آنچه از اختلال روانی سادیسم باید بدانید

سادیسم در دسته بندی اختلالات روانی طبق آخرین تغییرات روانپزشکی و روان شناسی بالینی، یک اختلال روحی و روانی است که در آن، افراد مبتلا به اختلال سادیسم، از اینکه شخص دیگری را آزار دهند بسیار لذت می برند بدون اینکه ناراحتی آنها را فرا بگیرد و از کار خود پشیمان شوند. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از اختلال روانی سادیسم باید بدانید
بیماری روانی سادیسم جزو بیماری های اعصاب و روان وضعف اعصاب است، باید ابتدا برای بهتر شدن حال فرد، علت ضعف اعصاب رفع شود.
 

مقدمه

طبق شواهد و مطالعات بالینی و درمانی، افرادی که به اختلال سادیسم یا همان دیگر آزاری مبتلا هستند، در اکثر مواقع یا باید گفت همه مواقع از دیدن رنج و سختی و اذیت شدن دیگران دیگران لذت می برند. این افراد ممکن است اطرافیان و قوم و خویش و خانواده خود را نیز تحقیر و تمسخر کرده و فریب دهند. جالب اینجاست که نه تنها از این کار پشیمان نمی شوند، بلکه بیشتر از قبل نیز آن را تکرار خواهند کرد و خوشحال می شوند.

اگر بخواهیم کسی را که با ما در ارتباط است بشناسیم که آیا مبتلا به سادیسم است یا خیر باید چه کارهایی انجام دهیم؟ چگونه می توانیم تشخیص دهیم که با علامت های اختلال سادیسم روبرو شده ایم؟ چه علت هایی موجب می شود که این افراد دست به اینگونه رفتارها بزنند؟
 

علائم سادیسم چیست؟

همانطور که اشاره شد افراد مبتلا به اختلال سادیسم، از اینکه شخص دیگری را آزار دهند بسیار لذت می برند بدون اینکه ناراحتی آنها را فرا بگیرد و از کار خود پشیمان شوند. اما آیا همین یک مورد از علائم برای تشخیص اختلال سادیسم کافی می باشد؟ در جامعه و اطراف خود بسیار مشاهده می کنید که در طول روز به افرادی برچسب سادیستیک زده می شود. اما واقعا چطور می توان از علائم اصلی اختلال سادیسم مطمئن شد تا برچسبی را به شخصی بزنیم؟

قبل از هر چیزی باید گفت مهمترین و بارزترین ویژگی رفتاری افراد مبتلا به اختلال سادیسم، رفتار ظالمانه و بی رحمانه آنها با دیگران و اطرافیان است. این دسته از افراد از وارد کردن فشار و درد به کسانی که تصور می کنند ضعیف تر و پایین تر و کوچکتر هستند، لذت می برند و ارضاء روحی می شوند. مشاهده اینکه شخصی از درد و عذاب روحی و جسمی به خود می پیچد و سرگردان و مضطرب است، از نگاه و دنیای فرد مبتلا به سادیسم سرگرم کننده به نظر می رسد.
 

شناسایی افراد سادیستیک

یکی دیگر از علائم و نشانه های اختلال سادیسم، دروغ گویی های افراطی است. فرد مبتلا به اختلال سادیسم، بی شرمانه و بی قاعده و قانون دروغ می گوید. مردم و اطرافیانش را فریب می دهد و مرتکب جرم و جنایت و آزار می شود تا به دیگران را اذیت و آزار دهد. جالب است که افراد سادیستیک حتی با کسانی که دوست شان دارند نیز این چنین رفتار زجرآوری می کنند.

طبق مشاهدات بالینی در مراکز مشاوره یا تحقیقات علمی، به نظر می رسد که تمایل به خشونت، استفاده بی مهابا از سلاح سرد و گرم، تمایل به قتل و دیگر کشی و گرایش به انجام روش های شکنجه دردآور برای این افراد جذاب و دوست داشتنی است. آنها علاقه دارند بر دیگران مسلط شده و محدودیت های بیش از حد و خارج از عرف برای آنها اعمال کنند که طرف مقابل آزار ببیند.

آنها نیاز شدیدی به کنترل و سرک کشیدن به زندگی مردم دارند. این افراد بصورت عمدی بر سر اطرافیان و کوچکتر از خود و یا حتی اعضای خانواده شان فریاد می زنند تا آنها را تحقیر کنند و بترسانند. فردی که دارای علائم سادیسم می باشد، شادی و خوشبختی خود را از دردِ روانی یا فیزیکی افراد دیگر کسب می کند.

حتی دیده شده در سادیسم جنسی، فردِ مبتلا به سادیسم به رابطه جنسی خشن علاقه بسیار زیاد دارد و شریک خود را برای رسیدن به لذت شکنجه جسمانی و روحی می دهد. آنها حتی امکان دارد که بطور همزمان در یک دوره با چند نفر دیگر در ارتباط باشند و جالب اینکه همه آنها را آزار می دهند و لذت می برند. افراد مبتلا به سادیسم یا سادیستیکها همیشه می خواهند در بالاترین جایگاه قدرت باشند. اگر کارها آنگونه که می خواهند پیش نرود، ممکن است خشن و پرخاشگر شوند که در ادامه برای آرام کردن خود به تحقیر دیگران می پردازند.

