تأثیر اختلال اضطراب تعمیم یافته بر روابط میان فردی

اختلال اضطراب تعمیم یافته، یکی از اختلالات اضطرابی بوده که می تواند جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی فرد مبتلا را تحت تأثیر جدی قرار دهد. تعاملات اجتماعی از جنبه هایی است که این اختلال می تواند در آن خلل ایجاد کند. در این مقاله به بررسی تأثیر اختلال اضطراب تعمیم یافته بر روابط میان فردی می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر اختلال اضطراب تعمیم یافته بر روابط میان فردی

مقدمه

همانطور که می دانید اختلال اضطراب تعمیم یافته اختلالی است که می تواند جنبه های مختلف زندگی را مختل نماید. یکی از این جنبه ها، روابط میانِ فردِ مبتلا به این اختلال با بستگان، دوستان، همسر و حتی والدین است. گاهی اوقات این اختلال ممکن است تا حدی پیش رود که اختیار ارتباط به کلی از دست فرد خارج شده و شخص مبتلا تمام پل های پشت سر خود را خراب کند. 
 
اگر شما با فردی مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته زندگی می کنید، احتمالاً با مشکلات زناشویی زیادی دست و پنجه نرم می کنید و حتی ممکن است زندگی شما در معرض خطر طلاق قرار گرفته باشد. از سویی درمان اختلال آنچنان ساده و سریع نخواهد بود و حتی در صورت درمان، مدت ها با این مشکل درگیر خواهید بود.
 
اگر شما به این اختلال مبتلا هستید، احتمالاً در مورد خانواده، دوستان، همکاران و دیگر اطرافیان خود نگرانی هایی داشته باشید و برای غلبه بر این نگرانی ها، راهبردهای مقابله ای نادرستی را در پیش گیرید. در این مواقع، در طول زمان روابط شما با دیگران دچار مشکل خواهد شد و در استمرار روابط با چالش هایی مواجه خواهید شد.
 

مشکلات ارتباطی رایج افراد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته

وقتی فردی دچار اختلال اضطراب تعمیم یافته می شود، در اکثر ساعات شبانه روز، نگرانی و اضطراب را تجربه خواهد کرد و همانطور که در بالا نیز گفته شد، این اضطراب بر تمام جنبه های زندگی و بویژه روابطش با دیگران، سایه خوهد افکند. به طور کلی مشکلات ارتباطی افراد مبتلا به اضطراب تعمیم یافته را می توان اینچنین برشمرد:

- ارتباط برقرار کردن با افرادی محدود
- عدم توانایی در توجه به نیازهای دیگران (زیرا فرد به شدت با اضطراب خود درگیر است و نمی تواند توجه خود را به نیازهای دیگران جلب کند)
- مشکل در بیان احساسات خود
- احساس ترس و یا حالت تدافعی در روابط عاشقانه
- پرهیز از انجام دادن فعالیت های گروهی به خاطر ترس (مانند رفتن به پیکنیک و یا سفر به همراه دیگران)
- لذت نبردن و شاد نبودن از حضور در جمع (زیرا فرد مبتلا به این اختلال همیشه نگران است و با وجود اضطراب و نگرانی، فرصتی برای شاد بودن باقی نمی ماند)
- عدم صبر و تحمل در ارتباط با دیگران
- احساس سوء ظن و یا فقدان اعتماد به نفس؛ این افراد معمولاً نیاز به اطمینان بخشی از سوی دیگران دارند
- تحریک پذیری و انتقاد افراطی به دیگران
- واکنش بیش از حد به موقعیت ها و ناراحت کردن دیگران
- معمولاً تمایل دارند روابط را به خاطر ترس پایان دهند
- وابستگی بیش از حد به دیگران
- احساس ناامنی که به ترس و یا شک در مورد نیات دیگران منجر خواهد شد.
 

