بیماری گال در کودکان، علائم و درمان آن (بخش اول)

گال نوعی تحریک پوستی است که به علت تهاجم هیره‌ها یا مایت‌های انگلی کوچکی که زیر پوست نقب می‌زنند ایجاد می‌شود و راش ناصافی که می‌بینید، در واقع واکنشی آلرژیک به تخم‌ها و مدفوعی است که هیره‌ها باقی می‌گذارند و اگر فرزندتان مبتلا به گال باشد، احتمالاً خودش را خیلی می‌خاراند. در این مطلب می‌توانید با بیماری گال از ابتلا تا پیشگیری و درمان آشنا شوید.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری گال در کودکان، علائم و درمان آن (بخش اول)
خارش ناشی از گال معمولاً پس از حمام آب داغ یا در طول شب، بسیار شدید است و ممکن است کودک تان را بیدار نگه دارد.
 

مقدمه

کرم های کوچکی که در سطح پوست، کانال حفر می کنند، سبب ایجاد گال و خارش پوستی می شوند. گال می تواند نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد.  در این مطلب می‌توانید با بیماری گال از ابتلا تا پیشگیری و درمان آشنا شوید.
 

بیماری گال در کودک

هیره‌های پوستی ماده به زیر پوست یعنی جایی که در آنجا تخم‌ریزی و مدفوع می‌کنند نقب می‌زنند. این تخم‌ها و مدفوعات باعث بروز واکنش آلرژیکی می‌شود که خارش تقریباً غیرقابل تحملی ایجاد می‌کند. کودک شما می‌تواند از طریق تماس پوست با پوست با کسی که آن را دارد به گال مبتلا شود.

بیماری گال فوق‌العاده مسری است و هر کسی می‌تواند به آن دچار شود، حتی اگر تا حدی وسواس‌آمیز تمیز باشد. گال اغلب در بیش از یک عضو خانواده یا در گروه‌هایی از کودکان مهدکودک یا مدرسه بروز می‌کند. گال می‌تواند در هر زمانی از سال شایع باشد و زمان خاصی برای شیوع بیشتر آن وجود ندارد.

شکل حادی از گال که گال دلمه یا گال نروژی نامیده می‌شود، گاهی اوقات در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند. در این مورد، دلمهٔ ضخیمی که حاوی تعداد زیادی هیره و تخم گال است روی پوست بسته می‌شود. هیره‌های گال نروژی قوی‌تر از سایر هیره‌ها نیستند، اما تعداد بسیار بیشتری از آنها وجود دارد.
 

علائم گال در کودک

اگر فرزند شما به گال مبتلا شود، راش به شدت خارش‌داری متشکل از دانه‌های جوش‌مانند قرمز و پراکنده خواهد داشت که معمولاً بین انگشتان دست یا چین‌های بدشن ظاهر می‌شود. همچنین در کودکان خردسال راش ناشی از گال معمولاً روی سر، گردن، شانه‌ها، کف دست‌ها و کف پاها ظاهر می‌شود. در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، راش روی دست، مچ دست‌ها، اندام تناسلی و شکم بروز می‌کند.

در جایی که هیره‌ها در زیر پوست لانه کرده‌اند هم ممکن است خطوط منحنی قرمز یا بسیار نازکی ببینید. همچنین ممکن است کودک تان چرک‌دانه‌ها یعنی نواحی ملتهب پر از چرک شبیه جوش‌های کوچک یا تاول‌های کوچک پر از مایعی نیز روی پوست خود داشته باشد.

خارش ناشی از گال معمولاً پس از حمام آب داغ یا در طول شب، بسیار شدید است و ممکن است کودک تان را بیدار نگه دارد. ممکن است در ناحیه‌هایی از بدن که کودک خارانده است، دلمه‌های بدظاهری تشکیل شود و عفونتی باکتریایی مانند زردزخم ایجاد شود.

اگر این اولین باری است که فرزندتان دچار گال شده، ممکن است بین زمان سرایت هیره‌ها به بدن او تا زمان شروع خارش، چهار تا شش هفته فاصله باشد. اگر کودک قبلاً دچار گال شده است، احتمالاً زمان واکنش او بسیار کوتاه‌تر یعنی فقط یک تا سه روز خواهد بود.

برخی از علائم شایع گال در کودکان نوپا آورده شده است:
- خارش پوستی که شب هنگام شدیدتر شود.
- بروز جوش و برآمدگی هایی در سطح پوست.
- بروز زخم هایی بر سطح پوست به علت علائم خارش پوستی.
- ایجاد پوسته ضخیمی بر سطح پوست، به دلیل خشکی محل بروز گال.
 

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده هر گونه قرمزی، حساسیت و راش ناشناخته‌ای روی بدن کودک تان، همیشه باید ابتدا با پزشک تماس بگیرید، چون کودک شما هرچه سریع‌تر درمان شود، زودتر هم بهبود می‌یابد و آسوده خواهد شد.

پزشک پوست کودک تان را بررسی خواهد کرد و احتمالاً آزمایش بدون دردی را که شامل خراشیدن پوست کودک و برداشتن یک نمونهٔ کوچک و بررسی آن در زیر میکروسکوپ است انجام خواهد داد یا ممکن است شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد تا نمونه‌برداری پوست انجام شود و تشخیص را تأیید کند. هیره‌های گال و تخم‌های آنها با بزرگ‌نمایی در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. با این حال، این هیره‌ها به راحتی ممکن است که پنهان و نادیده هم بمانند، زیرا معمولاً یک فرد آلوده تنها ۱۰ تا یا تعداد کمتری از آنها را دارد.

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.