تأثیر متفاوت شبکه های اجتماعی بر دختران و پسران

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی به شدت افزایش یافته است. از سویی نوجوانان و جوانان، بیشترین مصرف کننده های این ابزراها محسوب می شوند. بر اساس پژوهش های جدید استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی برای همه و بویژه دختران، آسیب های زیادی را در پی خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 30 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر متفاوت شبکه های اجتماعی بر دختران و پسران
ممکن است شبکه های اجتماعی برای دختران، مضرتر از هروئین باشند.

مقدمه

پروفسور ژان تونگ به همراه پروفسور جاناتان هایدت و همکاران، اخیراً به تحلیل تأثیرات شبکه های اجتماعی بر دختران و پسران نوجوان پرداخته اند.
 
آن ها پیشنهاد داده اند که برای تشخیص میزان تأثیر منفی شبکه های اجتماعی بر دختران و پسران نوجوان، باید این متغیر را با متغیری دیگر مقایسه نمود.
 
بیشتر افراد از شنیدن اینکه مصرف هروئین می تواند بر بهزیستی هیجانی و روانی یک نوجوان تأثیر منفی بگذارد، متعجب نمی شوند. هر چه نوجوان بیشتر هروئین مصرف کند، شکی نیست که بر اساس داده های آماری پژوهش های مختلف، میزان بهزیستی او در تمام جنبه های زندگی کاهش خواهد یافت.
 

مقایسه تأثیر هروئین و شبکه های اجتماعی

سؤال اینجاست که چگونه می خواهیم شبکه های اجتماعی را با هروئین مقایسه کنیم؟ مهم تر اینکه چگونه می خواهیم عامل جنسیت را در این پژوهش بررسی کنیم. نتایج پژوهش نشان می دهد که استفاده مداوم و افراطی از شبکه های اجتماعی توسط دختران می تواند نسبت به مصرف هروئین، عوارض بیشتری داشته باشد. به عبارتی میزان همبستگی استفاده از شبکه های اجتماعی با بهزیسیتی هیجانی منفی به مراتب بیش از همبستگی هروئین بر همین متغیر است. البته این متغیرها در پسران بالعکس است و در پسرها، تأثیر منفی هروئین بر بهزیستی هیجانی، بیش از تأثیر منفی شبکه های اجتماعی است.
 
یادتان باشد که در این مقاله تنها درباره بهزیستی هیجانی سخن می گوییم و نه مرگ و زندگی. همانطور که می دانید هروئین و تمام مواد مخدر، ارتباطی مستقیم با مرگ و میرهای ناگهانی و یا دیگر مشکلات جسمی و روانی دارند. به عنوان مثال، مصرف زیاد هروئین موجب اوردوز، مسمومیت و در موارد زیادی منجر به مرگ خواهد شد. این در حالی است که استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی نه موجب اوردوز می شود و نه مرگی در پی خواهد داشت.
 
از سوییف برخی دیگر از تحقیقات که در دانشگاه های معتبر جهان انجام شده، نشان می دهد استفاده متعادل از شبکه های اجتماعی برای عموم مردم مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به عبارتی اگر فرد، تنها روزی یک ساعت از وقت خود را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی کند، احتمالاً با مشکلی جدی روبرو نخواهد شد. بنابراین بحث تأثیرات مخرب شبکه های اجتماعی تنها در صورتی مطرح می شود که فرد بیش از یک ساعت از شبانه روز را در این شبکه ها مشغول باشد. اما باید توجه کنید که این بحث به هیچ عنوان در مورد هروئین مطرح نیست و حتی کوچکترین و کمترین مقدار آن می تواند به شدت آسیب زا بوده و زندگی و آینده فرد مصرف کننده را با مخاطراتی جدی روبرو سازد. نوجوانان و جوانان باید به طور کامل از این ماده مخدر و هر ماده مخدر دیگری اجتناب کنند. بنابراین وقتی می گوییم استفاده افراطی دختران از فضای مجازی تأثیراتی مخرب تر از هروئین دارد تنها در مورد پیامدهای آن سخن می گوییم. به این معنا که افسردگی و اضطراب ناشی از استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی از اضطراب و افسردگی ناشی از مصرف هروئین بیشتر است. در هر صورت به نظر می رسد این یافته، یافته ای ارزشمند و البته جالب باشد.
 

