عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

طبق بررسی و مشاوره هایی که با مادر های، پدران و فرزندان عزیز داشته اند، بخشی از مشکلات خانواده در نارضایتی مادر های خانواده از زندگی و فرزندان شان دیده شده است. لذا بر آن شدیم تا برای شاد کردن مادر ها راهکارهایی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 7 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده
باید پدران به مادر ها بیشتر محبت کنند و فرزندان هم از رابطه و محبت و علاقه پدران نسبت به او توضیح دهید، تا از نگرانی خارج شوند.
 

عوامل موثر بر رفتار مادر ها

عوامل مختلفی در شکل گیری شخصیت و اخلاق مادر ها می توانند دخیل باشند و بدون مشاوره نمی توان تشخیص داد و بهتر است، در مشاوره خصلت ها و عواملی که باعث به وجود آمدن ویژگی های مادر شده را، بررسی کنیم. حال در مشاوره ای کوتاه به آن می پردازیم.
 
1-خستگی بر اثر کار بیش از حد در خانه
خستگی حوصله را از انسان می گیرد و بر رفتار فرد اثر می گذارد، پس بهتر است در منزل تقسیم کار بکنیم و کمک کنیم، مثلاً: در آشپزی و نظافت خانه و مسائل دیگر. این فعالیت شما باعث آرامش و خوشحالی و ایجاد رابطه صمیمی شما با مادرتان خواهد شد.
 
2- کم محبتی پدران به مادر
باید پدران به مادر ها بیشتر محبت کنند و فرزندان هم از رابطه و محبت و علاقه پدران نسبت به او توضیح دهید، تا از نگرانی خارج شوند.
 
3- عدم اهمیت به حرف و گفته های مادر
گاهی به خاطر اینکه فرزندان خیلی به حرف مادرشان گوش نمی کنند باعث ناراحتی و ایجاد فاصله بین آنها خواهد شد. (هر چند احتمالش کم است، چون آنها فطرتاً عاشق فرزندان شان هستند) پس با حفظ حرمت و ادب سعی کنیم به حرف های مادر اهمیت بدهیم.
 
4-نداشتن رابطه خوب با پدر و یا فامیل های پدر
شاید پدران با کنایه یک حرفی را بزنند و مادر ها را ناراحت و دلسرد کند، همین در رفتار او تاثیر می گذارد، با این وضع رفتارشان تند خواهد شد.
 
5-عدم رضایت از زندگی
 
6- تامین نشدن خواسته ها و نیازها
 

راهکارهای مشاوران و روانشناسان

- فرزندان با هم و پدر خانواده تصمیم بگیرید، با مشاوره کارشناسان مهر و محبت خودشان را نسبت به مادر بیشتر کنید.

- کاری کنید که مادر ها با شما اظهار هم دردی کند، برای او قوت قلب باشید، به حرف های شان اهمیت بدهید، با جان و دل و حوصله به حرف های شان گوش کنید (هر اعتراضی و انتقادی به گفته او بلا فاصله نداشته باشید، می توانید بعدا بگویید این طوری نیست)

- از پدران بخواهید برنامه مسافرت، تفریح و ... برای خانواده در نظر بگیریند.

- مادر ها را برای ورزش و پیاده روی و خرید از بازار با همدیگر ترغیب و تشویق کنید.

- نسبت به نشاط او همگی تلاش کنید.

- از پدر بخواهید که برای مادر ها حتماً کادو بگیرد و ابراز محبت کند.

- نسبت به کارهای آنها مانند صحبت با دیگران (خصوصاً با خواهران شان) اعتراض نکنید.

- کاری کنید که صحبت و گفتگو در محیط خانواده با همدیگر بیشتر و صمیمی تر باشد (مثلاً: چند تا جک درست حسابی یا داستان خوب پیدا کنید دور هم بگویید و با هم گفتگو داشته باشید).

- شما (خواننده محترم) مدیریت کنید. می توانید با مادر ها درد و دل کنید و به او کمک کنید متوجه رفتارش باشد. (البته به صورت غیر مستقیم) موقعی که ناراحت است از مادر بخواهید به شما بگویید، او را ببوسید، احترام و محبت خودتان را زیاد کنید آن موقع خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
 

نتیجه گیری

عوامل را با مشاوره و نظر کارشناسان مشاوره شناسایی کنید، در عین حال شما مادر را درک کنید، مهر و محبت و احترام را بیشتر کنید، در موقعیت های مناسب می توانید خواسته ها و انتظارات خودتان را بیان و مطرح کنید. فضای خانواده را مدیریت کرده و سعی کنید مهر و عاطفه را در کانون خانواده و مادر بیشتر کرده و نسبت به کارهای منزل همگی همت بکنید، و نگذارید مادر زیاد دچار زحمت و سختی شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.