نحوه آموزش حریم خصوصی به کودکان

یکی از مهمترین بخش های زندگی یک فرد حریم خصوصی اوست. هر کس در زندگی نیاز دارد زمانی را برای خود تنها بگذراند، مطالعه کند، آرایش کند، فکر کند. احترام به حریم خصوصی باید از کودکی به شخص آموزش داده شود. زیرا از جمله مواردی که در تربیت کودک اهمیت بسیار زیادی دارد آموزش حریم خصوصی به کودک است. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه آموزش حریم خصوصی به کودکان
مهمترین بحث در آموزش حریم شخصی به کودک، حفظ حریم جنسی است. تربیت جنسی کودک بسیار مهم است و حساسیت های خود را دارد.
 

اهمیت آموزش حریم خصوصی به کودک

هدف والدین از آموزش حریم خصوصی به کودک، احترام به حقوق دیگران است. اینکه از حد خود فراتر نرود و یاد بگیرد دیگران نیز مانند او نیاز دارند تا مدتی تنها باشند.
 
آموزش حریم خصوصی به کودک از چه ابعادی قابل بررسی است
حریم خصوصی تنها اتاق دربسته نیست. بلکه حتی وسایل شخصی، تلفن های همراه، لباس های زیر، کمدهای در بسته و حتی مسواک نیز حریم خصوصی هر فرد به شمار می روند. فرض کنید پدر یا مادر یک وسیله شخصی خاصی مانند شامپوی مخصوص یا تیغ اصلاح در حمام دارند. اگر کودک بی اجازه به آن دست بزند در واقع به حریم خصوصی آنها وارد شده است. پس این مساله در جزی ترین موارد هم قابل بحث است و باید با جزئیات به کودک آموزش داده شود.
 
از کودک بخواهید حریم شخصی را توضیح دهد
اولین گام برای آموزش حریم شخصی به کودک این است که از خود او بپرسید منظور از حریم شخصی چیست؟ ببینید خود او چه می گوید. اگر در این باره اطلاعی نداشت می توانید برای او توضیح دهید. حریم شخصی یعنی اینکه بدون اجازه دست به وسایل دیگران نزند. از دیگران اجازه بگیریم. مثلا به او بگوییم که رفتاری که در خانه انجام می دهی یا لباسی که در خانه می پوشی قطعا با زمانی که مهمانی هستی متفاوت است. باید حرمت خیلی چیزها را نگه داری. وسط صحبت بزرگ تر ها نپری. زمانی که دیدی آنها به آرامی با هم صحبت می کنند به دهان شان خیره نشوی و مسائلی از این دست باید حتما به آنها گوشزد شود  زیرا جزئی از حریم خصوصی دیگران به حساب می آیند.
 
در زدن قبل از وارد شدن
از مهمترین نکات آموزش حریم خصوصی به کودک این است که قبل از وارد شدن به اتاق در بزند. این کودک باید بیاموزد زمانی که دری بسته است یعنی آن شخص در چهارچوب حریم شخصی می باشد. احترام به این مساله باید از کودکی آموزش داده شود. متاسفانه بسیاری از والدین نسبت به رفتارهای بد کودک اهمیتی نمی دهند. کودک بدون اجازه گرفتن و در زدن به اتاق آنها وارد می شود. گاهی حتی تا سن 10 سالگی یا بیشتر در اتاق خواب والدین می خوابند این کودک زمانی که برای حریم شخصی والدینش ارزشی قائل نشود برای دیگران نیز همین رفتار را دارد. پس بهتر است والدین نیز در این زمینه تمام تلاش خود را بکنند و تا جاییکه امکان دارد اتاث او را جدا کنند.
 
آموزش چهارچوب های زندگی خصوصی کودک
به کودک بیاموزید هر کسی اجازه دست زدن به او را ندارد. همانطور که والدین باید حریم شخصی خود را برای کودک روشن کنند باید به او بیاموزند که او نیز حریم شخصی ای دارد. این یکی از مهمترین نکات در آموزش حریم شخصی به کودک می باشد. از جمله اینکه باید به او بیاموزید که هیچ غریبه ای اجازه دست زدن به او را ندارد. این وظیفه مهم به عهده والدین است.
 
برخورد کودک با غریبه
از جمله شیوه های آموزش حریم خصوصی به کودک نوع برخورد با غریبه هاست. اینکه کودک چه رفتاری با غریبه ها، خصوصا جنس مخالف داشته باشد بر عهده والدین است. این کودک باید بیاموزد اگر غریبه ای خواست او را لمس کند با رعایت احترام خود را از آن شخص دور کند. مثلا در این شرایط بگوید عذر می خواهم ولی به کسی اجازه نمی دهم به من دست بزند. لطفا به من دست نزنید و جملاتی از این دست که خاطر فرد غریبه نیز آزرده نشود. زیرا تمام غریبه ها به دنبال سوء استفاده نیستند.
 
حفظ حریم جنسی و اخلاقی کودک
مهمترین بحث در آموزش حریم شخصی به کودک، حفظ حریم جنسی است. تربیت جنسی کودک بسیار مهم است و حساسیت های خود را دارد. به اوبیاموزید که قسمت های حساس بدنش کجاست و حتی نباید خودش به خودش دست بزند چه برسد به دیگران.
 
حفظ پوشش مناسب در برابر کودک
همانگونه که از انتظار دارید کودک به حریم شخصی دیگران احترام بگذارد خود شما نیز باید به حریم خودتان احترام بگذارید. همین حفظ حریم نوعی آموزش به کودک به حساب می آید. یک مادر باید متوجه باشد که کودکش از یک سنی به بعد همه چیز را می فهمد. کودک از سن 3 سالگی به بعد به هوشیاری جنسی می رسد برهنگی والدین و رفتارهای بد جنسی والدین جلوی کودک، او را به فردی ناهنجار تبدیل می کند. این کودک در آینده تبدیل به فردی ناهنجار خواهد شد که تنها خود حریم شخصی ندارد بلکه به راحتی و برای خالی کردن غریزه خود به حرمت ها تجاوز می کند.
 
پوشش کودک نیز جزء حریم شخصی است
همانگونه که نحوه پوشش والدین جلوی کودک مهم است، پوشش کودک نیز درحفظ حریم شخصی بسیار مهم است. والدین موظف هستند به کودک بیاموزند که نحوه لباس پوشیدن در خانه با لباس پوشیدن جلوی مهمان متفاوت است. مثلا به او بگویید که نمی تواند لباسی که جلوی شما می پوشد در مهمانی و جلوی فامیل نیز بپوشد. این حریم خصوصی اوست و اولین کسی که باید به خود و این حریم احترام بگذارد خود اوست. این موضوع نیز جزئی از روش های آموزش حریم خصوصی به کودک است که باید رعایت شود.
 
آموزش حریم شخصی خانواده به کودک
از جمله روش های مهم آموزش حریم خصوصی به کودک آموزش راز داری به اوست. قدم اول برای تربیت یک کودک رازدار و امین این است که حریم شخصی خانواده را به برای او معنی کنید. به او بیاموزید که خانواده و رفتار و عملکرد خانواده جزئی از این حریم خصوصی است و باید در این چهارچوب بماند. صحبت های والدین و حرف های خصوصی آنها نباید از خانه بیرون برود. این کودک رفته رفته متوجه می شود که نباید اسرار خانه به بیرون از خانه درز کند. این کودک در آینده نیز بسیار امانت دار و قابل اطمینان خواهد بود. در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید از یک مشاوره و روانشناس کمک بگیرید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.