نگه داريد. در اين قبيل موارد استفاده از ژلي مانند K-Y(1) نسبت به ژل هاي هيدروکربني که به سرعت خشک مي شوند ارجحيت دارد.
- گرما
يکي از علايم آنفلوانزا احساس درد در عضلات و خستگي است. عضلات را گرم نگه داريد و به کمک يک تشکچه حرارتي از درد آن ها بکاهيد.
- گرم نگه داشتن پاها
در صورت داشتن احتقاق بيني يا سردرد، فرو بردن پاها در آب داغ احتمالاً مي تواند مؤثر واقع شود.
- نفس کشيدن در هواي تميز
از تهويه ي هوا و وارد شدن هواي تازه به اتاق خوابتان هنگام بيماري اطمينان حاصل نموده و به کمک يک روتختي يا پتوي گرم از نفوذ سرما به بدن جلوگيري کنيد.
- ماليدن و ماساژ پشت
ماساژ پشت و کمر باعث فعال شدن سيستم ايمني جهت مبارزه با بيماري مي شود و در عين حال به فرد احساس آرامش و راحتي مي دهد.
- خوردن غذاهاي کم حجم و سبک
هنگامي که بيماري به اوج خود مي رسد، معمولاً فرد اشتهاي خود را از دست مي دهد. اما زماني که اشتها کمي بهتر مي شود و فرد آمادگي جايگزين کردن غذاهاي جامد را با غذاهاي آبکي و مايعات پيدا مي کند، بهتر است بيشتر از غذاهاي نشاسته اي و کم مزه استفاده شود. اين قبيل غذاها عبارتند از: موز، پنير محلي، برنج، پودينگ برنج، غلات و سيب زميني پخته که مي توان با کمي ماست آن ها را مصرف کرد. به عنوان دسر مي توان موز کاملاً رسيده را پوست کند و در فريزر گذاشت و سپس با مخلوط کن آن را به شکل پوره درآورد.

هشدار پزشکي

آنفلوانزا را دست کم نگيريد.
آنفلوانزا امروز هم مي تواند درست به اندازه سال 1918که آنفلوانزاي اسپانيايي 20 ميليون کشته در سراسر دنيا به جاي گذاشت، مهلک باشد.
بنابراين در موارد زير مراجعه به پزشک ضروري است:
0 خشکي و خشونت صدا.
0 احساس درد در قفسه ي سينه.
0 اشکال و دشواري در تنفس.
0 بالا آوردن خلط سبز يا زرد رنگ.
در ضمن به خاطر داشته باشيد که به درازا کشيدن استفراغ موجب از دست رفتن آب بدن مي شود و اين موضوع به خصوص نزد اطفال و کودکان از اهميت ويژه اي برخوردار است. وجود دردهاي شکمي ممکن است حاکي از مشکل ديگري مانند آپانديسيت باشد. اگر درد يا استفراغ بعد از يک روز قطع نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنيد.
- نکاتي چند در مورد آنفلوانزا
چگونه مي توان سرماخوردگي را از آنفلوانزا تشخيص داد؟ اين سوال يک معما نيست. يا شايد هم هست. اگرچه شباهت هايي بين اين دو بيماري وجود دارد - و درمان آن ها نيز تا حدودي به هم شبيه است - اما بايد گفت که عامل بيماري زا در اين دو بيماري کاملاً با هم متفاوتند. سرماخوردگي ممکن است طولاني تر باشد. اما آنفلوانزا در مقايسه با سرماخوردگي بيشتر موجب آزار و ناراحتي فرد مي شود. در اينجا به علايم سرماخوردگي و آنفلوانزا و نحوه تشخيص آن ها مي پردازيم.
تب: تب يکي از علايم بارز آنفلوانزا است و يکباره بروز مي کند. در حالي که سرماخوردگي به ندرت با تب همراه است.
سردرد سردرد از علايم مهم آنفلوانزا است. ولي سرماخوردگي اغلب با سردرد توأم نيست.
درد بدن: درد بدن در آنفلوانزا معمولاً بسيار شديد و در سرماخوردگي خفيف است.
خستگي: فرد حين ابتلا به آنفلوانزا خستگي شديدي احساس مي کند که ممکن است 3-2هفته نيز ادامه يابد. در حالي که سرماخوردگي تنها با خستگي خفيف همراه است.
آبريزش بيني: هنگام ابتلا به آنفلوانزا گاهي آبريزش بيني هم مشاهده مي شود. اما آبريزش از اولين و مهم ترين علائم سرماخوردگي است.
گلو درد: آنفلوانزا گاهي با گلو درد توأم است. ولي گلودرد از علايم شايع سرماخوردگي است.
سرفه: از علايم شايع آنفلوانزا که ممکن است بسيار شديد شود سرفه است. ولي سرفه در سرماخوردگي خفيف است.

پي نوشت :

1. در ايران ژل K - Y موجود نيست ولي مي توان به جاي آن از پماد ويتامين A+D استفاده کرد. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.