درمان خانگی برای سنگ کلیه (بخش دوم)

روغن کرچک خواص ضدالتهابی زیادی دارد به همین دلیل برای کاهش علائم سنگ کلیه و گرفتگی عضلات شکمی، ماده‌ی مناسبی است. برای استفاده از روغن کرچک، می‌توانید مقداری از آن را روی حوله‌ای بریزید و بر روی کلیه‌‌های تان قرار بدهید تا از طریق پوست جذب شود. در این مطلب به راهکارهایی برای درمان خانگی برای سنگ کلیه اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 31 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان خانگی برای سنگ کلیه (بخش دوم)
مصرف مکمل‌های کلسیم خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. کلسیم موردنیازتان را از غذاهای طبیعی مانند حبوبات و سبزیجات سبزبرگ به‌ دست بیاورید.
 

درمان خانگی برای سنگ کلیه

1. ورزش منظم
ورزش کردن به‌خصوص تمرینات تحمل وزن (تمریناتی که شما را مجبور می‌کنند بر جاذبه غلبه کنید) مانند تمرینات قدرتی و تمریناتی که برای کاهش وزن انجام می‌دهید، از تخریب اسکلت بدن‌تان پیشگیری می‌کنند. از آن سو بی‌تحرکی باعث می‌شود کلسیم موجود در استخوان‌ها در خون آزاد شود. این موضوع احتمال تجمع کلسیم را در کلیه‌ها افزایش می‌دهد. پیاده‌روی تا محل کار، نشستن بر روی توپ بدنسازی و انجام اسکات در بین پیام‌های بازرگانی تلویزیون، روش‌های هوشمندانه‌ای برای ورزش کردن در روز هستند.
 
2. روغن کرچک و کمپرس گرم
روغن کرچک خواص ضدالتهابی زیادی دارد به همین دلیل برای کاهش علائم سنگ کلیه و گرفتگی عضلات شکمی، ماده‌ی مناسبی است. برای استفاده از روغن کرچک، می‌توانید مقداری از آن را روی حوله‌ای بریزید و بر روی کلیه‌‌های تان قرار بدهید تا از طریق پوست جذب شود.

همین کار را می‌توانید به کمک کمپرس گرم هم انجام بدهید. برای این کار کمپرس گرم را بر روی کلیه‌تان قرار بدهید تا جریان خون افزایش و فشار وارد بر عضلات‌تان کاهش یابد و راحت‌تر سنگ کلیه را دفع کنید. همچنین برای افزایش تأثیر کمپرس گرم می‌توانید با نسبت برابر، آب را با سرکه‌ی داغ ترکیب کنید.
 
3. مکمل‌هایی که درد ناشی از سنگ کلیه‌ را کاهش می‌دهند
اگر به‌طور منظم دچار سنگ کلیه می‌شوید، مصرف برخی مکمل‌ها می‌تواند برای‌تان سودمند باشد:
 
منیزیم: 
منیزیم مواد معدنی دیگر را تنظیم و از کمبود منیزیم و عدم تعادل الکترولیت‌ها پیشگیری می‌کند. مصرف روزانه دو عدد کپسول ۲۵۰ میلی‌گرمی منیزیم برای حل مشکل‌تان کافی است.
 
ویتامین‌های B: 
این ویتامین‌ها تجمع اگزالات و کلسیم را کاهش می‌دهند. برای بهره‌مندی از فواید این ویتامین‌ها روزانه یک عدد مکمل ویتامین B کمپلکس مصرف کنید. بهتر است مکمل‌تان محتوی حداقل ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B۶ باشد.
 
مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی و مولتی‌ویتامین‌های محتوی ویتامین E:
به کاهش التهابات کمک می‌کنند و تشکیل اگزالات و کلسیم را کاهش می‌دهند. برای استفاده از خواص این مکمل، مصرف حداقل مقدار ۴۰۰ IU در روز توصیه می‌شود.
 
عصاره‌ی کرن‌بری: 
خطر عفونت‌های دستگاه ادراری را کاهش و سطح کلسیم را تنظیم می‌کند. دُز ۴۰۰ میلی‌گرمی آن را دو مرتبه در روز مصرف کنید.
 
آب یا ژل آلوئه ورا: 
از سفت شدن مواد معدنی در دستگاه ادراری می‌کاهد. روزانه یک‌چهارم فنجان از آن را مصرف کنید.
 
مصرف ماءالشعیر :
ماءالشعیر نیز می ‌تواند برای کسانی که سنگ ‌هایی از جنس اگزالات کلسیم دارند، مفید واقع شود. البته باید چند روزی پشت سر هم مصرف شود. اگر اثر نکرد، دیگر ادامه مصرفش فایده‌ای ندارد چون تأثیر ماءالشعیر کوتاه مدت است. 
 
روغن‌های ضروری: 
برخی روغن‌های ضروری مانند لیمو، پرتقال و گل بی‌مرگ در دفع فلزات سنگین و سموم از بدن مؤثرند. همچنین مصرف خوراکی روغن مرکبات (به‌عنوان مثال دو مرتبه در روز افزودن دو قطره از روغن ۱۰۰٪ خالص به آب و خوردن آن) می‌تواند در حل مشکل‌تان مؤثر باشد. همچنین می‌توانید چند قطره روغن ضروری را با روغن‌های حامل (مانند روغن نارگیل) ترکیب کنید و دوبار در روز قسمت پایینی شکم‌تان را با آن ماساژ بدهید. روغن گل بی‌مرگ فقط برای استفاده بر روی پوست مناسب است و خوراکی نیست.

باید از مصرف مکمل‌های کلسیم و داروهای ضداسید هم خودداری کنید. زیرا می‌توانند موجب وخامت وضعیت‌تان شوند. به نظر می‌رسد مصرف غذاهای سرشار از کلسیم تأثیر چندانی در تشکیل سنگ کلیه نداشته باشند، ولی مصرف مکمل‌های کلسیم خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. بنابراین بهتر است کلسیم موردنیازتان را از غذاهای طبیعی مانند ماست، کفیر، حبوبات و سبزیجات سبزبرگ به‌دست بیاورید. اگر از پایین بودن سطح کلسیم‌تان نگران هستید، بهتر است پیش از مصرف مکمل‌های کلسیم با پزشک مشورت کنید.

منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.