راهکارهای کنترل اضطراب جوانان

​​​​​​​جوانان امروزی با ورود به دوره جوانی مسلما با مشکلات خاصی روبرو هستند. مهم ترین مشکل آن ها اضطراب و نگرانی برای آینده است. این موضوع ذهن جوانان را درگیر خود کرده و باعث ترس و دلهره آن ها می شود. اما به نظر شما روش های کنترل اضطراب جوانان چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟ با ما همراه باشید.
جمعه، 2 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای کنترل اضطراب جوانان
از مهم ترین روش های کنترل اضطراب جوانان این است که افکار مثبت و اتفاقات مثبت را در خود تقویت کنید.

راهکارهای کنترل اضطراب جوانان

تقویت اعتماد به نفس جوانان
از جمله مهم ترین روش های کنترل اضطراب جوانان، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در اوست. اما چگونه این اعتماد به نفس تقویت می شود؟ در خانواده باید به جوان حق انتخاب بدهید. با او در مورد برنامه های زندگی صحبت کنید. در برنامه ریزی آینده به او کمک کنید و سعی کنید به او مسئولیت بدهید. مسلما جوانی که در ابتدای جوانی مسئولیت بر عهده اش باشد اعتماد به نفسش تقویت خواهد شد.
 

نقش جامعه در افزایش اعتماد به نفس جوانان: در جامعه نیز نباید او را نادیده گرفت زیرا علاوه بر افزایش اضطراب، باعث انزوای او نیز خواهد شد. به جوان خود بیاموزید که بیش از حد از خودش انتظار نداشته باشد. اگر مسئولیتش را نیز به درستی انجام نداد او را مزمت نکنید و کم و کاستی های او را ببخشید و راه را به او نشان دهید. قطعا اگر اعتماد به نفس تان قوی شود به خودتان اطمینان پیدا می کنید و اضطراب تان نیز کاملا از بین خواهد رفت.
 

او را تحت فشار قرار ندهیم
جوانان علاوه بر فشارهای خاص روحی و جسمی که معمولا در این سنین تجربه می کنن متاسفانه تحت فشار از سمت اطرافیان و خانواده خود هستند. مشکلاتی مثل کنکور و پیدا کردن شغل مناسب از جمله مواردی است که ترس و اضطراب جوانان را زیاد می کند. از دیگر روش های کنترل اضطراب جوانان این است که فشار روانی را از روی دوش او بردارید و مدام او را سرزنش نکنید و کم و کاستی هایش را به رخش نکشید. بلکه حتی در این موارد به او آرامش دهید. این موضوع مرتبط با شناخت شخصیت فرزندتان است. ببیند چه روشی او را آرام تر می کند و بار روانی او را کمتر خواهد کرد. ضمن اینکه اجازه دهید او علاقمندی های خود را بشناسد و به جای مخالفت های مداوم با او سعی کنید در این مسیر به او کمک کنید.
 
مقایسه ممنوع
از دیگر روش های کنترل اضطراب جوانان این است که مدام او را با افراد موفق فامیل یا دوست مقایسه نکنید. برای شخصیت جوانان خود ارزش قائل شوید زیرا این رفتار شما تنها استرس و اضطراب فرزندتان را بیشتر می کند. دلیل نمی شود که فرزند فلانی در رشته پزشکی قبول شده فرزند شما هم در همان رشته باید قبول شود. بهتر است در این زمینه جوان تان را آزاد بگذارید و اجازه دهید خودش برای آینده تصمیم بگیرد. در این صورت هم اعتماد به نفس او را بالا برده اید و هم اضطراب و استرس او را کم کرده اید.
 
شجاعت را تقویت کنیم
یکی دیگر از روش های کنترل اضطراب جوانان این است که او را جسور و شجاع تربیت کنید. اگر جوان تان بسیار مضطرب باشد از او سوال کنید چه چرا اضطراب داری؟ از او بپرسید فکر کن از آنچه می ترسیدی سرت بیاید. عکس العملت چیست؟ اصلا فکر کن به همان نقطه رسیدی و مدام خود را در آن شرایط قرار بده. جسارت این را داشته باش که حداقل در ذهنت با این ترس و اضطرابت رو برو شوی. آن زمان می توانی با آن بجنگی.
 
نظر روانشناسان درباره افزایش شجاعت جوانان
به گفته روانشناسان یکی از کاربردی ترین روش های کنترل اضطراب همین رویارویی با مشکلات است. بعد از آن خودمان مشاهده می کنیم که شجاعت و جسارت جوان رفته رفته زیاد می شود و به حدی می رسد که دیگر از چیزی نمی ترسد.
 
ورزش کردن و تخلیه اضطراب
همه ما می دانیم که ورزش کردن موثرین درمان کاربردی برای اکثر بیماری های روحی و روانی است. به گفته پزشکان، بی تحرکی باعث آزاد شدن سموم بدن می شود و فرد به شدت بی حس و افسرده می شود. قطعا افسردگی و اضطراب دلهره را نیز به همراه دارد. در واقع ورزش باعث نظم دادن به برنامه های جوانان خواهد بود. جوانی که مدام بی تحرک و تنبل است را با جوان فعال و ورزشکار مقایسه کیند. حتی با وجود مشکلات مختلف، لحظه ای که ورزش می کنید هورمون های آدرنالین و اکسی توسین به طور مرتب آزاد می شود. و فرد ناخودآگاه شادی خاصی در وجودش ایجاد می شود.

سعی کنید ورزش و تحرک جسمی و پیاده روی را در بین برنامه های تان بگنجانید. همه ما ساعاتی را برای ورزش کردن داریم. جوانان عزیز اگر می خواهید بدون قرص و داروهای شیمیایی اعصاب، به نتیجه مطلوب برسید. روزی 20 دقیقه ورزش کنید و ذهن تان را ریلکس نمایید. البته ورزش های تمرکز ذهن مانند یوگا، مدیتیشن از ورزش های تخصصی اعصاب و روان است که در مبارزه با اضطراب کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
 
احساسات تان را بنویسید
از دیگر روش های کنترل اضطراب جوانان، نوشتن افکار و موضوعاتی است که نسبت به آن می ترسید و دلهره دارید. سعی کنید هر چیزی که شما را اذیت می کنید را بنویسید و به خود تلقین کنید با پاره کردن آن ها اضطراب تان نیز کمتر خواهد شد. بعد از نوشتن احساسات و افکار منفی و ناراحت کننده آن را پاره کنید. قطعا به نتیجه خواهید رسید.
 
افکار مثبت را تقویت کنید
از مهم ترین روش های کنترل اضطراب جوانان این است که افکار مثبت و اتفاقات مثبت را در خود تقویت کنید. سعی کنید زمانی که دچار اضطراب شدید می شوید یک آهنگ آرام یا شاد گوش کنید. پیاده روی در این زمینه کمک بزرگی به شما خواهد کرد. به خود امنیت و انرژی مثبت بدهید و مدام با خود تکرار کنید که اتفاقات مثبتی در انتظار من است. ترس به دل خود راه ندهید و آرام باشید. کمک گرفتن از خدا و آرامشی که خدا به انسان می دهد ارزشمند ترین هدیه ای است که در دنیا و آخرت خواهید گرفت. سعی کنید از یاد خدا غافل نشوید.. الا بذکرالله تطمئن القلوب.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.