چرا دختران آسیب بیشتری می بینند؟

در مقاله ای که به مقایسه تأثیرات هروئین و شبکه های اجتماعی پرداخته شده است، به علت تأثیر منفی متفاوت شبکه های اجتماعی بر دختران و پسران، اشاره ای نشده است اما فرضیاتی به ذهن من می رسد که در ادامه به صورت خلاصه خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنم:
 
به طور متوسط دختران بیش از پسران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حضور داشته و فعالیت می کنند. دخترها، پست ها و تصاویر بیشتری را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و البته عکس هایی که به اشتراک می گذارند نیز متفاوت است. در حالی که عکس های پسرها معمولاً بر کاری که انجام می دهند و یا چیزی که می گویند، تمرکز دارد، دخترها به دنبال جلب نظر دیگران در مورد خود هستند. خیلی از پسرها ممکن است اهمیت زیادی به نظرات دیگران ندهند، اما برای دخترها خیلی مهم است که در عکس ها چگونه به نظر برسند.
 
پسرها طیف وسیع تری از تجربیات زندگی خود را به اشتراک می گذارند. این در حالی است که دخترها فقط یک بخش خاص و پر زرق و برق زندگی شان را در صفحات مجازی منتشر می کنند. شکی نیست که پسرها و دخترها هر دو بیمار می شوند. ممکن است یک پسر به راحتی صحنه ای از تهوع خود را با دیگران به اشتراک بگذارد اما این کار و یا کارهایی مشابه را کمتر دختری انجام خواهد داد. در هر صورت دخترها به هر نحوی که شده سعی می کنند از خودشان فردی شاد و موفق و پر هیجان نشان دهند. حتی اگر هم از مشکلاتشان بگویند، باز هم قصد جلب توجه دیگران را دارند. از سویی دخترها معمولاً به پست های شاد و مفرح و پر زرق و برقی که دیگر دخترها منتشر می کنند، دقت نموده و حسادت می کنند و سعی می کنند با تقلید از آن ها، بر این مشکل غلبه کنند و این چرخه معیوب ادامه می یابد.
 
بسیاری از پسرها شرایط زندگی خوبی برای خود متصور هستند و با اشتراک گذاری آن شرایط می خواهند نظر دیگر افراد را نیز بدانند. اما دخترها معمولاً شرایط دیگران را بهتر از خود پنداشته و تمام تلاش خود را می کنند تا به چشم اندازهای پیش رو که معمولاً برآمده از تصاویر و پست های غیر واقعی دیگران است، دست یابند.
 
اگر این تفاوت ها را در کنار یکدیگر قرار دهید متوجه خواهید شد که چرا بیشتر دختران، بیش از پسران در برابر اثرات سمی شبکه های اجتماعی آسیب پذیرتر هستند.
 

شبکه های اجتماعی در روزهای کرونایی

در این شرایط کرونایی که با یک همه گیری جهانی روبرو هستیم. بیشتر والدین در این وضعیت ممکن است مجبور باشند در خانه کار کنند و یا درس بخوانند و این در حالی است که حوصله بچه ها به شدت سر می رود و ممکن است بخواهند با بالا رفتن از در و دیوار انرژی خود را تخلیه کنند. در این وضعیت خیلی از پدر و مادرها و سوسه می شوند به بچه های خود اجازه دهند ساعات بیشتری را صرف کار با وسائلی مانند تلفن همراه و رایانه کنند تا وقت بیشتری برای کار کردن و رسیدگی به کارهای خانه داشته باشند. این شرایط کاملاً قابل درک است. اما همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده افراطی دختران از فضای مجازی و خصوصاً شبکه های اجتماعی می تواند برای آن ها به شدت آسیب زا و مضر باشد. یادتان باشد که شرایط کرونایی حاضر چیزی از مخاطرات جدی شبکه های اجتماعی نمی کاهد و اگر بچه ها و خصوصاً دخترها به دلیل این وضعیت به استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی روی آورند، باید منتظر عواقبی مانند اضطراب و افسردگی آن ها باشید.
 
منبع: Psychologytoday


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.