مراقبت های هفته نوزدهم بارداری (بخش دوم)

شما مادر باردار به یاد داشته باشید که سبزیجات دارای برگ سبز، از ارکان های اساسی تغذیه مادران در دوران بارداری هستند. با مصرف مواد مغذی، بسیاری از املاح مانند فیبر، کلسیم، فولات، آهن و ویتامین C مورد نیاز بدن شما و جنین داخل رحم تان تامین خواهد شد. در این مطلب به بیان توصیه ها و مراقبت ها در هفته نوزدهم بارداری خواهیم پرداخت.
سه‌شنبه، 15 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته نوزدهم بارداری (بخش دوم)
باید بدانید برخی داروهای گیاهی در طول بارداری می تواند موجب سقط جنین، زایمان زودرس، انقباضات رحم یا ایجاد جراحت در جنین شود.
 

ورزش در هفته نوزدهم بارداری

اگر کمرتان برای تان مشکل ساز شده، تمرین زیر را انجام دهید: 
روی یک صندلی یا روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و به آرامی سر خود را به طرف زانوها برده و با دو دست خود به طرف انگشتان پاها متمایل شوید تا جایی که فشاری به شما نیاورد و برای تان راحت باشد و دوباره به آرامی به حالت اولیه بازگردید.
 

تغذیه مناسب برای مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری

شما مادر باردار به یاد داشته باشید که سبزیجات دارای برگ سبز، از ارکان های اساسی تغذیه مادران در دوران بارداری هستند. با مصرف مواد مغذی، بسیاری از املاح مانند فیبر، کلسیم، فولات، آهن و ویتامین C مورد نیاز بدن شما و جنین داخل رحم تان تامین خواهد شد. همچنین گوشت قرمز، میوه های تازه، عدس و غلات و حبوبات هم باید در رژیم غذایی مادران حامله گنجانده شود.

آیا داروهای گیاهی در هفته نوزدهم بارداری مجاز است؟ بیشتر افراد فکر می کنند داروهای گیاهی در همه حال مجاز هستند. باید بدانید برخی داروهای گیاهی مانند قرص ها در طول بارداری ضرر دارند. گاهی مصرف این داروهای گیاهی پیش از بارداری مشکلی ایجاد نمی کرده است اما در طول بارداری می تواند موجب سقط جنین، زایمان زودرس، انقباضات رحم یا ایجاد جراحت در جنین شود.
 
لیستی از گیاهان دارویی ناامن عبارتند از:
_ برگ نخل اره – بادبزنی
_ گلدن
_ افدرا
_ Yohimbe
_ گل شور
_ Cohosh سیاه
_ Cohosh آبی
_ بابونه رومی
_ پونه
_ قاصدک
_ بابونه آلمانی
_ گزنه
_ آلوئه را
_ جینسنگ (آمریکا و کره ای)
_ گل پامچال
_ گاوچشم یا گل مینا
_ کاوا کاوا
 

توصیه های مذهبی در هفته نوزدهم بارداری

برای نظافت پستان ها باید آنها را روزی یک بار با آب و صابون شسته و ماساژ دهید. از ماه چهارم به بعد پستان ها ترشحاتی دارند ک شستشوی آنها از روی لباس الزامی است زیرا عامل بیماری هستند.  هر روز یک سیر عرق بیدمشک و 50 گرم شکر و 5 گرم تخم فرنجمشک و نیم کیلو آب سیب درختی را شربت کرده و میل کنید. این شربت برای تقویت قلب و اعصاب و صحت مزاج و خوش آب و رنگی طفل موثر است و باعث تولد نوزادی محکم و سالم و بانشاط و باهوش و زیبا خواهد شد.
 

هشدار ها در هفته نوزدهم باداری

باید بدانید که علائم هشدار دهنده از وجود مشکلی خبر می دهد که در زیر به مواردی از آن ها اشاره می شود :
 
1- خونریزی از مهبل:
لکه کوچک خون آن هم بعد از نزدیکی در طی اولین 18 هفته چیزی نیست که درباره اش نگران نباشید. اما خونریزی زیاد شما علامت سقط جنین ( در سه ماه اول ) مشکلات جفت ( سه ماهه دوم ) یا زایمان زودرس می باشد.
 
2- ترشحاتی از واژن:
این وضعیت تقریبا نگران کننده است. بنابراین اگر ترشحات رحمی دارید سریع به پزشک اطلاع دهید. شاید این نشانه پارگی زود هنگام لایه ها یا گردن رحم باشد .
 
3- انقباضاتی در اوایل بارداری:
انقباضات پراکنده معمولا ” براکستون هیکز ” به معنای زایمان می باشد، به خصوص اگر بیش از 4 انقباض در ساعت داشته باشید.
 
4- دل پیچه و درد های شکمی:
چنانچه دردهای بی وقفه ای را در شکم تان احساس می کنید به پزشک اطلاع دهید شاید وقت زایمان باشد.
 
5- تهوع شدید:
این که تا چه حد باید نگران تهوع و استفراغ خود باشید، به علت آن بستگی دارد. اگر زخم معده دارید پس خودتان علت تهوع تان را می دانید. با وجود ترسی که دارید ، اما حال تان خوب خواهد شد. اگر میزان تهوع تان خیلی زیاد است و نمی توانید جلوی بیرون ریختن آن را بگیرید، باید فورا به پزشک اطلاع دهید، زیرا ممکن است بدن تان بی آب شود. اگر علت تهوع خود را نمی دانید ، حتما به پزشک اطلاع دهید، تا وی دلیل آن را مشخص کند.
 
6- سردرد و سرگیجه شدید و تاری دید:
مشاهده هریک از این علائم، ارزش آن را دارد که تلفنی با پزشک مشورت کنید، زیرا این نشانه ها می تواند علامت دل پیچگی های بارداری یا بیماری های غیر مرتبط با بارداری باشند.
 
بایدها :
از همسرتان بخواهید که در جلسات معاینه پزشکی همراه شما باشد. نظر او را در مورد تصمیمات مختلف جویا شوید، مثلا کدام تخت را بخرید یا اتاقش را چه رنگی کنید. در دوران بارداری به همسرتان نقش هدایتی بدهید. اجباری وجود ندارد که او تحت حرف ها و دستورات مادر، خواهر یا دوست شما قرار بگیرد. با او درباره پدر شدن صحبت کنید. تشویقش کنید تا دستش را روی شکم شما بگذارد و زمانی که جنین تان لگد می زند کنارش باشید. از او بخواهید با جنین تان صحبت کند زیرا بر اساس تحقیقات نوزادان وقتی متولد می شوند صدای والدین خود را می شناسند.
 
نبایدها :
شستشوی مهبل گاهی در دوران بارداری خیلی بد است. مهبل گاهی دارای باکتری های خوب و بدی است که شستن بیش از حد با آب و سایر مایعات می تواند آن را تحریک کند. از همه مهمتر این که شستن می تواند تعادل باکتری ها را تغییر دهد که باعث عفونت در مهبل و مثانه می شود.
 

نکاتی برای پدرها در هفته نوزدهم بارداری

– همراه با همسرتان شامی مجلل بخورید. غذا خوردن با آرامش و بالا نیاوردن باعث می شود همسرتان لذت ببرد.
– تغییراتی حیاتی در هفته نوزدهم بارداری اتفاق می افتد. بهتر است از هر لحظه لذت ببرید.
– جنین آنچه شما حس می کنید را حس می کند. سعی کنید خوشحال باشید و به جنین بیاموزید خوشحال باشد.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.