چگونه از مبتلایان به کرونا ویروس حمایت کنیم؟

آیا کسی را می‌شناسید که به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، آیا از خود می‌پرسید بهترین روش و راه حل برای حمایت از عزیزان مبتلا به کرونا ویروس چیست تا این عزیزان شما به بهبودی کامل برسند؟ ممکن است این فرد حتی نتواند پاسخ تلفن ‌‌تان را بدهد، ولی شما می‌دانید وی در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری است. با اینکه قطعا نمی‌توانید در کنار فردی باشید که هم‌اکنون تحت قرنطینه یا مبتلا به ویروس کرونا است، مطمئنا همچنان نگران وی هستید و نمی‌دانید چگونه می‌توانید به وی کمک کنید. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از مبتلایان به کرونا ویروس حمایت کنیم؟
شما می‌توانید برای فرد بیمار کرونایی مقداری مواد غذایی منجمد و سالم تهیه کنید یا چند بسته مواد غذایی تازه از فروشگاه خریداری کنید.
 

مقدمه

اگر شما نگران حال مبتلایان به ویروس کرونا هستید و می خواهید به آنها کمک کنید، نگرانی‌های‌تان کاملا به جا است؛ به خصوص در این روزها و لحظات پر استرس که فاصله گذاری اجتماعی و خود قرنطینگی به سرعت به یک عرف و هنجار جدید تبدیل شده است. بر اساس مطالعه‌ای در ۲۰۱۲ درباره‌ی تاثیر سارس بر سلامت روان انسان‌ها که نتایج آن در نشریه‌ی روانپزشکی جامع منتشر شدند، دانشمندان دریافتند ماندن در قرنطینه احتمال ابتلا به علائم افسردگی را ظرف سه سال بعد افزایش می‌دهد.

به علاوه، نتایج این مطالعه نشان دادند آدم‌هایی که وضعیت سلامتی‌شان از قبل دچار مشکل بوده است، بیش از دیگران در معرض خطر پیامدهای روانی منفی ناشی از خود قرنطینگی قرار دارند. به ویژه، عدم اشتغال به کارهای روزمره و فقدان تماس فیزیکی و اجتماعی با دیگران مشخصا به ایجاد احساساتی نظیر انزوا، ناامیدی، و خستگی روحی منجر می‌شود.

به همین دلایل، بهترین کاری که می‌توانید انجام بدهید این است که فراتر از محدودیت‌ها فکر کنید و روش‌هایی برای حمایت از عزیزان مبتلا به کرونا ویروس بیابید که از طریق آن‌ها بتوانید حمایت‌تان را از راه دور به عزیزان مبتلا به کرونا ارائه دهید. در این مقاله به برخی ایده‌ها و روش‌هایی اشاره می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید به آدم‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند (یا به طور فعال در حال تلاش برای اجتناب از ابتلا به این ویروس هستند) کمک کنید، و در عین حال خودتان نیز از ابتلا به این بیماری در امان بمانید.
 

حمایت از عزیزان مبتلا به کرونا ویروس

۱. تماس تلفنی برقرار کنید
شاید آسان‌ترین و نخستین گام برای آگاهی از وضعیت و احوال یکی از عزیزان‌تان که به کرونا مبتلا شده است، ارتباط مستقیم و برقراری تماس تلفنی با وی باشد. شاید بهتر باشد بیش‌تر از قبل به وی زنگ بزنید؛ به این ترتیب، نه تنها از احوالات وی باخبر می‌شوید، بلکه می‌توانید از ایجاد حس تنهایی و انزوا در وی پیشگیری کنید.

اگر می‌خواهید بیش‌تر از برقراری یک تماس تلفنی معمول با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط باشید، می‌توانید از برنامه‌های تماس ویدئویی نظیر  واتس ‌اپ نیز استفاده کنید؛ البته باید ببینید طرف مقابل تا چه با کاربرد فناوری آشنا و راحت است. اگر چندین بار تماس گرفته‌اید و وی پاسخ نداده است، و شما واقعا نگران وضعیت دوست یا عزیزی هستید که به کرونا مبتلا شده است، در صورت اطمینان از ایجاد وضعیتی غیر عادی درباره‌ی وی، می‌توانید با اورژانس تماس بگیرید و وضعیت‌اش را به آن‌ها خبر دهید.
 
۲. خوب گوش دهید و ببینید چگونه می‌توانید کمک کنید
اگر دوست یا عزیزتان تمایل داشته باشد از طریق تلفن با شما صحبت کند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به گوش شنونده‌ی خوبی برای وی تبدیل شوید. به خوبی به حرف‌های وی گوش دهید و تا آن‌جا که می‌توانید کمک‌های لازم را به وی ارائه دهید؛ این کار مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید در طول این دوران برای وی انجام دهید.

از وی بپرسید چگونه می‌توانید کمک‌اش کنید؛ هم‌چنین، پیشنهاد دهید در انجام برخی کارهای خاص یا تهیه‌ی برخی اقلام خاص به وی کمک کنید. آیا وی حیوان خانگی دارد و لازم است آن را به پیاده‌روی ببرید، یا آیا در خارج از خانه کارهایی دارد که شما می‌توانید برای‌اش انجام دهید؟ البته احتمال دارد وی از لحاظ ذهنی و روانی به شدت آشفته باشد، و در آن لحظه نتواند به خوبی درباره‌ی نیازهای‌اش فکر کند، یا نخواهد شما را به زحمت بیندازد.
 
۳. تهیه‌ی آذوقه و مواد غذایی
فرد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است زمان و شرایط لازم را برای خرید و ذخیره‌ی مایحتاج و مواد غذایی کافی برای کل دوران قرنطینه نداشته باشد. شما می‌توانید برای فرد بیمار مقداری مواد غذایی منجمد و سالم تهیه کنید یا چند بسته مواد غذایی تازه از فروشگاه خریداری کنید.

تهیه‌ی مواد غذایی سالم نظیر غلات کامل، سبزیجات، و میوه‌جات به همراه خوراکی‌های بسته‌بندی شده با تاریخ انقضای طولانی یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای فرد بیمار انجام دهید. سایر اقلامی که می‌توانید به فهرست خرید اضافه کنید شامل پودر لباس‌شویی، صابون، خمیر دندان، ماده‌ی ضد عفونی کننده‌ی دست، دستمال توالت و غیره می‌شوند. فقط به خاطر داشته باشید، هنگام خرید این اقلام کم‌ترین تماس ممکن را با آن‌ها داشته باشید تا از گسترش بیش‌تر آلودگی جلوگیری کنید.
 
۴. از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها در تماس باشید
آیا در میان این اپیدمی جهانی می‌توان بدون شبکه‌های اجتماعی زندگی را سپری کرد؟ اگر دوست یا عزیز مبتلا به کرونا عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی نظیر ، توییتر، اینستاگرام، یا پیام رسان ایتاء و تلگرام باشد، با استفاده از این شبکه‌ها با وی در ارتباط باشید و عکس‌ها یا سایر مطالب‌تان را با وی به اشتراک بگذارید. بهترین روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این شرایط این است که میان مثبت‌ گرایی و واقع‌ بینی تعادل ایجاد کنیم. لازم نیست به فردی که به دلیل ابتلا به کرونا هم‌چنان در قرنطینه یا انزوا قرار دارد، بگویید “‌در خانه بمان‌”‌. چنین فردی بیش از هر چیز دیگری در این زمان نیازمند روابط اجتماعی و حمایت بیش‌تر است.
 
۵. نامه بفرستید
نامه بفرستید؛‌ به خصوص اگر دوست یا فرد عزیزتان سالمند و بالای ۶۵ سال باشد؛ این افراد احتمالا با دریافت نامه یا کارت پستال از طریق پستچی بسیار خوشحال می‌شوند. کارت پستال دست‌نویس جزء هدایایی است که احتمالا این افراد بارها و بارها آن را بخوانند، و در مواقعی که احساس نیاز به حمایت دارند یا با حس انزوا دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند به آن‌ها قوت قلب دهد.
 
۶. از خدمات ارسال استفاده کنید
اگر شخصا نمی‌توانید به فروشگاه بروید و برای دوست یا عزیز مبتلا به بیماری کرونا مواد غذایی و مایحتاج روزانه بخرید، می‌توانید از گزینه‌ی دیگری مانند خدمات ارسال یا دلیوری استفاده کنید. این نوع خدمات ممکن است شامل خدمات ارسال رایگان از سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های لوازم مراقبت‌های شخصی، و دارو باشد یا این‌که حتی شامل خدمات ارسال از جانب شرکت‌های پخش کننده‌ی کتاب، مجله، و غیره یا سایر اقلامی باشد که به آن‌ها کمک می‌کنند وقت‌شان را سپری کنند.

هم‌چنین می‌توانید بررسی کنید آیا انجمن محلی از قبیل گروهی از همسایه‌هایی که دور هم جمع می‌شوند و به یکدیگر کمک می‌کنند یا گروه‌ها و انجمن‌های خاصی در اطراف‌ خانه‌ی فرد مبتلا وجود دارند که به افراد مبتلا به کرونا و گرفتار در قرنطینه خدمات ارسال رایگان ارائه دهند. در انجمن‌های محلی اطراف خانه‌ی دوست یا فرد عزیز مبتلا به کرونا ملحق شوید تا در ارائه‌ی چنین خدماتی به آن‌ها کمک کنید؛ این انجمن‌ها را می‌توانید در گروه‌های تلگرامی یا ملاقات حضوری با افراد خیر و یاری‌رسان در اطراف خود بیابید یا تشکیل دهید.
 
۷. فعالیت‌های مشترک انجام دهید
یکی از راه‌های حفظ روابط اجتماعی انجام برخی فعالیت‌های مشترکی است که شما و عزیزان‌تان را به طور مرتب در تماس با یکدیگر قرار می‌دهند. مثلا این فعالیت‌های ممکن است شامل خواندن روزانه‌ یک فصل از یک کتاب و صحبت کردن در مورد آن به صورت آنلاین، نوشتن یادداشت‌های روزانه با صورت آنلاین با کمک یکدیگر، یا تماشای یک فیلم به صورت همزمان و ارسال پیام به یکدیگر درباره‌ی بخش‌های مورد علاقه‌تان باشند.

از جمله سایر ایده‌ها و انجام فعالیت مشترک عبارت هستند از تماشای سریال‌های تلویزیونی، انجام بازی‌های آنلاین با یکدیگر، یا گوش دادن به کتاب‌های صوتی به طور همزمان. انجام فعالیت‌های مشترک باعث می‌شود فرد مبتلا به کرونا به خوبی سرگرم شود و برای شما نیز می‌تواند دلیلی باشد برای برقرار تماس مرتب و حفظ ارتباط با آن‌ها.
 
۸. آن‌ها را از اخبار مطلع نگه دارید
با این‌که نباید فرد مبتلا به کرونایی را که در قرنطینه به سر می‌برد، با اخبار منفی درباره‌ی وضعیت کنونی جهان نگران و آزرده کنید، می‌توانید به منبعی قابل اعتماد برای بیان اطلاعاتی تبدیل شوید که قادر است هر گونه دروغ پردازی‌ و شایعه‌ای را که فرد مبتلا در دنیای مجازی با آن‌ رو به رو است، خنثی کند.

برای این کار، ابتدا خودتان باید به منابع معتبر خبری و اطلاعاتی از قبیل آژانس‌های خبری بزرگ، سازمان‌های بهداشتی عمومی، و سخنگوهای دولتی گوش دهید.
آن‌هایی که مجبور به ماندن در قرنطینه هستند، بیش از دیگران ممکن است تحت تاثیر منفی اطلاعات و روابط نادرست و غیر شفاف قرار بگیرند؛ این وضعیت یکی از معضلات رایج در هنگام شیوع یک همه‌گیری جهانی به شمار می‌رود. هر آن‌چه می‌توانید برای به حداقل رساندن تاثیر این قبیل مشکلات انجام دهید؛ بهترین کار این است که تا آن‌جا که می‌توانید اطلاعات موثقی را که باعث آسودگی خاطر خود و فرد بیمار می‌شوند، به وی انتقال دهید.
 
۹. درباره‌ی وضعیت مالی بیمار سوال کنید
با این‌که شاید طرح سوال درباره‌ی وضعیت مالی از دیگران باعث ناراحتی و آزردگی خاطرشان شود، اگر می‌دانید دوست یا عزیزی که به ویروس کرونا مبتلا شده است، شاید با فشارهای مالی یا مشکلات معیشتی رو به رو است که برای ادامه‌ی زندگی مجبور است از پس‌انداز خود خرج کند، منطقی است از وضعیت سلامت مالی وی نیز باخبر شوید.

اگر خود شما در وضعیتی هستید که می‌توانید به دیگران کمک مالی ارائه دهید،‌ این کار را انجام دهید تا بتوانید به طور موقت وی را از فشار مالی رها سازید. بسته به این‌که چه‌قدر فرد بیمار را می‌شناسید یا چه‌قدر به وی اطمینان دارید، می‌توانید در ساماندهی وضعیت مالی و نحوه‌ی پرداخت بدهی‌ها به وی کمک کنید تا دست‌کم این فشار روانی را برای وی کاهش دهید.
 
۱۰. برای وی برنامه‌ی روتین تهیه کنید
انجام برنامه‌ی روتین زندگی به طور منظم در دوران انزوا و قرنطینه می‌تواند به حفظ سلامت روانی و خلقی بیمار کمک کند. خوابیدن به اندازه‌ی کافی، انجام مرتب فعالیت‌های ورزشی، و رفتن به تخت‌خواب در یک ساعت مشخص هنگام شب در طول دوران قرنطینه به اندازه‌ی وضعیت عادی در سایر دوران زندگی از اهمیت برخوردار هستند.

اگر احساس می‌کنید دوست یا عزیز مبتلا به کرونا با وضعیت جدید خود در دوره‌ی قرنطینه نمی‌تواند کنار بیاید و زندگی‌اش را به روال عادی ادامه دهد، سعی کنید در ایجاد یک برنامه‌ی روتین در زندگی به وی کمک کنید تا بتواند دوره‌ی انزوا و قرنطینه را راحت‌تر پشت سر بگذارد.
 
۱۱. خودتان را برای این کار آماده کنید
اگر احساس می‌کنید در این دوره‌ی همه‌گیری بیماری کرونا به خوبی نمی‌توانید به حفظ سلامت روان دوستان و عزیزان‌تان کمک کنید، می‌توانید از برخی مقالات و دوره‌های آموزشی کمک به دیگران در دوران همه‌گیری بیماری بهره‌مند شوید؛ مثلا دانشگاه جان هاپکینز از طریق سایت کورسرا دوره‌ی آموزشی کمک‌های اولیه‌ی روانی را ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توانید خود را برای کمک به عزیزان‌تان به خوبی آماده کنید. 

هم‌چنین، در طول این دوره‌ی سخت از سلامت روان خود نیز به خوبی مراقبت کنید؛ یعنی باید زمان بیش‌تری را برای انجام فعالیت‌های خود مراقبتی اختصاص دهید، حتی اگر احساس می‌کنید در این دنیای شلوغ هیچ وقت اضافه‌ای برای این کار ندارید. به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید؛ به اندازه‌ی کافی بخوابید؛ قرص‌های ویتامین مصرف کنید؛ رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ به انجام مراقبه بپردازید؛ و به طور کلی هنگام سپری کردن دوره‌ی تحول یا پر استرس در زندگی سعی کنید کارهای معمول و روزانه‌تان را با قدرت و انرژی بیش‌تری انجام دهید.
 
سخن آخر
با این‌که قرار گرفتن تحت تاثیر مشکلات روانی ناشی از ویروس کرونا در این روزها به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده است، روش‌هایی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید به عزیزانی که به این بیماری دچار شده‌اند، کمک‌رسانی کنید. اساسی‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارت هستند از توجه و گوش سپردن به حرف‌های بیمار، بودن در کنار وی – هرچند از راه دور، و استفاده از راه‌حل‌ها و مشورت‌های سایر آدم‌ها برای ارائه‌ی بهترین کمک‌ها و مراقبت‌ها به دوست و عزیز بیمارتان در این دوران سخت.


منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.