تنبیه بدنی کودکان و پیامدهای آن

اصولا همه پدر و مادر‌ها می‌دانند که بهترین وسیله برای کنترل فرزندان و تربیت آن‌ها عشق و صمیمیتی است که بین آن‌ها وجود دارد. با از بین رفتن این محبت و تبدیل آن به نفرت و ترس، نه تنها فرایند تربیت کودک ساده‌تر نمی‌شود، بلکه دشوار‌تر نیز خواهد شد. تنبیه بدنی و استفاده از خشونت جایگاه پدر یا مادر را در خانواده بی‌ارزش می‌کند. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنبیه بدنی کودکان و پیامدهای آن
کتک خوردن باعث می شود که بسیاری از کودکان به جای تمرکز بر تصمیم نادرست و اصلاح آن، توجه خود را بر تنبیه متمرکز کنند.
 

مقدمه

متخصصان در مورد ارزش کتک زدن کودکان با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بعضی از مردم معتقدند که کتک زدن کودکان، راهکار صحیحی است. بعضی دیگر، عقیده دارند که اصلاً راه حل صحیحی نیست. بدون شک، بسیاری از والدین در مورد کتک زدن یا نزدن بچه دچارسردرگمی هستند. کتک زدن شکلی از تنبیه است. آمار نشان می دهد که تقریبا ۱۰ درصد از والدین، کودکان را با کتک زدن کودکان تنبیه می کنند و از عواقب آن آگاه نیستند حدود ۷۰ درصد از والدین، پس از کتک به کودک خود پشیمان می شوند، این جمله، معنای بسیاری دارد. حدود ۲۰ درصد والدین هم چنین کاری را هرگز انجام نمی دهند.
 

چرا کتک زدن کودکان راه حل منطقی نیست؟

کتک زدن کودکان ظاهرا رفتار ناصحیح کودک را فقط لحظاتی متوقف، و شبیه مسکن عمل می کند. وقتی رفتار نادرست کودک متوقف می شود والدین احساس موفقیت می کنند و می فهمند که کتک زدن شان، اثر بخش بوده است و کتک زدن کودکان می تواند به رفتار خوب منجر شود اما چه اتفاقی می افتد.
 

چرا کتک زدن کودکان، تنبیه خوبی نیست؟

چون کتک زدن کودکان ظرف یکی دو ثانیه روی می دهد و تمام می شود، بسیاری از کودکان ترجیح می دهند کتک بخورند تا این که به مدت چند روز از امتیاز اصلی محروم شوند. کتک زدن کودکان به سرعت تمام می شود و آن ها می توانند برای شروع یک ماجراجویی دیگر آماده شوند. بسیاری از کودکان بر این باورند که وقتی کتک خوردند، دیگر همه چیز روبه راه است چون به عقیده آنها دیگر حساب شان صاف شده است. کتک خوردن باعث می شود که بسیاری از کودکان به جای تمرکز بر تصمیم نادرست و اصلاح آن، توجه خود را بر تنبیه متمرکز کنند.
 

عوارض جانبی کتک زدن کودکان چیست؟

- اصولاً باعث شرمساری کودک مان شده و شرمساری سبب می شود که کودکان عصبانی به فکر تلافی بیفتند.
- کتک زدن کودکان به ندرت به آنها می آموزد تا رفتار و تفکر درستی داشته باشند.
- کتک زدن کودکان بر نگرش او تأثیر می گذارد.
- کودکانی که مرتب کتک می خورند احساس ناامنی کرده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.
- آنها به خود می گویند: اگر کار نادرستی بکنم، کتک خواهم خورد.
- بسیاری از کودکانی که از دست والدین خود کتک می خورند عزت نفس ضعیفی دارند.
- بعضی از آنها هم گوشه گیر و بعضی دیگر، بیش فعال و پرخاشگر و تحریک پذیر می شوند.
 

اثرات منفی کتک زدن کودکان و راهکار جلوگیری از آن چیست؟

حدود ۵۰ کشور در همه ی موقعیت ها از جمله خانه، تنبیه بدنی را ممنوع کرده اند. و در بیش ۱۰۰ کشور تنبیه بدنی در مدارس ممنوع است. برقراری این سیاست ها در کاهش مرگ میر کودکان موثر واقع شده اند. اما هنوز کشورهای زیادی هستند که قانونی برای ممنوعیت تنبیه جسمانی کودکان ندارند و یا عواقبی برای آن در نظر نگرفته اند.
 
اصلا والدین می دانند که ضرر و آسیب کتک زدن کودکان بیشتر از سود آن است؟
آسیب و ضرر کتک زدن کودکان خیلی زیاد است، ولی به نظر می رسد که دانستن این داده ها هم کمک چندانی به کاهش آن نمی کند.
- از عواقب کتک زدن کودکان، می توان موارد زیر را نام برد:
- در آینده روابط والد-فرزندی ضعیفی با کودک خود دارند.
- ارتکاب جرم در کودکی یا بزرگسالی بیشتر است.
- خشونت خانوادگی
- آمار ابتلا به افسردگی و مصرف مواد مخدر بالاتر است.
- برقراری روابط جنسی اجباری و سوء استفاده ی جنسی
 

چرا والدین اقدام به کتک زدن کودکان خود می کنند؟

انگیزه های آگاهانه یا ناآگاهانه مجازات جسمانی کودکان توسط والدین بسیارند، که از جمله ی آنها می توان موارد زیر را ذکر کرد:
- کنترل رفتار کودکان
- آموزش نظم و ترتیب به کودکان
- درماندگی، خستگی، استرس و خشم والدین
- آسیب دیدگی از روابط ناصحیح والدین خودشان
- عدم آگاهی برای تربیت

ترکیبی از همه ی این رفتارها باعث می شوند که متوجه شویم چرا هنوز بعضی از والدین کودکان شان را کتک می زنند. به نظر بعضی از والدین کتک زدن کودکان راهی برای تربیت است و آنها نمی خواهند که خشونت، بی انگیزگی و بسیاری مشکلات دیگر را به کودک شان منتقل کنند. ولی این راه حلی برای حل مشکلات رفتاری کودک نیست بلکه صدها برابر آن را بدتر می کند خوبش تلاش بیشتری خواهد کرد.
 

تنبیه بدنی کودکان، جایگاه والدین را بی‌ارزش می‌کند

اصولا همه پدر و مادر‌ها می‌دانند که بهترین وسیله برای کنترل فرزندان و تربیت آن‌ها عشق و صمیمیتی است که بین آن‌ها وجود دارد. با از بین رفتن این محبت و تبدیل آن به نفرت و ترس، نه تنها فرایند تربیت کودک ساده‌تر نمی‌شود، بلکه دشوار‌تر نیز خواهد شد. تنبیه بدنی و استفاده از خشونت جایگاه پدر یا مادر را در خانواده بی‌ارزش می‌کند.

- قدرت داشتن در خانواده به معنای بزرگ و مورد احترام بودن است، نه وحشتناک بودن.
- کتک زدن کودکان مقام پدر یا مادر را در خانواده بی ارزش می کند.
- اگر برای کنترل فرزند خود از کتک زدن به عنوان وسیله برای تنبیه استفاده می کنید، بدانید که قطعا بازنده بازی شما هستید چون پس از مدتی احترام شما از بین خواهد رفت.
- خشونت بر کودکان بر رابطه بین والدین و فرزندان نیز تاثیر بسیار بدی می‌گذارد.

تنبیه بدنی باعث می‌شود کودک و پدر یا مادر روز به روز از هم دور‌تر شوند و برقراری ارتباط برای آن‌ها دشوار‌تر گردد. این مشکل زمانی شدیدتر می‌شود که خانواده در شرایطی بحران به سر می برد، مانند طلاق یا فوت یکی از والدین. هر چند که برخی کودکانی که توسط والدین خود تنبیه بدنی می‌شده‌اند در آینده والدین خود را می‌بخشند و محبت آن‌ها را می‌پذیرند، اما برای اکثر افراد فراموش کردن خشونت والدین شان دشوار است.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما