چرا نوزاد من این همه عرق می کند؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای نوزادان پیش بیاید، تعریق زیاد در هنگام خواب و یا حتی بیداری است. تعرق کردن زیاد ممکن است علل مختلفی داشته باشد که دمای محیط و لباس بیش از حد از عوامل اصلی آن محسوب می شوند. در این مقاله به علل مختلف این پدیده می پردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 21 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا نوزاد من این همه عرق می کند؟
دمای اتاق خواب نوزاد باید بین 20 تا 22 درجه سانتیگراید باشد.
​​​​​​

مقدمه

حتماً در مورد گر گرفتگی پس از یائسگی شنیده اید. و داغ شدن در دوران بارداری را تجربه کرده اید. اما آیا می دانید گرگرفتگی و عرق کردن زیاد می تواند در مراحل دیگری از زندگی و حتی در دوران نوزادی نیز رخ دهد؟
 
اگر نوزاد شما شب ها از خواب بیدار می شود و خیس عرق است، لازم است این موضوع را سرسری نگیرید و برخی چیزها را بررسی کنید. البته قبل از هر چیز باید به شما این اطمینان را بدهم که عرق کردن نوزادان شرایطی کاملاً شایع است.
 
خب علت این پدیده چیست؟ بدن نوزاد هنوز کامل نیست و نمی تواند دمای بدن خود را با محیط تنظیم کند. در این شرایط، معمولاً لباس های زیادی بر تن نوزاد است و در نتیجه داغ می شود و از آنجا که خودشان کاری از دستشان بر نمی آید و یا نمی توانند علت ناراحتی شان را به شما بگویند، بدنشان برای تنظیم دما شروع به عرق کردن می کند.
 

در بسیار از اوقات ما مقصریم

حتماً شنیده اید که نوزاد پس از تولد به جایی گرم و دنج نیاز دارد، زیرا پیش از این داخل رحم مادر بوده و ما نیز باید چنین شرایطی را برایش فراهم کنیم. این حرف تا حدودی درست است، اما باید بدانید زیاده روی و افراط نیز کار درستی نیست.
 
 نگران نباشید. اگر نوزادتان عرق می کند و مشکل خاص دیگری ندارد، بهتر است اندکی از لباسهایش را کم کنید.
 
گاهی اوقات تمام بدن نوزاد عرق می کند و گاهی اوقات تنها برخی اعضای بدن آن ها مانند دست ها، پاها و یا دست هایشان، از عرق خیس می شود.
 
البته در موارد نادر ممکن است که عرق کردن نشانه ای از یک بیماری باشد. بنابراین لازم است به علت زیربناییِ عرق کردن، نحوه درمان و زمان مراجعه به پزشک متخصص اطفال، دقت شود.
 

گریه کردن و نق زدن موجب عرق کردن می شود

گریه کردن کاری دشوار است و انرژی زیادی از انسان می گیرد. اگر نوزاد شما به سختی گریه می کند و یا برای مدتی طولانی گریه می کند، احتمالاً صورتش قرمز شده و عرق خواهد کرد.
 
اگر علت عرق کردن این باشد، پس از آرام شدن، وضعیت بدنش به حالت عادی بر می گردد.
 

لباس و رو انداز زیاد

والدین وظیفه شناس و با وجدان! اغلب لباس زیادی بر تن بچه ها کرده و پتوهای ضخیم بر رویشان می اندازند، تا نکند که سرما بخورند.
 
اما باید بدانید با این کار فضایی ناملایم برای نوزاد خود فراهم کرده اید که بدنشان فرصت تنفس نیافته و درنیتجه به شدت عرق خواهند کرد. پس بهتر است در هر کاری، از جمله پوشاندن بچه، حد اعتدال را رعایت کنید.
 

خواب عمیق

نوزادان بیشتر شب و روزشان را به خواب می گذرانند، اما معمولاً هر وعده خوابشان بیش از 3 تا 4 ساعت به طول نمی انجامد.
 
اما در همین زمان نسبتاً کوتاه که نوزاد خواب است، در چرخه های مختلفی از خواب قرار می گیرد، یکی از این مراحل، خواب عمیق است. در این مرحله از خواب ممکن است برخی از نوزادان به شدت عرق کنند و با همین شرایط از خواب بیدار شوند. این وضعیت نیز کاملاً شایع است و هیچ جای نگرانی ندارد.
 

سرماخوردگی، تب، عفونت

اگر نوزاد شما عرق کرده ولی این شرایط همیشه برایش پیش نمی آید، ممکن است علت آن سرماخوردگی و یا عفونت باشد.
 
تب در واقع نشانه عفونت است، بنابراین بهتر است دمای بدن نوزاد را کنترل کنید. اگر متوجه شدید نوزاد تب دارد، بهتر است در اولین قدم به او استامینوفن بدهید و در صورت ادامه تب حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 

آپنه خواب نوزاد

آپنه خواب شرایطی است که در طی آن به مدت 20 ثانیه و یا بیشتر، تنفس قطع می شود. البته آپنه خواب در نوزادان به شدت نادر است، اما غیر ممکن نیست.
 
اگر فکر می کنید نوزاد شما به آپنه خواب مبتلاست، بهتر است با مراجعه به متخصص اطفال، به تشخیص دقیق دست یابید. برخی از علائم آپنه خواب در نوزادان از این قرار است:
 
- خر و پف کردن
- بریده بریده نفس کشیدن
- خوابیدن با دهان باز
 
آپنه خواب معمولاً موجب مرگ نوزاد نشود. بنابراین نگرانی خاصی بابت این شرایط وجود ندارد، اما با این حال لازم است موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
 

هیپرهیدروز نوزادی

هیپرهیدروز شرایطی است که موجب تعریق بیش از حد، حتی در هوای سرد می شود. هیپرهیدروز موضعی می تواند در برخی نقاط خاص بدن، مانند کف دست یا پا و یا برخی دیگر از نقاط بدن رخ دهد. یک نوع هیپرهیدروز دیگر نیز وجود دارد که هیپرهیدروز عمومی نامیده می شود و می تواند بخش بیشتری از بدن را درگیر کند. این وضعیت که بسیار نادر است، مشکل خاصی به همراه نخواهد داشت.
 
توجه نمایید که هیپرهیدروز می تواند در هنگام خواب و یا بیداری اتفاق بیافتد.
 

بیماری قلبی مادرزادی

نوزادانی که مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی هستند، معمولاً همیشه عرق می کنند، زیرا در این شرایط باید بدن برای رساندن خون به تمام بدن به شدت تلاش کند و همین امر به عرق کردن زیاد منجر می شود. متخصصین تخمین می زنند که حدود 1 درصد از نوزادان با بیماری قلبی مادرزادی متولد می شوند.
 
نوزادانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است به سختی غذا بخورند و در هنگام غذا خوردن عرق کنند.
  

درمان تعریق زیاد کودک

وقتی متوجه شدید نوزاد شما زیاد عرق می کند، اولین کار این است که باید دمای محیط را تنظیم نموده و شرایط را به نحوی تغییر دهید که نوزاد در آن احساس راحتی کند. اگر با تغییر شرایط محیطی، تعریق نوزاد بهتر نشد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
 
توجه نمایید که دمای اتاق موزاد نباید خیلی گرم و خیلی سرد باشد و دمای اتاق خواب نوزاد باید بین 20 تا 22 درجه سانتیگراید باشد. معمولاً خانه ها شرایطی خیلی گرم تر از این را برای نوزاد فراهم می کنند و بنابراین علت بسیاری از تعریق ها و بی تابی های نوزادان نیز همین گرمای هوای محیط است.
 
سعی کنید برای اتاق نوزاد یک دماسنج تعبیه کنید و دمای هوا را مطابق با آن تنظیم کنید.
 
همچنین لازم است با کم کردن لباس های اضافه و استفاده نمودن از پتوهای سبک، شرایطی را برای نوزاد فراهم کنید تا در آن احساس راحتی نماید.
 
با این حال اگر با تغییر شرایط باز هم دمای بدن یا تعریق نوزاد کاهش پیدا نکرد، بهتر است موضوع را با یک پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما