علل بلوغ زودرس نوجوانان و روش کنترل آن

بلوغ در نوجوانان از حساس ترین دوران ها در زندگی آنهاست. در این مرحله مغز، جسم و تمام احساسات و عواطف و هر چه مربوط به بدن او می شود تغییر کرده و رشد می کند و به تکامل می رسد. در واقع این مرحله، مرحله ای از شناخت است. اما این دوران در بعضی از نوجوانان زودتر از موعد مقرر اتفاق می افتد. بلوغ زودرس نوجوانان به دلیل مدرنیته شدن و هیجان جنسی و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی چند سال جلو می افتد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل بلوغ زودرس نوجوانان و روش کنترل آن
از مهم ترین عوامل بعد از ژنتیک که در بلوغ زودرس نوجوانان تاثیر می گذارد، ماهواره و فضای مجازی و فیلم است.
 

عواملی که در بلوغ زودرس نوجوانان نقش دارند

ژنتیک
ژنتیک مهم ترین علت در بلوغ زودرس نوجوانان است. ممکن است در بعضی از نوجوانان این دوره متوسط در سن 10 تا 15 سال اتفاق بیافتد و در بعضی دیگر این دوره ممکن است زودتر از این موعد باشد. این موضوع به دلیل ژنتیک خود فرد و افراد خانواده می باشد. البته ممکن است علائم دیگری در این موضوع نقش داشته باشند. اما مهم ترین عامل، مساله ژنتیک است.
 
منطقه جغرافیایی
از دیگر عواملی که در بلوغ زودرس نوجوانان تاثیر بسیار زیادی دارد منطقه جغرافیایی است. معمولا نوجوانانی که به مدار استوا نزدیک تر هستند زودتر به بلوغ می رسند.
 
نوع تغذیه و وزن نوجوان
بلوغ زودرس نوجوانان به تغذیه و وزن آن ها نیز مربوط می شود. براساس تجربیات روانشناسان و روانکاوان مشخص شد نوجوانانی که به تغذیه ناسالم و بد عادت دارند و غذاهای فراوری شده و فست فود مصرف می کنند زودتر به بلوغ می رسند. مخصوصا کودکانی که اضافه وزن دارند و روی تغذیه آن ها هیچ نظارتی نمی شود.
 
ماهواره و فضای مجازی
از مهم ترین عوامل بعد از ژنتیک که در بلوغ زودرس نوجوانان تاثیر می گذارد، ماهواره و فضای مجازی و فیلم است. دقت کرده اید که بچه های امروزی نسبت به نسل قبل از خود اطلاعات بیشتری در همه زمینه ها دارند؟ یا رفتار و حرکاتشان کاملا با نسل های قبلی متفاوت است؟ به حدی که گاهی تعجب می کنید که چطور تا این حد و با این جزئیات می توان راجع به یک مطلب مهم نظر بدهند و یا از لحاظ جنسی رفتارهایی از خود نشان دهند که باعث ترس و وحشت شما می شود.

عمومی شدن گوشی های هوشمند و شبکه های مجازی مهم ترین عامل تغییرات در بچه هاست. چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ جنسی به باعث بلوغ در آن ها می شود. در صورتی که اگر این موضوع کنترل نشود علاوه بر بلوغ زودرس ممکن است دست به کارهای غیر قابل جبرانی بزنند که تا آخر عمر آینده آن ها را به خطر بیاندازد.
 
مشکلات خانوادگی
مشکلات خانوادگی نیز می تواند در بلوغ زودرس نوجوانان نقش مهمی داشته باشد. دیده شده در خانواده هایی که معمولا دچار اختلافات خانوادگی میان زن و شوهر هستند فرزندان شان زودتر به بلوغ می رسند زیرا در دورانی که باید کودکی کنند مدام مضطرب هستند که والدین شان با هم بحث و جدل نکنند.
 

مشکلاتی که در بلوغ زودرس نوجوان نقش دارند

- فقر
- بی اخلاقی پدر و مادر از قبیل اعتیاد، قمار، فساد اخلاقی و فرهنگی
- آزادی و بی بند و باری های خانواده
- آزاد بودن روابط اجتماعی خانواده

اشاره کرد که تماما تاثیر مستقیمی در بلوغ زودرس نوجوانان خواهد داشت. این حالت به دلیل مشکلات عصبی و روانی و یا به علت آزادی های جنسی اتفاق می افتد.
 

نقش والدین در کنترل بلوغ زودرس در نوجوانان

اگر بلوغ زودس ژنتیکی و یا بر اثر عوامل بالا باشد در هر صورت باید کنترل شود. در صورت بی توجهی والدین قطعا عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. در این میان نقش والدین در کنترل این حالت درنوجوانان بسیار مهم است. والدین باید با دیدن کوچکترین علائم از تغییرات رفتاری نوجوانان باید نسبت به درمان و یا کنترل این شرایط تمام تلاش شان را بکنند.

کاری که باید والدین انجام دهند این است:
محدود کردن دسترسی آن ها به تمام وسائل ارتباطات جمعی
والدین عزیز در نظر بگیرید که نوجوانتان تا سن 17 یا 18 سالگی نباید بدون حضور شما از اینترت استفاده کنند. اگر برای پروژه ای نیاز به اینترنت داشتند قطع به یقین بدون حضور شما تنها به فکر مسائل درسی نبوده و شیطنت هایی انجام خواهند داد که این موضوع به واسطه کنجکاو بودن شان کاملا طبیعی به نظر می رسد. به همین دلیل توصیه می شود دسترسی به ماهواره و شبکه های اجتماعی تا این سن باید حتما تحت نظر والدین انجام شود.
 
کنترل دوستان و اطرافیان
از دیگر مواردی که والدین باید آن را مورد توجه قرار دهند کنترل دوستان و اطرافیان فرزندتان است. در این زمان نیاز به دوست یابی بیشتر از هر زمان دیگری دیده می شود. به دلیل شرایط حساس نوجوانان، آن ها معمولا به دنبال کسانی هستند که نیازهای جسمی و روحی آن ها را بفهمد و در واقع آن ها تمام و کمال درک کند. در این شرایط والدین باید به فرزندشان نزدیک تر شوند. نیازهای آن ها را بشناسند و درباره آن ها با نوجوانان صحبت کنند.
 
دورکردن آن ها از خیال پردازی ها
معمولا یکی از علائم بلوغ زودرس نوجوانان در این سن خیال پردازی است. این نوجوان خود را به جای شخصیت خاصی قرار می دهد و بعد از آن مدام به آن فکر می کنند. این خیال پردازی های آن ها علاوه بر تغییرات فیزیولوژیکی مانند ترشحات جنسی، باعث عدم تمرکز و کنترل در آن ها خواهد شد. سعی کنید آن ها را از تنهایی بیرون بیاورید. به آن ها مسئولیت بدهید. سر آن ها را گرم کنید. به علاقمندی های آن هاتوجه کنید و آن ها را به آن سمت بکشید که از این حالت های خیال پردازی در بیایند. این افکار بسیار خطرناک است و نوجوان را از درون متوقف می کند و قدرت پیشرفت را از آن ها خواهد گرفت.
 
تشویق آن ها به ورزش
از مهم ترین روش های کنترل بلوغ زودرس نوجوانان تشویق آن ها به ورزش و خالی کردن انرژی آن هاست. در دوران بلوغ به دلایل ترشحات هورمون های تستوسترون و پروژسترون، قدرت و انرژی نوجوانان زیاد می شود. ورزش به نوجوانان کمک می کند که به جای هدر دادن این انرژی در راه های بد مانند خود ارضایی و... می توانند این انرژی را صرف ورزش کردن کنند که هم بدن سالمی داشته باشند و هم روح و روان خود را تقویت کنند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.