راهکارهای مدیریت بحران در زندگی مشترک

مدیریت بحران در زندگی زناشویی و آشنایی با آن به کاهش تعارض ها در زندگی زناشویی و طلاق کمک شایانی می کند. هرگز عجولانه و شتاب زده با مشکلات عمیق برخورد نکنید. بلکه اعتقاد داشته باشید که مشکلات به تدریج و به مرور زمان شکل می گیرند. بر همین اساس به صورت تدریجی نیز باید حل شوند. در این مطلب به راهکارهای مدیریت بحران در زندگی مشترک اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای مدیریت بحران در زندگی مشترک
فراگیری مهارت های زندگی، علاوه بر حل تعارضات و چالش های زندگی زناشویی، سلامت روان زوجین را نیز تضمین می کند.
 

مقدمه

بدون تردید، دیر باز یا زود و به سبب مسائل مختلف بحران هایی در لایه های مختلف زندگی زناشویی زوجین بروز پیدا می کند. در چنین شرایطی، مدیریت بحران برای عادی سازی روابط و تلاش در جهت برطرف ساختن آن، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. شایان ذکر است که وجود بحران در هر زندگی زناشویی یک امر لاینفک و اجتناب ناپذیر به شمار می رود. نکته اصلی و شاخص در این زمینه، مدیریت بحران به وسیله زوج ها، برای به سلامت عبور نمودن از این شرایط بعضاً سخت و پیچیده می باشد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که هنگام بروز بحران در یک زندگی مشترک، زوجین نباید هیچگونه ترس و واهمه ای به دل خود راه دهند. چرا که در بسیاری مواقع این درگیری ها و بحران ها، بستر مناسب برای رسیدن به سطح تازه ای از روابط عمیق در زندگی مشترک را بنیان می نهد. بدون تردید، مدیریت بحران، معقول ترین و بهترین راهکار برای غلبه بر آن و تسلیم نشدن در این شرایط به شمار می رود. گفتنی است که زن و شوهر قبل از رسمی شدن ازدواج، به یکدیگر قول می دهند که شانه به شانه همدیگر، در خوشی ها و سختی به پیش می روند. از سوی دیگر، در شرایط بحرانی می توان عیار و میزان عشق و علاقه طرفین به یکدیگر را سنجید.

شخصیت همسرتان هر چه باشد شما هم نیاز به دوباره سنجی اعتقادات خود در مورد زندگی دارید. این باور که شما هم بی عیب و نقص نیستید یک نوع آمادگی و انعطاف روحی ایجاد می کند که برای دستیابی به تفاهم ضرورت زیادی دارد. در واقع این باور به شما در مدیریت بحران در زندگی زناشویی کمک بسیاری می کند. مشکلات زندگی همه یک جور نیستند و از لحاظ موضوع، عمق و پیچیدگی با هم فرق دارند. از این رو زمانی متناسب با هر کدام برای بحران زدایی مورد نیاز می باشد.

مدیریت بحران در زندگی زناشویی و آشنایی با آن به کاهش تعارض ها در زندگی زناشویی و طلاق کمک شایانی می کند. هرگز عجولانه و شتاب زده با مشکلات عمیق برخورد نکنید. بلکه اعتقاد داشته باشید که مشکلات به تدریج و به مرور زمان شکل می گیرند. بر همین اساس به صورت تدریجی نیز باید حل شوند.
 

اهمیت مدیریت بحران در زندگی مشترک

به طور کلی، بروز هر نوع بحران در زندگی می تواند بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. از طرف دیگر، درک ماهیت واقعی و مدیریت بحران، برای پشت سر گذاشتن آن کمک شایانی می نماید. گفتنی است که تجربه شرایط سخت، یک چالش مؤثر برای رشد کردن افراد به شمار می رود. بر این اساس، افراد با تجربه بحران های مختلف، به افرادی رشد یافته تر و پخته تر مبدل می شوند.

از سوی دیگر، ازدواج، یک پیوند مستحکم و ناگسستنی از نظر بسیاری از افراد به شمار می آید. در این میان، بروز ناملایمات زندگی، در بسیاری مواقع علاوه بر سست کردن پایه های زندگی مشترک، در مواقع حادتر زوجین را به سمت جدایی سوق می دهد. به بیان دیگر، نافرجامی اغلب زندگی های زناشویی، متاثر از عدم مدیریت بحران ها و همینطور عدم فراگیری مهارت های زندگی زناشویی می باشد. همانند هر امر دیگری، زندگی زناشویی نیز مهارت ها و آمادگی های مختص به خود را نیاز دارد. پرورش مهارت های زندگی، نقش بسزایی در کنترل و مدیریت بحران های مختلف زندگی مشترک ایفا می نماید.
 

نقش مهارت های زندگی در مدیریت بحران

بدون تردید، نقش و اهمیت مهارت های زندگی، در کنترل و مدیریت بحران ها و حل چالش های زندگی زناشویی را نمی توان نادیده انگاشت. بر این اساس، تمرین های رفتاری که به زوجین کمک می کند، در شرایط گوناگون زندگی رفتارها و واکنش های مناسب و مطلوب را بروز دهند، مفهوم مهارت های زندگی را تداعی می کند. لازم به ذکر است که فراگیری مهارت های زندگی، علاوه بر حل تعارضات و چالش های زندگی زناشویی، سلامت روان زوجین را نیز تضمین می کند. در پرتو فراگیری این مهارت ها، فرد قادر خواهد بود علاوه بر مدیریت بحران در زندگی زناشویی، به صورت مؤثر و تاثیر گذار با کشمکش ها و مقتضای زندگی مواجه گردد.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که ریشه بسیاری از مشکلات، بحران ها، ناکامی ها و شکست های افراد در زندگی، به عدم فراگیری این مهارت ها مربوط می شود. از سوی دیگر، فراگیری مهارت های زندگی و مدیریت بحران، به صورت ذاتی در نهان کسی تجلی نیافته است، بلکه با تمرین و آموزش بسیار در شرایط مختلف، این مهارت ها در وجود فرد نهادینه می گردد. مهارت خودآگاهی، توانایی حل مسئله، مهارت همدلی و اعتماد به نفس، از مهارت های مهم و حائز اهمیت زندگی به شمار می آیند. لازم به ذکر است که توانایی حل مسئله و تصمیم گیری، در مدیریت بحران ها، نقش برجسته و پر رنگی بر عهده دارد.
 

بحران های زندگی زناشویی: محک سنجش افراد

بحران ها و مشکلات زندگی محک لیاقت و شایستگی شما به شمار می روند. سعی کنید با عبور از این بحران لیاقت، جدیت و توان خود را به اثبات رسانید. اجازه ندهید حوادث و افراد شما را بکوبد و روحیه خود را دستخوش ناملایمات نکنید و قدرت خود را از دست ندهید. دوباره سنجی انتظارات و توقعات شما از همسرتان در برخی از موارد به مدیریت بحران در زندگی زناشویی کمک می کند. این عمل در بررسی امکانات همسرتان و ارزیابی قدرت واکنش او به خواسته های شما سودمند است.
 

مدیریت بحران در بروز مشکلات مالی

بدون اغراق، یکی از موضوعاتی که علاوه بر دردناک بودن، عامل تاثیر گذاری در بسیاری از طلاق ها به شمار می رود، مشکلات مالی محسوب می گردد. در این شرایط و به منظور جلوگیری از بروز بحران های جدی تر در زندگی زناشویی، مدیریت بحران بیش از پیش ضرورت و اهمیت پیدا می کند.

لازم به ذکر است که در مواقع بروز مشکلات مالی، احساس و علاقه زوج ها به یکدیگر به شدت تحت شعاع قرار گرفته و حتی کمرنگ تر از همیشه جلوه می نماید. همچنین علاوه بر کاهش صمیمیت میان زوج ها، زمینه ساز بروز طلاق عاطفی یا حتی جدایی در میان زوجین می گردد. مدیریت بحران در زندگی زناشویی، در این شرایط نقش بهینه و تاثیر گذاری بازی می کند.

یکی از راهکارهای مؤثر و تاثیر گذار به منظور مدیریت بحران های ایجاد شده، توانایی حل مسئله می باشد. بر این اساس، هدف نهایی و غایی مهارت حل مسئله علاوه بر کنترل و مدیریت بحران ها، یافتن بهترین راه حل، به منظور غلبه بر مشکلات و موانع موجود می باشد. شایان ذکر است که بهترین راه حل برای مدیریت بحران در زندگی زناشویی را نمی توان به صورت یک تعریف یا مصداق کلی ارائه نمود. بلکه این راهکارها متناسب با موقعیت و شرایط فرد، متفاوت و متغیر می باشند.
 

نقش تغییر روحیه در مدیریت بحران زندگی زناشویی

برای تغییر در روحیه همسرتان و در نتیجه از بین بردن مشکلات زندگی تان، برخی شرایط حاکم بر خانواده را تغییر دهید. برخی از این تغییرات عبارتند از:
- پیشنهاد یک مسافرت
- افزودن برخی برنامه های متنوع بر زندگی
- در صورت امکان تغییر در شرایط و ساعات کار و بازگشت به منزل
 
تغییر الگوهای ارتباطی با همسر
قوای حیاتی خودتان را درست مثل پول تان صرفه جویی کنید. داشتن انرژی لازم و کافی در مدیریت بحران در زندگی زناشویی نقش به سزایی دارد. این حق را نیز برای همسرتان قائل باشید که او هم انرژی روانی خود را ذخیره کند و با برخوردهای شکننده دچار افسردگی و پیری زودرس نشود. یک فلسفه زندگی را که مبتنی بر خوش بینی باشد اتخاذ کنید. چنین امری به مهار کردن عواطف و حفظ قوای حیاتی شما کمک خواهد کرد.
 

چند راهکار ساده در مدیریت بحران زندگی زناشویی

سازمان عاطفی خود را به گونه ای منظم  و مرتب کنید که مانع از انتقال کلیه نگرانی ها و افکار منفی مربوط به کارتان به محیط منزل و بالعکس گردد. هرگاه در اتاق گفت و گو با همسرتان احساس کنید که به حالت عصبی نزدیک می شوید از ادامه بحث خودداری نمایید و در زمان مناسب به بیان بقیه مطالب خود بپردازید. برای حوادثی که شاید هرگز روی ندهد خودتان و همسرتان را آزار ندهید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.