هشت روش در علاقه مند کردن کودکان به روزه داری

تربیت دینی، یکی از گونه های تربیتی است که نقش مهمی در دیگر گونه های تربیتی دارد. بخشی از این گونه تربیتی، آموختن مسایل عبادی به کودکان است. روزه یکی از این اعمال عبادی است. با ما همراه باشید تا با هشت روش مهم برای علاقه مندی کودکان به روزه داری اَشنا شوید.
جمعه، 12 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محدثه حقگو
موارد بیشتر برای شما
هشت روش در علاقه مند کردن کودکان به روزه داری
والدین به عنوان بهترین الگوهای تربیتی برای فرزندان، نقش بسیار مهمی در آموزش اعمال عبادی دارند. 
 

مقدمه

یکی از دغدغه های اساسی تمام  والدین تربیت فرزندان است به طوری که امام علی (علیه السلام) در باب اهمیت تربیت می­ فرماید: (میراثی به مانند تربیت و ادب وجود ندارد و عبارتی گران بهاترین چیزی که پدران برای فرزندانشان به ارث می ­گذارند ادب است.)
 
سوالی که برای تمام والدین وجود دارد این است که کودکان خود را چه گونه به نماز و روزه تشویق و ترغیب کنیم؟ ماه رمضان یکی از بهترین ماه هایی هست که در آن والدین می­ توانند به کودکان آموزش های لازم را جهت  انجام تکالیف دینی مثل نماز و روزه را به کودکان دهند.
 

 روش ها اصلی برای علاقه­مند کردن کودکان به روزه

روش الگویی
همه ما می­دانیم که الگو و سرمشق تمام کودکان پدر و مادر ها هستند و از طرفی آنان برای کودکان بسیار قابل احترام و مهم می­باشند لذا برای ترغیب کردن کودکان والدین کافی است خود نمونه کاملی از رفتار های دینی مثل نماز و روزه داشته باشند زیرا همیشه اینطور نیست که والدین بتوانند این یادگیری را در قالب جمله و صحبت کردن به کودکان خود آموزش دهند، پس الگوگیری سبب شده تا این رفتار در ذهن کودک کاملا حک شده و باقی بماند.
 
روش محبت کردن
در این مورد باید بگوییم یکی از با دوام ترین یا شاید مهم ترین روش در تربیت دینیبه حساب می­آید، به طوری که با محبت کردن به کودکان نگرش مثبتی نسبت به مذهب و دین در وجود آنان پدید می­آید پس استفاده از عواطف و محبت و نیکو گویی از خداوند متعال در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.[1]
 
روش شرطی
در این روش روانشناسان معتقدند که باید بین محرک و پاسخ پیوندی ایجاد شود تا یادگیری صورت گیرد، این جمله به این معنی است که هنگامی که روزه گرفتن همراه با امری که کودک را بسیار خوشحال می­ کند مثل: بازی کردن و.... همراه باشد، سبب افزایش علاقه­ مندی به روزه گرفتن در کودکان می ­شود.
 
روش تکرار و مداومت
در این روش والدین باید همواره با لحنی مهربان و آرام با تکرار و مداومت کودکان را به گرفتن به روزه داری تشویق کنند، تا فرزندانی دین پرور تربیت نمایند.
 
روش تلقین
در این روش والدین باید از عالی ترین کلمات برای تبیین عظمت اعمال دینی و روزه استفاده نمایند، به عنوان مثال باید به کودکان خود بگویید که شخصی که روزه می­گیرد چهره ای نورانی دارد، بسیار راستگو است و از گفتن حرف های زشت پرهیز می­ کند، غیبت نمی ­کند و... با این روش در ذهن کودک جا می ­افتد و خود را تربیت یافته دینی می­داند.
 
روش معرفتی(آموزش و یادگیری)
همه ما می­دانیم که کنجکاوی و دانستن امری فطری است که در وجود ما قرار دارد، پس والدین از همین موضوع باید استفاده کردهو زمینه های رشد، آگاهی و شناخت و کسب معرفت را در کودکان فراهم آورند، زیرا کودکان هر نوع آموزشی را از سوی والدین پذیرا هستند؛ (نکته­ قابل ذکر برای والدین این است که با توجه به ظرفیت ذهنی کودک به او آموزش های لازم را در زمینه روزه داری دهید و به سوالات او در این زمینه با دلیل منطقی پاسخ دهید.)
 
ایجاد رغبت به طور غیر مستقیم
والدین می­توانند با در نظر گرفتن بهترین خوراکی ها برای شخصی که روزه می­گیرد و یا هدایایی به کودک در ذهن کودک خاطره ای خوش سازند که هر زمان اسمی از ماه رمضان یا روزه می­آید برای کودک خاطره­ای خوش تداعی شود.
 
روش اقتدار
اخرین روشی که کمترین توصیه به آن می­شود روش اقتدار است زیرا هیچ یک از آداب اسلامی با اجبار و تحمیل به نتیجه نمی­رسد، در این روش والدین با لحنی محترمانه و دوستانه اما در عین حال محکم و متین فرزندان را به گرفتن روزه و انجام فرائض دینی مثل روزه گرفتن رهنمون کنند.[2]
 

مثال هایی برای علاقه­مند کردن کودکان به روزه

  1. دعوت از کودک بر سر سفره افطار یا سحری: والدین باید هنگام خوردن سحری یا افطاری کودکان را کنار خود قرار دهند زیرا همین هم سفرگی کودکان سبب شده تا آنان به خوبی این حس معنویت را درک کنند.
  2. وعده افطاری تبدیل به یک ضیافت کنید: معمولا بعضی خانواده ها قبل از ماه مبارک به خرید اقلام و مواد مورد نیاز می­روند، پس از همین فرصت استفاده کرده و کودکان خود را همراه خود ببرید و به او بگویید می­تواند تمام خوراکی های دلخواه خود را انتخاب کرده و هر شب در وعده افطار یا سحر جایزه روزه داری خود را بگیرد.
  3. گاهی بچه ها را برای افطار کردن به پارک یا جای دلنشینی که آنان علاقه دارند ببرید.
  4. هنگام افطار کردن پذیرایی از کودکان شروع کنید.
  5. سفره افطاری خود را با انواع سفره آرایی ها و غذاهایی که کودکان به آن علاقه دارند و باعث اشتیاق درون آنان می­ شود تزئین کنید.
  6. برای ساعات معنوی کودکان برنامه ریزی کنید و آنان را به انواع محافل قرآن و دعا ببرید.
  7. والدین باید سعی کنند که در این ماه خوش اخلاق تر باشند، زیرا این امر سبب شده که کودکان حس کنند که در این ماه والدین صبور تر و مهربان تر هستند تا این آثار مثبت را به روزه داری نسبت دهند.[3]
 
پی نوشت:
[1]. ناصر باهنر، آموزش مفاهیم دینی همگام با روان­شناسی، ص263.
[2]. محمد دریایی و رسول حیدری، فرهنگ و آداب روزه داری، انتشارات سبحان نور1391، ص68.
[3]. سایت افکار نیوز، بخش اجتماعی، کد خبری521140.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.