مهارت های شنیداری در کلاس درس (بخش اول)

یکی از منابع آموزش، شنیدن است. بخشی از آموزش نیز در کلاس های درسی از طریق شنیدار صورت می گیرد. برای بهره وری بهتر لازم است مهارت هایی را در این مورد بیاموزید. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت های شنیداری در کلاس درس (بخش اول)
همیشه قبل از کلاس های مهم، خود را برای درس آماده کنید و اگر ممکن است وقت نهار خود را به تعویق اندازید.
 

از سخنرانی ها بهتر استفاده کنید

 یکی از راه های بیان حقایق، ایده ها، و نظریه های مختلف، سخنرانی است. در طول سال های دانشگاهی موفق خواهید شد که به سخنرانی متخصصان در رشته های مختلف گوش فرا دهید و فرصتی به دست آورید تا صدها موضوع مورد بحث را بشنوید. البته این سخنرانی ها به خودی خود فایده ای نخواهد داشت مگر این که شما بکوشید که از آنها بهره مند شوید.
 
چه طور می توانید از سخنرانی ها استفاده برید یا بهتر بگویم چه طور می شود که شما براثر استماع آنها تغییر کنید؟ فرض کنیم خودتان همه مطالب بیان شده را می دانید، با این حال می توانید رابطه ای جدید و روش های بیان اصول را که گوینده به کار می برد، مشاهده کنید و از آنها آگاه شوید و از منابع جدیدی اطلاع یابید و ایده هایی را که هرگز به فکرتان خطور نکرده است، مورد بررسی قرار دهید. به این سان، تصور کامل تر و بهتری از دنیا پیدا می کنید و موفق به انجام کارهای بسیار مفیدی می شوید.
 
افسوس که ما هیچ کدام از آن شیوه ها را به کار نمی بندیم و همیشه کلاس ها را بدون اخذ کمترین بهرهای ترک می کنیم و مقداری از زندگی خود را هدر می دهیم و به همین منظور در قسمت های زیر، راه های استفاده ی بهتر از این دوران زندگی را نشان می دهیم.
 

1.شنیدن مهارتی است مشکل و پیچیده.

شنیدن به طریقی که مطلب را خوب درک کنید و آن را به خاطر آورید یک امر ذاتی نیست، چون بعضی ها خوشبختانه دارای این قدرت اند و بعضی دیگر متاسفانه فاقد آن اند. مانند بسیاری از موارد، صرفا به علت برخورداری از چنین قدرتی نمی توان آن را عملا رعایت کرد. عادت به خوب گوش کردن، شامل یک سلسله مهارت های پیچیده است که باید آنها را فراگرفت و مرتبا تمرین کرد. این کار، با ایجاد شرایط مناسب ، بهتر و آسان تر انجام می شود.
 

2.تا حد امکان در ردیف جلوی کلاس بنشینید و جایی را انتخاب کنید که راحت باشید.

جایی که انتخاب می کنید در درک مطلب و تمرکز حواس اثر فراوان دارد. اگر در مکانی که هستید نمی توانید خوب تمرکز حواس پیدا کنید، جای خود را تغییر دهید. سعی کنید در ردیف جلوی کلاس بنشینید، چون در آنجا صداهای مزاحم به اندازه ی قسمت های دیگر کلاس حواس را پرت نمی کند و شما کلمات را بهتر می شنوید و در نتیجه موضوع و ایده را بهتر درک می کنید.
 
بعضی محصلین اگر در وسط کلاس بنشینند درس را بهتر یاد می گیرند تا در قسمت انتهایی یا کناری کلاس. این امر ممکن است به علت احساس امنیتی باشد که اطرافیان در آنها ایجاد می کنند. به هر حال، در صورت امکان، بهتر است از سروصدا به دور باشید. اضافه بر این در محلی که آسایش و جا برای تحرک داشته باشد از نشستن در ردیف جلوی کلاس به طوری که نتوان کوچک ترین حرکتی انجام داد، بهتر است، و خوب تر می توان تمرکز حواس داشت و به گوینده گوش فرا داد.
 

3.قبل از شروع درس و کلاس، خود را برای آن آماده کنید.

لازم نیست اولین ده دقیقه ی کلاس را صرف آمادگی خود کنید، بلکه می توانید قبل از شروع درس، با مرور مباحث تدریس شده در روزهای پیش، خود را آماده سازید تا درس جدید را آسان تر بیاموزید، حتی با مطالعه ی موضوعاتی که قرار است تدریس شود، می توانید گامی فراتر در راه آموزش و درک بهتر بردارید. این کار شما را برای درس تازه و یادگیری آماده می کند.
 
کلاس هایی که بلافاصله بعد از نهار شروع می شود ناراحت کننده است و این به علت نرسیدن اکسیژن و خون کافی به مغز است، چون که عمل هضم بیش از موانع عادی از خون و اکسیژن استفاده می کند که البته، برای هضم غذا خوب است ولی برای فکر کردن مناسب نیست. به همین جهت، عده زیادی از محصلین بعد از نهار به خصوص ساعت یک بعد از ظهر در کلاس های درس به خواب می روند.
 
اگر شما هم در زمره ی چنین افرادی هستید، سعی کنید زودتر از موعد غذای سبکی بخورید و در صورت لزوم بعد از کلاس دوباره غذا صرف کنید. همیشه قبل از کلاس های مهم، خود را برای درس آماده کنید و اگر ممکن است وقت نهار خود را به تعویق اندازید.

ادامه دارد...
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.