​​​​​​​پیامدهای وابستگی به خانواده

یکی از چالش های مهم در زندگی بعضی از زوجین قبل و بعد ازدواج، میزان وابستگی آنها به خانواده است. دختران و پسران بدون اطلاع در مورد پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج، زندگی خود را شروع می کنند. بی توجهی به این مورد مهم باعث شکست در ازدواج خواهد شد. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
​​​​​​​پیامدهای وابستگی به خانواده
یکی از پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج بی مسولیتی در خانواده است در نتیجه این فرد نمی تواند نقش همسری را به خوبی انجام دهد.
 

انواع وابستگی به خانواده

این نوع وابستگی به دو بخش مالی و معنوی تقسیم می شود. هر دو نوع آن بسیار خطرناک است و باعث اختلال در زندگی و روابط زناشویی خواهد شد.اگر وابستگی مالی باشد در صورت نبود خانواده فرد نمی تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. در صورتی که وابستگی بیش از حد معنوی باشد نمی تواند با همسرش روابط خوبی داشته باشد و دوست دارد مدام کنار خانواده اش باشد. بدون اجازه آن ها آب نمی خورد و مدام از آن ها دستور می گیرد. بدون اینکه برای همسر خود ارزش و احترام قائل باشد. قطعا بهترین همسران هم از این وضعیت خسته می شوند.
 

حالت های وابستگی به خانواده

وابستگی های مالی و معنوی نیز در دو حالت شکل می گیرد. حالت اول اینکه فرزند زمانی که به مشکل بر می خورد سراغ خانواده اش می رود. حالت دوم اینکه برای خانواده اش نقش یک سایبان را دارد و فکر می کند در تمام زندگیش باید او حضور داشته باشد. خانواده اش اولویت اول و دوم و سوم او هستند. این فرد نمی تواند از لحاظ روحی و روانی از پدرو مادر خود جدا شود و در تمام مسائل زندگی آن ها دخالت می کند. این حالت ها زیر مجموعه وابستگی های مالی و معنوی است. هر دوحالت اگر بیش از حد باشد قطعا بعد از ازدواج به مشکل بر خواهند خورد.
 

پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج

فرد وابسته در زندگی زناشویی بسیار بی مسئولیت می شود
یکی از پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج بی مسولیتی در خانواده است. این فرد نمی تواند نقش همسری را به خوبی انجام دهد و در نتیجه همسرش از زندگی دلزده می شود و افسردگی می گیرد. روی این فرد نمی توان به هیچ عنوان حساب باز کرد. این فرد به اصطلاح بچه ننه است. تا در زندگی به مشکل کوچکی بر می خورد به خانواده اش رجوع می کند و از کمک می خواهد. این شخص روی همسرش حساب باز نمی کند و اگر حساب باز کند تمام مسئولیت ها را به او واگذار می کند. اگر خانواده او نباشند دیگر از پس اداره زندگی بر نمی آید.
 
فرد وابسته استقلال فکری و عملی ندارد
از دیگر پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج عدم استقلال در زندگی شخصی است. مستقل نبودن در زندگی باعث می شود که هیچ کس روی شما حساب باز نکند. این شخص در انجام کارهای کوچک نیز ناتوان است. فرد وابسته قطعا نمی تواند پدر یا مادر خوبی در اجتماع باشد. نه همسر و نه فرزندانش توجهی به او ندارند و گاهی به خاطر وابستگی اش او را مسخره می کنند. شخصیت ضعیف او در پای دخالت های بی جای خانواده اش را در زندگی زناشویی باز می کند. زیرا مدام باید مطیع فرمان های خانواده اش باشد و آن ها دستور بگیرد. از این رو جرقه ی دعوا و کشمکش از این نقطه آغاز می شود. این فرد بدون خانواده اش مستاصل می شود. زندگی این فرد قطعا با شکست مواجه خواهد شد مگر اینکه خود یا همسرش تصمیمی جدی بگیرند.
 
عدم داشتن مهارت های زندگی در شخص وابسته
نداشتن مهارت های لازم برای اداره زندگی از پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج است. افراد مستقل بالطبع مهارت هایی را در زندگی پیش از ازدواج آموزش دیده اند. می دانند که در شرایط سخت چه کنند. چگونه پول در بیاورند. چگونه نیازهای همسر و فرزندشان را تامین کنند. چگونه بهترین تصمیم را در زندگی بگیرند و چگونه بر حسب تغییرات مهارت های جدید بیاموزند. اما فرد وابسته از همان ابتدا به دلیل بی مسئولیتی هیچ مهارتی را برای شروع زندگی ندارد. به همین دلیل قطعا از لحاظ مالی وابستگی شدیدی به خانواده اش پیدا می کند. این معضل به لحاظ روحی و روانی خانواده را دچار مشکل می کند. همسر این فرد مجبور است برای گذراندن زندگی تنها از مهارت خود برای زندگی استفاده کند.
 
شخص وابسته ترسو و مضطرب است
از جمله پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج ترس و استرس به دلیل شروع زندگی جدید است. فرد وابسته در ابتدای زندگی مضطرب و ترسو است. به دلیل اینکه تمام مسئولیت ها و کارهایش بر عهده خانواده اش است. به همین دلیل دچار اختلال شخصیت خواهند شد. آنها قادر نیستند به میل خود عمل کنند و تصمیم خانواده شان با تصمیم همسرش یکی نیست و نمی داند کدام تصمیم را قبول کند. خودش نیز توان تصمیم گیری را ندارد. علاوه بر اینکه مدام باید تنش ها و اختلافات میان همسرش و خانواده اش را حل کند باید با مشکلات و ترس خود نیز بجنگد. ادامه زندگی برای او بسیار سخت وطاقت فرساست. قطعا این زندگی با شکست مواجه خواهد شد.
 
اختلالات شخصیتی فرد وابسته
دیگر پیامدهای وابستگی به خانواده در ازدواج اختلالات شخصیتی اوست. این نوع اختلال، اختلال وابستگی نام دارد. معمولا در افرادی که به صورت افراطی به خانواده وابسته هستند بدون اجازه آنها کاری نمی کنند. حتی اجازه مخالفت با خانواده را ندارند. این افراد در زندگی زناشویی شان نمی توانند به میل خود عمل کنند و از این که آنها را تنها بگذارند بسیار می ترسند.این افراد مدام نیاز دارند که پدر و مادرشان آنها را تایید کنند. به راحتی اجازه می دهند که دیگران حق آنها را بخورند. این اختلال شخصیتی گاهی در وضعیتی قرار می گیرد که نیاز به رفتار درمانی توسط مشاوران دارد. داروها و درمان هایی برای افراد وابسته وجود دارد که تا حی آنها را درمان می کند اما این موضوع باید با کمک خود فرد درمان شود.
 
تربیت فرزندان وابسته
بالطبع فرد وابسته به خانواده خواه ناخواه دوست دارد فرزندش نیز مانند خود وابسته باشد. علت این موضوع کاملا واضح است. زیرا حتی در تربیت فرزند خود نیز از خانواده اش دستور می گیرد. به عقیده مشاوران زندگی با این فرد بسیار سخت است و در بسیاری موارد با شکست مواجه خواهد شد. سعی کنید قبل از ازدواج در این مورد با همسر خود صحبت کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.