در صورت ابتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته، برای غلبه بر مشکلات ارتباطی چه باید کرد؟

با پیروی از نکاتی که در ادامه می آید می توانید به خودتان بیاموزید که چگونه از بوجود آمدن مشکلات ارتباطی پیشگیری کنید:
 
- سعی کنید در لحظه زندگی کنید. می توانید این مهارت را با انجام تمرین های ذهن آگاهی، به دست آورید
- سعی کنید وقتی همراه دیگران هستید، کارهایی را انجام دهید که موجب خندیدن و کاهش اضطرابتان می شود
- اگر درگیر مشکل خاصی هستید، به جای اینکه اجازه دهید افکار منفی تمام ذهنتان را کنترل کنند، بهتر است درباره مشکلاتتان صحبت نموده و سعی کنید برای حل آن ها راه حل هایی منطقی بیابید
- سعی کنید از نظرات و روحیات دوستان، بستگان و هر کسی که با او ارتباط دارید، آگاه شوید و رفتارهایشان را از نقطه نظر خودشان ببینید و نه با تفسیر خودتان. چه بسا در بسیاری از اوقات طرف مقابل منظور خاصی ندارد و شما برداشت اشتباه کرده اید
- اگر فرد مقابلتان فردی منطقی است، می توانید موضوع اختلال و بیماری خود را با او در میان بگذارید تا در غلبه بر آن کمک حالتان باشد
- از اطرافیانتان کمک بخواهید
- اگر برای درمان مشکل خود تا به حال به درمانگر مراجعه نکرده اید، بهتر است در اولین فرصت اقدام کنید
- سعی کنید با شرکت در دوره ها، کارگاه ها و مطالعه، مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید
 

تحقیقات پیرامون اختلال اضطراب تعمیم یافته و روابط

دوستی کودکان و اختلال اضطراب تعمیم یافته
مطالعه ای که در سال 2011 و در ارتباط با عملکرد بین فردی کودکان (6 تا 13 ساله) مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته انجام شد، دریافت که اگرچه کودکان مبتلا به این اختلال دوستان کمی دارند، اما به اندازه هم سن و سالان خود توانایی و قابلیت های برقرار ارتباطات اجتماعی و شرکت در کارهای گروهی را دارند.
 
این پژوهش نشان داد که اختلال اضطراب تعمیم یافته در کودکان، لزوماً با مشکلات ارتباطی آن ها ارتباط ندارد. از سویی این تحقیق نشان داد که مشکلات ارتباطی در بزرگسالان مبتلا به این اختلال، بیشتر نتیجه راهبردهای مقابله ای ضعیفی است که در طول زمان در درون فرد شکل گرفته و همگی قابل حل و درمان خواهند بود.
 
ازدواج و اختلال اضطراب تعمیم یافته
مطالعه ای که در سال 2007 در مورد اقدام به ازدواج افراد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته انجام شد نشان داد که این افراد در اقدام به ازدواج هیچ تفاوتی با دیگر افراد ندارند و احتمال ازدواج آن ها به همان اندازه است.
 
این پژوهش نشان داد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته در یافتن همسر و اقدام به ازدواج مشکل خاصی ندارند، بلکه بعدها در زندگی زناشویی، دچار مشکلاتی خواهند شد. اگر با فردی مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته ازدواج کرده اید، احتمالاً در آینده ای نه چندان دور به مشکلاتی برخورد خواهید کرد. البته جای نگرانی نیست، چرا که با مراجعه به یک روان درمانگر و یا زوج درمانگر، می توانید به خوبی این مرحله از زندگی را پشت سر گذاشته و روزهای خوب و شیرینی را در کنار همسر خود تجربه کنید.
 

سبک های تعاملی افراد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته

در مطالعه ای که در سال 2011 بر روی افرد مبتلا به اضطراب تعمیم یافته ای که تحت درمان قرار گرفته بودند، انجام شد، 4 سبک تعاملی در میان این افراد یافت شد:
 
- فضول (دخالت کننده)
- سرد
- بدون اظهار نظر (بی تفاوت)
- استثمار پذیر
 
هر کدام از این سبک ها در واقع حاکی از نگرانی های فرد مبتلا به اختلال اضطراب تعمیم یافته هستند. مثلاً فردی که در مورد سلامت شخص دیگری نگران است ممکن است هر 5 دقیقه با او تماس بگیرد (فضول) در حالیکه فرد دیگری ممکن است در همین شرایط سکوت اختیار کرده و همه چیز را در خودش بریزد (بی تفاوت).
 
در هر صورت هر کدام از این سبک ها به نحوی می توانند در روابط بین فردی تأثیر منفی بگذارند.
 
منبع: سایت لایف هک


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما