استخوان لگن (بخش دوم)

لگن، بخش مهمی از بدن است که نشستن و راه رفتن، بیشترین بار خود را بر روی این بخش از اندام می گذارد. از همین روی مراقبت از این بخش، بسیار مهم است. با ما همراه باشید تا با استخوان های شکل دهنده این بخش بیشتر آشنا شوید.
چهارشنبه، 20 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استخوان لگن (بخش دوم)
نشیمنگاه، بخش مهمی از بدن انسان است که دارای استخوان های متعددی است. 
 

سوراخ سدادی

این سوراخ، شکاف بزرگی در استخوان لگن است که در قسمت پایین و اندکی جلو حقه و بین استخوان های عانه و ورکی واقع شده است. قسمت بیشتر آن، از داخل به وسیله غشای سدادی بسته شده، بخش کوچکی از بالای آن باز می ماند که محل عبور عروق و عصب سدادی است.
 
سوراخ سدادی در مرد، بیضی مانند و در زن، مثلثی شکل (سه گوش) بوده، اندازه آن در مرد، بزرگتر از زن است.
 

تقسیم بندی لگن حقیقی

یک حلقه استخوانی حفره لگنی را به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می کند؛ قسمت فوقانی را لگن بزرگ یا لگن کاذب گویند و بخش تحتانی آنکه عمیق تر است، لگن حقیقی یا لگن کوچک نامیده می شود و احشای لگنی، مانند مثانه، رحم و تخمدان و رکتوم را دربر می گیرد. لگن حقیقی، دارای سه قسمت است و در آن، تفاوت های جنسی دیده می شود.
 
الف - تنگه فوقانی یا ورودی لگن
 این تنگه در زن، بیضی مانند و در مرد. مثلثی شکل است. وسعت و اندازه قطرهای آن در لگن زن، بیشتر از مرد است. فاصله قطره قدامی - خلفی آنکه از کنار فوقانی سمفیز عانه تا نقطه میانی دماغه استخوان خاجی امتداد دارد، در زن2/11 سانتیمتر و در مرد۱۰ سانتیمتر است.
 
قطر عرضی آنکه فاصله بین خطوط قوسی دو طرف به حساب می آید، در زن 1/13و در مرد 5/12سانتیمتر و اندازه قطر مایل آن در زن 5/12سانتیمتر و در مرد ۱۲ سانتیمتر است. اندازه گیری قطر قدامی - خلفی تنگه فوقانی در معاینات زنان و زایمان اهمیت زیادی دارد؛ از نظر بالینی از طریق توشه واژینال میتوان این قطر را محاسبه کرد. اگر این قطر، کمتر از ۹ سانتیمتر باشد، احتمال می رود زایمان از راه واژن انجام نگیرد و اگر بین5/10-9 باشد، امکان زایمان از طریق واژن وجود دارد واگر5/10 تا 5/11 باشد، به احتمال زیاد، زایمان از راه واژن انجام می شود. با توجه به شکل تنگه فوقانی، لگن زن به چهار گروه اصلی تقسیم می شود:
 
1.لگن ژنیکویید که در آن، شکل تنگه فوقانی، بیضی است و خصوصیات طبیعی لگن زن را دارد و در ۴۳ درصد زنان دیده می شود.
٢. لگن آندرویید که در آن، شکل تنگه فوقانی، مثلثی یا قلبی است و به لگن مرد می ماند؛ اقطار تنگه فوقانی به طور نسبی کوچک و زاویه زیر عانه نیز کوچک و لگن عمیق است و در ۳۲ درصد زنان مشاهده می شود.
۳. لگن آنتروپویید که شیوعش در زنان ۲۳ درصد بوده، در آن، تنگه فوقانی به صورت قدامی کشیده شده است. قطر قدامی - خلفی تنگه فوقانی، مساوی یا بزرگتر از قطر عرضی آن است. زاویه زیر عانه، تنگ و خارهای ایسکیال (ورکی) به داخل لگن برآمده اند.
4. لگن پلاتی پلویید، که در حدود ۲ درصد در میان زنان به چشم می خورد و در آن تنگه نوقانی پهن می شود و قطر عرضی آن، بسیار بیشتر از قطر قدامی - خلفی آن است.
 
 ب۔ حفره لگنی
 حفره لگنی، حفره ای کوچک با جدار قدامی کوتاهتر که این جدار از سطح خلفی تنه های استوانه عانه دو طرف و سمفیز به وجود می آید؛ سطح خلفی آن را که بلندتر است، و سطح مقعر خاجی می سازد. حفره لگنی در مرد طولانی تر و مخروطی تر و در زن کوتاهتر و استوانه ای تر است. اقطار این حفره چنین است:
 
قطر قدامی -خلفی، از فاصله بین قسمت میانی تنه سومین مهره خاجی تاسطح خلف سمفیز عانه به وجود می آید؛ اندازه آن در زن ۱۳ سانتیمتر و در مرد 5/10سانتیمتر است. قطر عرضی، بیشترین فاصله جداره های طرفی لگن را تشکیل می دهد و میزان آن در زن، 5/12سانتیمتر و در مرد ۱۲ سانتیمتر است. اندازه قطر مایل نیز در زن 1/13و در مرد 5/10 سانتیمتر است.
 
پ - تنگه تحتانی
 این تنگه مانند لوزی است و در واقع خروجی لگن به حساب می آید و با سطح افقی، زاویه ای در حدود ۱۵ درجه می سازد. اندازه قطرهای آن در زن و مرد چنین است:
 
قطر قدامی - خلفی در زن، 12/5سانتیمتر و در مرد، ۸ سانتیمتر، قطر عرضی در زن11/8و در مرد 8/5 سانتیمتر، و قطر مایل در زن 8/11و در مرد ۱۰ سانتیمتر است.
 
 شایان ذکر است که در شکل گیری تنگه فوقانی و تکامل استخوانی لگن عوامل ارثی و نژادی، عوامل محیطی و تغذیه ای، بیماری ها و صدمات، نقش دارند؛ در این میان، جنسیت نیز جایگاه عمده دارد. در مجموع، لگن مرد با لگن زن تفاوت های مهمی دارد؛ لگن زن، دارای وسعت زیاد و عمق کم بوده، با استخوان های سبکتر و ظریفتر شکل می گیرد و برای زایمان مناسب است.
 
جنس مرد از آنجا که به طور مشخص نسبت به جنس زن، عضلانی تر و دارای وزن بیشتری است، ابعاد کلی لگنش هم مانند قطر بین ستیغی، بزرگتر است؛ نیز نشانه های عضلات و لیگامان ها بر روی استخوان ها بارزترند؛ همچنین ساختمان کلی لگن، محکم تر است. گفته می شود حداکثر اختلافات جنسی در استخوا نهای لگن تا۲۲ ماهگی به وجود می آید و میزان تفاوت هایی که پس از آن بین دو جنس رخ می دهد، نسبت به اختلافات نخستین، کمتر است.
 
منبع: کتاب زن. سیدهادی حسینی و علی احمد راسخ . صص 253-258، انتشارات امیرکبیر. سوم. 1387.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.