روش های طبیعی برای پاکسازی ریه (بخش اول)

برگ‌ها و گل‌های ماهور توسط گیاه شناسان برای پاکسازی ریه و درمان انواع بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، سرفه، برونشیت، و بیماری ریوی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی گیاهی موجود در آن نایژه‌ها را سم‌زدایی می‌کند و تسکین می‌دهد و خلط آور طبیعی کارامدی به حساب می‌آید. در این مطلب به روش های طبیعی برای پاکسازی ریه اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 19 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های طبیعی برای پاکسازی ریه (بخش اول)
بیماری آسم، برونشیت، سرما خوردگی، فیبروز کیستی، آمفیزم، پلورزی، ذات الریه، بیماری سل و سرطان می توانند از علل ایجاد مشکلات تنفسی باشند.
 

مقدمه

اکثر ما آدم‌ها نفس کشیدن را چندان جدی نمی‌گیریم، آن را کاری غیر ارادی می‌دانیم و به حال خود رها می‌کنیم. حتی اگر سیگار هم نمی‌کشید یا مشکلات تنفسی ندارید، پاکسازی ریه می‌تواند بخشی از برنامه‌ی خود-مراقبتی شما باشد. اگر سیگار می‌کشید یا آسم یا آلرژی دارید، پاکسازی ریه ها حتی برای شما از بقیه مهم‌تر هم خواهد بود. در این نوشتار با روش های طبیعی پاکسازی ریه و تنفس بهتر به خوبی آشنا می شوید.
 

ریه‌های شما از آنچه فکر می‌کنید بزرگ‌تر هستند

هرچند به طور کامل درون قفسه‌ی سینه‌تان جای گرفته‌اند، اما مساحت ریه‌ها (بیرون و خارج) ۴۰ برابر از مساخت پوست بیرونی شما بزرگتر است. آن‌ها از ماده‌ای اسفنجی ساخته شده‌اند که باعث انعطاف‌پذیری و قدرت نفوذپذیری‌شان می‌شود. ما فقط با یک ریه هم می‌توانیم به زندگی ادامه دهیم اما کسی که یکی از ریه‌هایش را برداشته‌اند به شما خواهد گفت که پس از آن دیگر زندگی به روال سابق نیست.

درون هر ریه لوله‌های (تیوب‌های) هوایی به نام نایژک وجود دارد که از طریق درخت نایژه‌ای به هم متصل شده‌اند. در انتهای هر شاخه از این درخت‌ها کیسه‌های کوچک پر از هوایی به نام آلوئول وجود دارد. گلبول‌های سفید خون در آلوئول‌ها مواد محرک و مزاحم موجود در هوا را فیلتر می‌کنند چه از طریق نابود کردن آن‌ها یا با بیرون راندنشان از بدن. ریه‌های شما سخت کار می‌کنند تا اکسیژن را به درون بدن بکشند، آن را فیلتر کنند، و در جریان خون آزاد کنند تا در سرتاسر بدن‌تان پخش شوند. ریه‌ها در هر دقیقه بدون استراحت ۲۰ بار باز و بسته (منبسط و منقبض) می‌شوند، و لذا حفظ ریه‌ها در بهترین حالت ممکن یکی از اهداف دارای اولویت ما باید باشد. بیماری آسم، برونشیت، سرماخوردگی، فیبروز کیستی، آمفیزم، پلورزی، ذات الریه، بیماری سل و سرطان می توانند از علل ایجاد مشکلات تنفسی باشند.
 
علائم مشکلات تنفسی عبارتند از:
– تنگی نفس
– سرفه
– خس خس
– احساس سفتی در قفسه‌ی سینه
– درد قفسه سینه
– حساسیت موضعی سینه و پشت
– سرفه‌ی منجر به خروج خلط یا خون
– خشن شدن صدا
– علائم عفونت ریه شبیه سایر انواع عفونت‌ها است: تب، سرفه، خلط زیاد، درد بدن، حساسیت سینه و گلو، و خستگی مفرط.
 

مواد سمی چگونه بر ریه‌های‌تان تاثیر می‌گذارند

از سرفه‌های خفیف گرفته تا سرطان، مدام قرار گرفتن در معرض استنشاق مواد سمی مشکلی جدی برای ریه‌ها به شمار می‌آید. حتی اگر سیگار نمی‌کشید (یا با یک سیگاری زندگی می‌کنید)، در معدن کار می‌کنید، یا از شوینده‌های شیمیایی در منزل‌تان استفاده می‌کنید، در معرض عناصر بسیار سمی و ذرات گرد و غبار موجود در هوا هستید که راهی به جز تنفس مدام آن‌ها ندارید.

برای تقویت طبیعی ریه‌ها، و جهت پاکسازی به بعضی از گیاهان خاص رجوع می‌کنیم و این ارگان‌های ارزشمند را سم‌زدایی می‌کنیم. بعضی از گیاهان خانگی وجود دارند که محیط درون منزل‌مان را تمیز می‌کنند. سایر آن‌ها را برای بهره‌مندی از قدرت درمانگری فوق‌العاده‌شان می توانیم مصرف کنیم.


