راهکارهای آموزش نظم به کودکان

رعایت نظم در زندگی از جمله مسائلی است که باید آن را از کودکی آموزش دید. آموزش نظم به کودک باید حتما در دستور کار خانواده ها باشد. زیرا در آینده کودکشان و موفقیت آن ها نقش بسیار مهمی دارد و از آن ها کودکانی قدرتمند و برنامه ریز خواهد ساخت. با ما همراه باشید.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای آموزش نظم به کودکان
یکی از مواردی که در آموزش نظم به کودکان تاثیر مهمی دارد خود والدین و رفتار آنهاست. اگر والدین خود در زندگی نظم را رعایت کنند بالطبع کودکان شان نیز از آنها طبعیت خواهد کرد.
 

مقدمه

کودک با نظم متولد نمی شود بلکه باید تحت آموزش های خاص قرار گیرد تا با تکرار و تمرین های زیاد در ذهن و مغزش دیکته شود. بنابراین در ابتدا نمی توان از کودکان، افرادی منظم و مودب انتظار داشت. کودکان لوح های سفیدی هستند که هر چه روی آنها نگاشته شود تا آخر عمر همراه شان خواهد بود و در ذهن و قلب شان حک خواهد شد. پس چه بهتر که در آغاز کودکی روی رفتار و تربیت آنها حساس باشید.
 

کودکان از والدین الگو برداری می کنند

یکی از مواردی که در آموزش نظم به کودکان تاثیر مهمی دارد خود والدین و رفتار آنهاست. اگر والدین خود در زندگی نظم را رعایت کنند بالطبع کودکان شان نیز از آنها طبعیت خواهد کرد. این افراد زمانی که به فرزندشان چیزی می گویند و از او می خواهند کاری را انجام دهد، کودک به والدینش نگاه می کند و می بیند آیا خود آنها نیز این مساله را رعایت می کنند یا خیر..بعد از آن از آنها پیروی می کنند. در این صورت است که حرف های والدین شان را با کمال میل قبول خواهند کرد. برعکس این قضیه نیز امکان پذیر است. در خانواده ای که نظم رعایت نشود و بی قانونی زیاد باشد نمی توان انتظار منظم بودن را از کودک داشت. حتما به این نکته توجه کنید.
 

آموزش نظم به کودک از چه سنی باید آغاز شود؟

شاید باور نکنید اما کودک از دوران جنینی می تواند مادر و رفتار و حالات او را حس کند و شاهد اوست. پس بهتر است ابتدا نظم و انضباط را از خود شروع کنیم تا تاثیر بیشتری بر روی فرزندمان داشته باشیم. متاسفانه نا آگاهی والدین نسبت به روش صحیح تربیت فرزندان ما باعث ایجاد اختلالات روحی و روانی بسیاری در ما خواهد شد.


آموزش نظم به کودک از چه روش هایی امکان پذیر است

رعایت احترام و عدم پرخاشگری
هیچ گاه با کودک خود مانند افراد بزرگسال برخورد نکنید. اینکه کودک به حرف های شما گوش نمی دهد دلیل بر کودکی و بی تجربگی اوست. سعی کنید صحبت های تان را با آرامش گوشزد کنید. نسبت به وظایفی که از کودک خود انتظار دارید مصمم باشید و یا یک جیغ و فریاد کودک خود پا پس نکشید. با این کار به کودک خود می گویید که برای او مهم هستید و به او اهمیت می دهید و و اینکه وظایفی که به گردن او گذاشته اید هم آنقدر برای تان مهم است که روی آن پا فشاری می کنید.
 
به او پاداش دهید
یکی از روش های آموزش نظم به کودک، جایزه داده به اوست. در بعضی موارد این روش بسیار موثر است. سعی کنید پس از وضع قوانین در صورت انجام آن توسط کودک او را تشویق کنید. این تشویق شما باعث می شود که او این کار را تکرار نکند. نه اینکه هر بار به او وعده چیزی بدهید. تشویق می تواند یک بوسه و یا دادن یک شکلات کوچک باشد. مثلا به او بگویید اگر وسایلت را همیشه سر جایش بگذاری و اتاقت را تمیز نگه داری به زودی تو را به پارک می بریم. تشویق تاثیر بسزایی در رعایت نظم در کودکان خواهد داشت. همین تکرار انجام کارهای خوب باعث می شود این کودک ناخودآگاه این کار را روتین انجام دهد و در انجام کارهایش نیاز به کسی نداشته باشد.
 
روی لحن خود کار کنید
آموزش نظم به کودک کار پیچیده ای است. والدین عزیز در نظر داشته باشید میان عصبانیت و جدی بودن فرق زیادی است. شما می توانید در عین مهربانی، با لحن جدی و بدون هیچ شوخی از او بخواهید این کار را انجام دهد. معمولا این لحن جدی در پسر ها بیشتر جواب می دهد زیرا معمولا کودکان پسر کمی لجبازتر از دختران هستند.

البته در بعضی موارد در این حالت کمی جدی تر بوده و بالا بردن صدا و کمی اخم بهتر جواب می دهد. این رفتار شما به کودکان می آموزد که در این کار بسیار جدی هستید و کاری که از او می خواهید باید حتما انجام شود. این روش یکی از مهم ترین و کاربردی ترین روش ها در آموزش نظم به کودک تان است.
 
به رفتار های بد کودک توجهی نکنید
یکی از مشکلاتی که اکثر والدین با آن درگیر هستند نق نق کردن و بهانه گرفتن کودکان است. کافی است از او بخواهید که اتاقش را جمع کند و یا وسایلش را در کیفش بگذارد. به یک باره ناله و گریه او بلند می شود. متاسفانه بعضی از والدین کودک خود را لوس و ننر بار می آورند و اجازه می دهند هر رفتاری از خودشان نشان دهند. در این موارد والدین باید به رفتار او واکنش نشان نداده و بی توجهی کنند. به کودکشان بگویند یا این وسایلش را جمع کند و یا اینکه حق بیرون رفتن از اتاق را ندارد. در این صورت کودک می آموزد که روی قوانینی که وضع می کنند تاثیر دارید. این روش بسیار خوبی برای آموزش نظم به کودک محسوب می شود.
 
بعضی از امتیازات را از او بگیرید
روش مهم دیگر در آموزش نظم به کودک گرفتن امتیازات اوست. فرض کنید که از کودک تان می خواهید که کاری را انجام دهد و او نافرمانی می کند. در این حالت واکنش شما به این موضوع چیست؟ خودتان وظیفه فرزندتان را انجام می دهید؟ به شما این هشدار را بدهیم اگر وظایفی که بر عهده کودک تان است گردن خودتان بیاندازید تا آخر عمر باید دنبال او راه بیافتید زیرا کودک بسیار ضعیفی بار خواهید آورد.

اما یک روش دیگر وجود دارد که بهتر جواب می دهد و آن هم گرفتن برخی امتیازات از اوست. مثلا به او بگویید اگر اتاقت را تمیز نکنی اجازه دیدن تلویزیون نداری. یا حق نداری بیرون بروی یا دوستانت را به خانه بیاورید. این روش بر طبق اصول روانشناسی بسیار جوابگوست.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما