فواید بازی کردن کودکان در هوای آزاد (بخش دوم)

بسیاری از والدین آگاهی کمتری نسبت به اهمیت بازی کردن کودکان در هوای آزاد دارند و سعی می‌کنند تا با آوردن دلایلی مثل ترس از بیمار شدن کودک، ژولیده شدن و نامرتب شدن ظاهر کودک یا برخی اوقات سرکش و نافرمان...
جمعه، 29 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید بازی کردن کودکان در هوای آزاد (بخش دوم)
فرآیند رشد در کودکانی که در هوای آزاد بازی می‌کنند به خوبی کنترل می‌شود و به بدن کودک کمک می‌کند تا کشش‌های بسیار زیادی را تجربه کند.
 

مهمترین فواید سلامتی بازی کودکان در هوای آزاد

1. جنبه‌های استقامت
دقیقا مشابه با سیستم آلرژی، بدن یک پایگاه اطلاعاتی تشکیل می‌دهد تا در آن تمامی اطلاعات وارد شده به مغز را ذخیره کند و به این ترتیب بدن با نشان دادن پاسخ‌های دفاعی بر اساس این اطلاعات ذخیره شده قادر است بدون وارد شدن درد و ناراحتی دربرابر آسیب‌ها و خطرات قابل توجه از خود دفاع کند. برخی مطالعات نشان دهنده تفاوت هایی اساسی بین کودکانی هستند که در بیرون و کودکانی که در خانه بازی می‌کنند. در شرایطی که کودک در معرض آنفولانزا قرار دارد، سرعت بهبودی و درمان در کودکانی که در هوای آزاد قرار می‌گیرند بسیار بالاتر از کودکانی است که در خانه بازی می‌کنند.
 
2. جنبه‌های رشد
رشد کودکان تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی از جمله مواد غذایی و چگونگی فعالیت‌های آنها قرار دارد. فرآیند رشد در کودکانی که در هوای آزاد بازی می‌کنند به خوبی کنترل می‌شود و به بدن کودک کمک می‌کند تا کشش‌های بسیار زیادی را تجربه کند و به این ترتیب افزایش قد را به جای افزایش وزن به همراه خواهد داشت. برای کودکان بالای ۵ سال از نمودار منحنی رشد نرمال CDC استفاده کنید. می‌توانید آن را از نزدیک‌ترین مرکز بهداشت محله خود همراه با مشاوره مستقیم به رایگان دریافت کنید.
 
3. جنبه‌های شناختی
شناخت، مجموعه‌ای است از چندین سیستم ازجمله حافظه، تفکر، درک یک هدف و مدیریت آن هدف بر اساس آنچه که تا کنون آموخته اید. در صورتی که بازی در فضای آزاد غالبا تکرار شود، شناخت سازنده خواهد بود.

مهارت تیزبینی و مدیریت سیستم- در مسائل بزرگتر- در مغز در نتیجه بازی در بیرون از خانه و فضای باز به‌دست می‌آید زیرا در چنین شرایطی مغز وادار می‌شود تا به هنگام بروز نخستین مسئله برای کودک بر حل آن مسئله کار کند. حتی بازی کردن در بیرون از خانه مشکلات بسیار بیشتری را برای کودک به همراه خواهد داشت. مشکلاتی که در بازی فرار روباه و قایق سواری و امثال این‌ها برای کودک به‌وجود می‌آید، مهارت حل مسئله در مغز کودک را از همان ابتدا تقویت می‌کند.
 
4. جنبه‌های جنایی
روانشناسان معتقد هستند که بازی کردن در بیرون و فضای خارج از خانه کودک را از اقدامات جنایی در آینده محافظت می‌کند. در صورتی که کودک آموزش‌های مناسب و صحیحی در مورد اینکه چه چیزی خوب و چه چیزی بد است را در مرحله انتقال بیماری و عوامل بیماری زا از طریق دهان دریافت کند، قادر خواهد بود که افراد خطرناک یا بی‌خطر اطراف خود را نیز شناسایی کند. آموزش‌های خوب به کودک کمک می‌کند تا به اطراف خود بیشتر توجه کند و به فرد صادق تری تبدیل شود. به این ترتیب، کودک می‌تواند جنبه‌های چندوجهی یک موضوع یا شیء را ارزیابی کند و قادر خواهد بود اقدامی را طراحی کرده و آن را در جامعه پیاده کند.
 
5. ساخت شخصیت
کودکان از طریق بازی کردن در فضایی آزاد در خارج از خانه با چیزهای بیشتری آشنا خواهند شد و نقشی مستقل بر عهده خواهند گرفت. از طرف دیگر، کودکانی که اغلب در فضای محدود بازی کرده‌اند تجربه‌های برعکس خواهند داشت. این کودکان از عبارت‌ها و صحبت هایی استفاده می‌کنند که در جایی مثل تلویزیون می‌شنوند و به آنها دید محدودی می‌دهد. در چنین حالتی کودک وارد نقشی خواهد شد که آن را بواسطه محدودیت‌ها دیده است و آن را در جنبه‌های مختلف زندگی خود به کار خواهد برد. باین ترتیب، همان چیزی که کودک در تلویزیون دیده است نیز در زندگی واقعی برای او رخ خواهد داد.
 
6. سلامت چشم ها
برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کودکان بالای ۹ ماه باید به فضای بیرون از خانه برده شوند تا چیزهای بیشتری را در مورد جهان پیرامون خود یاد بگیرند. علت این است که قدرت دید در کودکان بالای ۹ ماه به‌تدریج قوی تر می‌شود و به این ترتیب بعد از ۹ ماهگی تمام بدن توسط مغز تحریک می‌شود تا بطور گسترده تری به کشف دنیای بیرون بپردازد. درحالیکه، قدرت دید در کودکان محدود به محیط‌های بسته تضعیف خواهد شد و در نتیجه مشکلاتی مثل نزدیک بینی یا نمره‌های منفی چشمی را برای کودک به همراه خواهد داشت.

وقتی کودکان را برای بازی به فضای باز بیرون از خانه می‌بریم – در صورتیکه بتوانیم به آنها آموزش بدهیم- آنها روش درست انجام دادن کاری را یاد می‌گیرند. در نتیجه، کودک به‌صورت اتوماتیک تمیز کردن محیط اطراف خود را یاد می‌گیرد زیرا می‌خواهد شرایطی راحت را برای بازی کردن خود فراهم کند.
 
7. جلوگیری از چاقی و افزایش وزن
بازی کردن کودک در فضای آزاد شرایط و وضعیت بدن او را منظم می‌کند. در چنین حالتی، تمامی بخش‌های بدن کودک تنظیم می‌شوند و مواد غذایی بگونه‌ای موثرتر و بهتر توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه بازی کردن کودکان در خارج از فضای خانه، کودکان از خطرات مرتبط با چاقی مفرط و افزایش وزن در امان خواهند بود، مواد غذایی مصرف شده زمان کافی برای ذخیره شدن در بدن را ندارند و فعالیت مداوم موجب می‌شود که غذایی که کودک مصرف می‌کند برای ساختن انرژی از دست رفته در جریان بازی مورد استفاده قرار بگیرد.

باید توجه کنیم که بازی کودکان در هوای آزاد نباید بدون حضور و نظارت والدین کودک باشد و راهنمایی‌های غلط در مرحله انتقال بیماری و عوامل بیماری زا از طریق دهان تاثیراتی منفی بر آینده کودک خواهد داشت. فردریش نیچه معتقد است که ما همان چیزی می‌شویم که به آن فکر می کنیم و به آن می‌پردازیم. این قانون در پرورش کودک نیز درست است. هرچه بیشتر از فرزند خود مراقبت کنید و بیشتر به او آموزش بدهید، فرزند شما شخصیتی مستقل تر خواهد داشت، قادر خواهد بود که مسائل و مشکلات خود را در مدت زمان کوتاهی حل کند و به فردی صادق و کامل تبدیل خواهد شد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط