مراقبت های هفته بیستم بارداری (بخش دوم)

استرس خیلی بالا می تواند باعث زایمان زودرس یا کمبود خون در نوزادان شود. برای محافظت از خود و جنین تان از افراد و شرایط استرس آور پرهیز نمایید. برای کاهش استرس، خواب کافی داشته باشید، خوب غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید و وقت کافی را با دوستان و خانواده بگذرانید. در این مطلب قصد داریم شما را با توصیه ها و مراقبت های هفته بیستم بارداری آشنا نماییم.
سه‌شنبه، 15 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته بیستم بارداری (بخش دوم)
در هفته بیستم بارداری برای داشتن انرژی کافی برای کمی ورزش می توانید از میان وعده های سبک و پر انرژی استفاده کنید.
 

مراقبت ها در هفته بیستم بارداری

– هنگامی که می خواهید از منزل خارج شوید لباس کامل بپوشید، از کلاه لبه دار یا نقاب دار استفاده کنید، عینک آفتابی به چشم بزنید و حتما از محلول ها یا کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

– اگر دچار تیرگی شدید پوست در قسمت های در معرض دید شوید یا از نقاب حاملگی خود خجالت بکشید، کمی آرایش می تواند آنها را بپوشاند. لطفا خودسرانه از کرم های لک بر استفاده نکنید، بعضی از آنها حاوی موادی هستند که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است، بعدا وقت کافی برای بهسازی پوست خود خواهید داشت.

سلامت دهان و دندان خود را فراموش نکنید. شما در این دوران بیشتر در معرض ابتلا به التهاب لثه هستید. بنابراین مسواک و نخ دندان را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید. هر چند وقت یک بار نیز با دندان پزشک خود قرار ملاقاتی بگذارید اما از اشعه ایکس در این دوران دوری کنید.
 

ورزش در هفته بیستم بارداری

برای داشتن انرژی کافی برای کمی ورزش می توانید از میان وعده های سبک و پر انرژی استفاده کنید. یک میوه به همراه یک بیسکوییت که بهتر است سبوس دار باشد، می‌تواند به بدن شما انرژی کافی برای یک ورزش سبک و مفید بدهد. این وعده خوراکی را حدود یک ساعت قبل از زمانی که می‌خواهید ورزش کنید میل نمایید. اگر قبل از ورزش، کالری مورد نیاز را دریافت نکنید، ممکن است احساس خستگی کرده و سرگیجه و ضعف ایجاد شود و این حالات باعث ورزش نکردن شما شوند که این به ضرر بدن شما و کودک درون شکم‌تان است.
 

تغذیه در هفته بیستم بارداری

تحقیقات نشان می‌‌دهد موادی که شما در این دوره مصرف می‌کنید می‌تواند نقش مهمی در سلامت کودک تان تا آخر عمر ایفا کند. اگر چه در هفته بیستم بارداری خود هستید، اما هنوز برای اعمال تغییرات مواد غذایی  دیر نشده است. در زیر یک برنامه غذایی به شما ارائه می دهیم:
 
صبحانه:
غلات مانند گندم یا نان سبوس‌دار به همراه شیر و یک قاشق مرباخوری عسل.
 
میان وعده صبح:
یک عدد میوه فصل مثل هلو یا چند عدد زردآلو یا سیب و نارنگی
 
نهار:
ماهی و سبزی‌پلو – خوراک تاس کباب با گوشت مرغ یا گوشت قرمز – فسنجان با مرغ یا گوشت
 
میان وعده عصر:
کمی از مغزهای خام و بدون نمک مانند گردو یا بادام یا چند عدد بیسکویت با یک لیوان شیر
 
شام:
سبزیجات پخته‌ شده مانند هویج، سیب‌زمینی و کلم و … به همراه ماست – املت به همراه سبزی – کوکوی سیب‌زمینی – سالاد الویه تهیه‌شده با ماست بدون سس مایونز به همراه سبزیجات
 

هشدارها در هفته بیستم بارداری

1- ترومبوز رگ های خونی:
در صورتی که تورم و ناهمواری در قسمت های مختلف بدن شما همراه با بثورات قرمز رنگ باشد، این مشکل ممکن است ناشی از “ترومبوز رگ های خونی” باشد، که در نتیجه، باعث لخته شدن خون در رگ های شما خواهد شد. درست است که لخته شدن خون در ساق پاهای مادران باردار زیاد خطرناک نیست، اما اگر این لخته ها به سمت قلب و ریه های او حرکت کنند، می توانند باعث بروز بیماری های قلبی و ریوی در مادر باردار شود. اگر شما مادر باردار هر گونه شک و تردیدی در مورد مشاهده این علائم در بدن خود دارید، با دکتر معالج خود تماس بگیرید.
 
2- خونریزی از مهبل:
لکه کوچک خون آن هم بعد از نزدیکی در طی اولین 18 هفته چیزی نیست که درباره اش نگران باشید اما خونریزی زیاد در سه ماه اول علامت سقط جنین و در سه ماه دوم علامت مشکلات جفت یا زایمان زودرس می باشد.
 
3- ترشحات مهبل:
این وضعیت تقریبا نگران کننده است و باید سریع به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه پارگی زودهنگام لایه ها یا گردن رحم باشد.
 
4- دل پیچه های شکمی:
چنانچه دردهای بی وقفه ای در شکم تان احساس می کنید به پزشک اطلاع دهید.
 
5- تهوع شدید:
اگر میزان تهوع تان به حدی زیاد است که نمی توانید جلوی بیرون ریختن آن را بگیرید باید فورا به پزشک اطلاع دهید.
 
6- سردرد و سرگیجه شدید و تاری دید:
از آنجا که این نشانه ها می تواند علامت دل پیچه های بارداری یا بیماری های غیرمرتبط با بارداری باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
 

توصیه های مذهبی

ماه پنجم ماه حرکت است. در ابتدای این ماه جنین درون رحم حرکت می کند. توصیه شده است سوره مبارک “یس” در هر روز و سوره “واقعه” و سوره “توحید” حداقل 10 مرتبه در شب ها قرائت شود. شنبلیله خام یا پخته بخورید زیرا جنین را گیسو بلند و پر مو می کند. برای استخوان بندی جنین خوردن هر نوع مربا خصوصا مربای شقاقل تاثیر دارد. روزهای پنج شنبه و جمعه سوره “الفتح” تلاوت کند. در موقع تکان بچه دست روی شکم بگذارد و صلوات و سوره توحید را تلاوت کنید.
 
بایدها
استرس خیلی بالا می تواند باعث زایمان زودرس یا کمبود خون در نوزادان شود. برای محافظت از خود و جنین تان از افراد و شرایط استرس آور پرهیز نمایید. برای کاهش استرس، خواب کافی داشته باشید، خوب غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید و وقت کافی را با دوستان و خانواده بگذرانید. اکنون می‌توانید برای کودک خود کتاب بخوانید و او را به نامی که برایش انتخاب کردید صدا بزنید. از همسرتان نیز بخواهید که این کار را انجام دهد.
 

نکاتی برای پدرها در هفته بیستم بارداری

به دنیا آمدن فرزند نه تنها باعث می شود به همسرتان نزدیک تر شوید بلکه باعث می شد رابطه شما با سایر افراد نیز تغییر کند. اما گاهی توصیه های دیگر باعث می شود عصبی شوید. راهی پیدا کنید به آن ها بفهمانید راه خود را می دانید ولی به احساسات آن ها لطمه نزنید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.