چه در منزل باشند و چه در محل کار، تمایل دارند قوانین سفت و سخت گیرانه برقرار کنند و مطمئن شوند که همه اطرافیان و زیردستان آنها را انجام می دهند. حالشان زمانی خوب می شود که دیگران از وجود این قوانین اذیت شوند. وجود این نیاز به تسلط بر دیگران می تواند نشأت گرفته از عدم تحمل خصوصیات و ویژگی های اطرافیان و یا داشتن نفرت افراطی نسبت به افراد ضعیف و پایین تر از خودشان باشد.
 

توضیحات بیشتر در رابطه با سادیسم

کلمه سادیسم یا به اصطلاح سادیستیک از یک فرد آقازاده و تاجرزاده اهل کشور فرانسه به نام مارک د. سادِ گرفته شده است. این فرد فیلسوف و نویسنده اهل کشور فرانسه بود که رمان های با محتویات جنسی و شهوانی زیادی نوشته بود. نوشته های این نویسنده فرانسوی سرشار از پرخاشگری و خشونت بود و به آزادی جسمی و جنسی نامعقول و نامحدود اعتقاد داشت. او بسیاری از مردان و زنان را به قصد لذت بردن خودش شکنجه داد و به همین علت در همان سالها دستگیر شد. در نهایت او را دیوانه و زنجیری اعلام کردند.

پس می توان گفت که گرایش به این اعمال از دوران گذشته نیز مورد تایید نبوده است. تنها مشاهده یک انسان یا حتی یک حیوان در حال رنج و اذیت موجب می شود ما به عنوان یک انسان احساس بسیار نامناسب و بدی پیدا کنیم. اما این اختلال سادیسم، افراد را به طرز وحشیانه ای تحت تاثیر قرار می دهد که او برای لذت و شادی خود، امکانات اذیت و توهین و تحقیر دیگران را فراهم می کند تا خودش آرامش گیرد.
 

علل بوجود آمدن علائم سادیسم

خلاصه و ساده باید گفت اختلال سادیسم یک بیماری غیر معمول و غیر قابل پذیرش برای جامعه و اطرافیان است. بنابراین علل بوجود آورنده خاص و مشخصی را نمی توان برای آن پیدا کرد. اما می توان گفت مسائل و مشکلات و تعارضات حل نشده مربوط به دوران کودکی فرد مبتلا به سادیسم، بد رفتاری های شدید و دائمی در حق کودک، می تواند مهمترین عامل یا نزدیکترین شواهد در پیدایش علائم سادیسم در افراد باشند که البته نمی توان در اینجا نقش عوامل ارث را نیز نادیده گرفت.
 

درمان های موجود برای اختلال سادیسم

درمان های اختلال سادیسم، بسیار پیچیده، گسترده و چندجانبه است و امکان دارد که سالیان سال ادامه پیدا کند. از جمله درمان ها می توان به درمان های تیمی و گروه درمانی، دارو درمانی به کمک روانپزشک، درمان خانوادگی و مشاوره فردی با رویکردهای متفاوت مانند شناختی رفتاری، روانکاوی و ... اشاره کرد.

امروزه برای درمان اختلال سادیسم با کمک روان درمانی که اشاره شد و طب سنتی امکان درمان شدن این افراد را بیشتر از قبل کرده است. چون این بیماری جزو بیماری های اعصاب و روان وضعف اعصاب است، باید ابتدا برای بهتر شدن حال فرد، علت ضعف اعصاب رفع شود. از جمله علل مشکلات اعصاب و روان، غالب شدن صفرا یا سودا یا بلغم یا کم خونی یا غلظت خون یا یبوست و … است که ابتدا لازم است این موارد توسط متخصص طب سنتی رفع شود.
 

از جمله موارد مداخله درمانی روانشناختی

- روان درمانی تحلیلی یا همان روانکاوی، رفتار درمانی و تغییر رفتارهای مخرب، دارودرمانی که توسط روانپزشک در کنار درمان صورت می گیرد.
- شرکت در گروه و تشکلات خودیاری و افزایش توانمندی های شخصی.
- خانواده درمانی و شرکت دادن اعضاء خانواده در درمان.
- کاهش استرس و مواردی از این قبیل که بیماری را تشدید می کند.
- پاک کردن افکار نامعقول جنسی و جسمانی، مدیریت و پالایش تخیلات و باورهای غلط ذهنی در مورد ارتباط با دیگران.
- شرکت در فعالیت های سالم اجتماعی به جهت کمک به دیگران.
- بهبود و قوی کردن ارتباط با خدا و افزایش توانمندی های مذهبی.
- برقراری ارتباط های بیشتر با افراد سالم و یافتن دوستان مفید و جدید.
- تمرین خویشتن داری به کمک روش ها و تکنیک های روان شناسی.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - علی اصغر رضائی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.