روش های طبیعی برای پاکسازی ریه

۱. چای گل ماهور
برگ‌ها و گل‌های ماهور توسط گیاه شناسان برای پاکسازی ریه و درمان انواع بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، سرفه، برونشیت، و بیماری ریوی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی گیاهی موجود در آن نایژه‌ها را سم‌زدایی می‌کند و تسکین می‌دهد و خلط آور طبیعی کارامدی به حساب می‌آید.
 
۲. چای اکالیپتوس
 روغن اکالیپتوس حاوی آنتی بیوتیکی طبیعی به نام سینئول است. این ترکیب خواص ضد ویروسی و ضد قارچی نیز دارد. اکالیپتوس ریه‌ها و نایژه‌ها را آرام می‌سازد و منبسط می‌کند، که گرفتگی و ناراحتی را برطرف می‌کند – در نتیجه درمان طبیعی عالی برای عفونت سینه است.
 
۳. چای گیاه سینه دارو
سینه ‌دارو نام یک گیاه علفی همیشه‌سبز از تیره گاوزبانیان است. سینه‌دارو جزء گیاهان پایا و زمین‌ساقه است. این گیاه سابقا در درمان بیماری‌های ریوی کاربرد داشته است. از آن برای پاکسازی ریه و درمان برونشیت، آسم، و بیماری ریه استفاده شده است. همچنین برای بیماری‌های معده و روده، کلیه و مشکلات مجاری ادراری خوب است. به علاوه، سینه دارو را می‌توان به صورت موضعی نیز برای تسکین ناراحتی‌هایی مثل اگزما، سوختگی و هموروئید نیز استفاده کرد.
 
۴. چای ارگانو (پونه‌‌ی کوهی)
کارواکول موجود در ارگانو عامل توانایی ضد احتقان و هیستامین‌کاهی آن است، که سلامت ریه را بهبود می‌بخشد. ارگانو که گیاهی ضد ویروسی، ضد باکتریایی، و ضد قارچی است، آنتی اکسیدان‌هایی نیز دارد که استرس اکسیداتیو را در کل بدن کاهش می‌دهد.
 
۵. دم کرده‌ی برگ بارهنگ
برگ‌های بارهنگ تولید خلط را تحریک می‌کند، که همین آن را به درمانی فوق‌العاده برای سرفه‌ی خشک و خارش گلو تبدیل می‌کند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که برگ بارهنگ در تسکین برونشیت بسیار موثر است و برای مصرف کودکان نیز به اندازه‌ی کافی ملایم هست.
 
۶. شربت زنجبیل شامی
زنجبیل شامی که با نام «مصفا» نیز شناخته می‌شود، برای پاکسازی ریه موثر است. ریشه‌ی این گیاه که در زمان باستان و طب شرقی برای برونشیت و آسم استفاده می‌شده است، یک خلط‌آور طبیعی کارآمد است. ریشه‌ی آن حاوی انیولین است، ماده‌ی شیمیایی گیاهی سم‌زدا که نایژه‌ها را می‌پوشاند و تسکین می‌دهد و باعث آرمسازی‌شان می‌شود که از این طریق خس خس سینه و سرفه را از بین می‌برد.

– مصرف زنجبیل شامی به زنان باردار توصیه نمی‌شود.
 
۷. تنتور لبلیا
لبلیا یک گیاه دارویی بسیار قدرتمند و پیچیده است، که به آن توتون هندی هم می‌گویند. می‌توان از آن به عنوان جایگزین تنباکو کنید و از این طریق استعمال دخانیات را کنار بگذارید. لبلین ماده‌ای در لبلیا است که محرکی ملایم به شمار می‌رود مانند نیکوتین اما اعتیاد آور نیست. لبلیا همچنین ضد اسپاسم و خلط آور نیز هست.

لبلیا همچنین حالت تهوع را القاء می‌کند و باعث استفراغ می‌شود که این امر به از بین بردن سموم بدن کمک می‌کند. به همین خاطر است که مصرف دوز بالایی از این گیاه می‌تواند مسمومیت زا باشد. توصیه می‌شود که فقط تحت نظارت پزشک این گیاه را مصرف کنید.
 
۸. چای بلوط همیشه بهار
گیاه بوته‌ی بلوط همیشه بهار حساسیت و ناراحتی ریه را تسکین می‌دهد و واکنش هیستامینی را تعدیل می‌کند، که آن را برای برونشیت و سرماخوردگی به درمانی فوق‌العاده مفید تبدیل می‌کند. به علاوه، این گیاه حاوی ماده‌ی آنتی اکسیدانی به نام NDGA است که توانایی ایجاد انرژی سلول‌های غیر عادی (سرطانی) را کاهش می‌دهد. در صورتی که به صورت چای مصرف شود، بلوط همیشه بهار یک خلط آور طبیعی نیز هست.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما