فواید مصرف زعفران در دوران بارداری (بخش اول)

مصرف گیاه زعفران در دوران بارداری به عنوان یک داروی ضد افسردگی قوی عمل کرده و نوسانات خلق و خوی مادران باردار را تنظیم می کند. به همین دلیل، هنگامی که شما مادر باردار زعفران را مصرف می کنید، شاد هستید و درخشش زیبایی در چشمان تان مشاهده می شود. در این مطلب به فواید مصرف زعفران در دوران بارداری اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید مصرف زعفران در دوران بارداری (بخش اول)
اگر شما هم باردار هستید، می توانید از این ویژگی خاص زعفران برای تنظیم فشار خون بالای خود استفاده کنید.
 

مقدمه

برخی از زنان حامله ممکن است در مورد مصرف زعفران در دوران بارداری خود تجارب بدی کسب کرده و به شما هم توصیه کنند که از مصرف این ادویه مفید در طی کل دوران بارداری خود خودداری کنید. اما، یادتان توجه کردن به این نظرات، شما را به اشتباه خواهد انداخت، چون شما را دچار سردرگمی خواهد کرد و معضل این که آیا باید از مصرف زعفران در دوران بارداری خود دوری کرده و از منافع موجود در آن برای سلامت بدن و رشد جنین خود چشم پوشی کنید، را در ذهن شما به وجود خواهد آورد. برای از بین بردن همه این شک و تردیدها، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید، چون در آن مطالب مفید و اطلاعات زیادی در مورد این گیاه مفید برای شما زنان جوان و بی تجربه عنوان شده است.
 

زعفران چیست؟

ادویه زعفران از خشک کردن اجزای ظریف موجود در وسط گل زعفران تهیه می شود. اگر شما خودتان مرکز گل زعفران را که به رنگ یاس بنفش است، بررسی کنید، می توانید سه تار ظریف قرمز رنگ را پیدا کنید که در بین چهار گلبرگ گل زعفران محافظت می شود. از آنجایی که مراحل مختلفی برای جمع آوری و خشک کردن این محصول وجود دارد، بنابراین زمان زیادی طول می کشد تا از 000،75 گل زعفران به اندازه یک پوند (450 گرم) زعفران تولید شود. به همین علت، ادویه زعفران، گران ترین ادویه جهان محسوب می باشد. با این حال، این ادویه خواص بهداشتی و درمانی بسیاری هم برای بدن انسان، به ویژه زنان باردار و جنین داخل رحم آن ها دارد.

درست است که این گیاه بیشتر در منطقه مدیترانه و شرق میانه رشد می کند، اما فراموش نکنید که کشاورزان کشورهای هند، ایالت جامو و کشمیر جایی هستند که گیاه زعفران را برای مقاصد تجاری کشت می کنند. البته، تولید گیاه زعفران در مقیاس بسیار کوچک در سوئد، استرالیا، فرانسه، انگلستان، چین، نیوزیلند و ایران نیز صورت می گیرد. همچنین، جالب است بدانید که از این گیاه به عنوان یک تقویت کننده قوی پوست در انواع کرم های زیبایی هم استفاده می شود. در طب سنتی قدیم، باوری وجود داشت که ادعا می کرد گیاه زعفران یک تقویت کننده قوی اشتها بوده و به هضم غذا در انسان، به ویژه زنان باردار هم کمک زیادی می کند.
 

شایع ترین افسانه در مورد مصرف زعفران در دوران بارداری

بسیاری از زنان مسن خانواده های قدیمی اعتقاد دارند که نوشیدن شیر زعفرانی در دوران بارداری کمک می کند تا جنین داخل رحم مادر، دارای پوست شفاف، درخشان و زیبایی باشد. اما طبق نظریات و تحقیقات اخیر محققان این اسطوره ها فقط در حد افسانه بوده و رنگ پوست کودک را تنها ژن های پدر و مادر و میزان وجود ملانین در پوست او تعیین می کند. مصرف زعفران در دوران بارداری هیچ ربطی به رنگ پوست کودک شما نخواهد داشت. اما شما می توانید از زعفران برای هضم غذای خود در دوران بارداری استفاده کنید.
 

فواید مصرف زعفران در دوران بارداری

یادتان باشد قبل از اینکه مصرف زعفران را شروع کنید، حتما باید با دکتر معالج خود مشورت کنید. شما نمی توانید زعفران را به دلیل این که گیاه است و مصرف انواع گیاهان در دوران بارداری امن می باشد، خودسرانه مصرف کنید، چون برخی از گیاهان اثرات ویرانگری بر روی سلامت شما و فرزند داخل رحم تان خواهند گذاشت.

هنگامی که شما بر اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن تان، دچار نوسانات خلقی شده و استرس زیادی تجربه می کنید، مصرف گیاه زعفران می تواند یک درمان فوق العاده باشد. اما، یادتان باشد که درست مثل هر ماده غذایی دیگری، اعتدال کلید بهره گیری از مزایای طبیعی زعفران است. فواید مصرف متعادل زعفران در دوران بارداری زنان بسیار زیاد می باشد، که برخی از آن ها عبارتند از:
 
1. از بین رفتن نوسانات خلقی با مصرف زعفران در دوران بارداری:
به دلیل این که هر مادری در طول دوران بارداری خود، موجی از تغییرات هورمونی را در بدنش تجربه می کند، این حالت تاثیر عمیقی بر خلق و خوی او گذاشته و در یک لحظه او را بدخو خواهد کرد، طوری که مادر باردار در یک لحظه دچار افسردگی شدید شده و چشمانش پر از اشک می شود و در زمان های دیگر ممکن است خوشحالی و سرزندگی را تجربه کند. مصرف گیاه زعفران در این دوره از زندگی به عنوان یک داروی ضد افسردگی قوی عمل کرده و نوسانات خلق و خوی مادران باردار را تنظیم می کند. به همین دلیل، هنگامی که شما مادر باردار زعفران را مصرف می کنید، شاد هستید و درخشش زیبایی در چشمان تان مشاهده می شود. پس، زمانی که شما، خودتان را در آینه نگاه کرده و به علت شکم بالونی خود دچار ناراحتی می شوید، می توانید در میان وعده غذایی خود از گیاه زعفران استفاده کرده و احساس شادی را در بدن خود تجربه کنید.
 
2. از بین بردن فشار خون بالا در دوران بارداری با مصرف منظم زعفران:
مصرف زعفران به مادران باردار کمک می کند تا فشار خون بالای خود را کاهش دهند. بنابراین، اگر شما هم باردار هستید، می توانید از این ویژگی خاص زعفران برای تنظیم فشار خون بالای خود استفاده کنید. فراموش نکنید که پتاسیم و کروستین موجود در زعفران هم کمک می کند تا فشار خون بالا در بدن شما کاهش یابد. جالب است بدانید که همه این نظریه ها از لحاظ علم پزشکی کاملا ثابت شده اند.

ادامه دارد...

منبع: mamanam.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.