تکنولوژی و آینده نوجوانان

امروزه با گسترش زندگی دیجیتال، نگرانی زیادی در مورد آینده این سبک زندگی بسط پیدا نموده است. از سویی فواید و مزایای زندگی دیجیتال قابل چشم پوشی نیست. متخصصان نظرات مختلفی در مورد مزایا و معایب این سبک زندگی و تأثیر آن بر سلامت روان، بهزیستی روانی، دموکراسی، وضعیت شغلی و ... ارائه نموده اند. در این مقاله برخی از این نظرات را به همراه راه حل هایی برای غلبه بر برخی مشکلات را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
تکنولوژی و آینده نوجوانان
متخصصان پیش بینی می کنند که توانایی های شناختی انسان ها در آینده ای نه چندان دور دچار مشکلات جدی خواهد شد.
 

مقدمه

امروزه نوجوانان در دنیای "همیشه کانکت (متصل)" زندگی می کنند. آن ها برای انجام تکالیف مدرسه، دانلود مقاله، چت با دوستان، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و به اشتراک گذاری تجربیاتشان از اینترنت بهره می برند. حتی امروزه برخی کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شوند. به نظر می رسد هر جنبه زندگی آن ها عنصری دیجیتالی دارد.
 
از آنجا که این نرم افزارها، اپلیکیشن ها و تکنولوژی ها زندگی را ساده تر و در ظاهر بهتر کرده اند، آیا استفاده اینچنینی می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید؟ متخصصان در پاسخ به این سؤال پاسخ های متفاوتی ارائه می دهند.
 
در واقع بنابر مطالعه ای که مرکز تحقیقاتی پو انجام داده، یک سوم متخصصان پیش بینی کرده اند که زندگی دیجیتال می تواند برای نوجوان ها و خانواده ها در دهه های پیش رو بسیار مضر و خطرناک باشد. با این حال برخی دیگر از متخصصان نظری مخالف ارائه می دهند. آن ها بر این باروند که تکنولوژی و زندگی دیجیتال می تواند در نهایت به بهزیستی و رفاه بیشتر انجامیده و مزایایش به مراتب بیشتر از مضراتش خواهد بود. و البته تعداد کمی از متخصصان می گویند این سبک زندگی تغییر خاصی را در دهه های پیش رو بوجود نخواهد آورد.
 

نگرانی های رایج

به طور کلی مطالعه ای که انجام شد از میان پاسخ ها به چند نگرانی پی برده شد. برای مثال برخی از متخصصان نگران این هستند که تکنولوژی دیجیتالی بتواند بر میزان بهزیستی افراد در آینده تأثیر منفی داشته باشد.
 
متخصصان پیش بینی می کنند که توانایی های شناختی انسان ها در آینده ای نه چندان دور دچار مشکلات جدی خواهد شد. این بدان معناست که توانایی تفکر تحلیلی، به خاطر سپردن اطلاعات و تمرکز طولانی مدت بر روی یک موضوع ممکن است با چالش هایی روبرو شود. به طور کلی متخصصان نگران این هستند که افراد آنگونه که باید و شاید نتوانند خلاق باشند.
 
یکی دیگر از حوزه های نگرانی، اعتیادهای دیجیتالی است. متخصصان هشدار می دهند که برخی شرکت های سازنده نرم افزار و سخت افزار، محصولات خود را به نحوی ارائه می دهند که در هنگام استفاده در مغز دوپامین آزاد می شود.
 
دوپامین یک ماده شیمایی است که در هنگام لذت در بدن ترشح می کند. شرکت ها و کمپانی های بزرک ساخت محصولات تکنولوژی در حال حاضر آموخته اند که چگونه این مرکز پاداش مغز را فعال نموده و به همین وسیله نوجوانان را وادار می کنند که یک فعالیت را بارها و بارها انجام دهند، دقیقاً کاری که در بازی های ویدیویی مانند پلی استیشن انجام می دهند. متخصصان حوزه صنعت پیش بینی می کنند که تمام شرکت های دیجیتال در حال آموختن این موضوعات هستند و سعی می کنند در ساخت و تولید محصولات خود از این قوانین استفاده نمایند. این کار موجب می شود افراد به جنبه هایی خاص از زندگی دیجیتالی وابسته شوند.
 
همچنین متخصصان نگران این هستند که زندگی دیجیتالی بر سلامت روان افراد تأثیر منفی بگذارد. آنها بر این باورند که گسترش زندگی دیجیتالی می تواند احتمال بروز استرس، اضطراب و افسردگی را تا حدود زیادی افزایش دهد. با گسترش این سبک زندگی، تعاملات رو در رو و چهره، فعالیت بدنی، مهارت های ارتباطی و ... کاهش خواهد یافت.
 
در نهایت، متخصصان معتقدند هر چه زندگی به سمت دیجیتالی شدن برود، حریم خصوصی و امنیت افراد بیشتر تهدید خواهد شد. همچنین امکان دزدیده شدن اطلاعات شخصی در این سبک زندگی بیشتر است. همچنین در مقیاس بزرگ امکان تهدید دموکراسی، امنیت ملی و حتی مشکلات شغلی نیز وجود دارد. مثلاً گسترش هوش مصنوعی می تواند بسیاری از فرصت های شغلی را از بین ببرد.
  

مزایا و فواید احتمالی

با این حال برخی معتقدند که تکنولوژی می تواند بهزیستی و کیفیت زندگی را در آینده افزایش دهد. به عنوان مثال، متخصصان بر این باورند که بر خلاف تصور رایج تکنولوژی می تواند ارتباط میان افراد را گسترش داده و ارتباطات جدید را ایجاد نماید. بنابراین افراد از این افزایش ارتباطات به رضایت از زندگی بیشتری دست خواهند یافت.
 
همچنین افراد می توانند به انواع دانش، اطلاعات، آموزش ها و سرگرمی ها به صورت ساده تر و مقرون به صرفه تری دسترسی داشته باشند.
 
دیگر جنبه های که متخصصان پیش بینی می کنند زندگی دیجیتال می تواند بر آن تأثیر مثبتی داشته باشد، زندگی خانوادگی است، چرا که خانواده ها می توانند با مراجعه به منابع دیجیتال به اطلاعات خوبی در زمینه دانش خانواده دست یابند. همچنین پدر و مادرها به منظور اطلاع از روش های درست فرزند پروری می توانند به بانکی عظیم از اطلاعات در این زمینه دسترسی داشته باشند.
 
همچنین بر اساس برخی پژوهش ها، نوجوانان این روزها برای مراقبت های سلامت روان و مدیریت بهزیستی روانشناختی از تکنولوژی استفاده می کنند. این روش به شدت می تواند مؤثر و مفید باشد چرا که حدود 300 میلیون نفر در سرتاسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده که تا سال 2030 بیماری افسردگی به تنهایی حدود 6 ترلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.
 
این روزها درمانگران رفتاری و شناختی به صورت آنلاین در دسترس هستند. محققان بر این باورند که مشاوره ها و رواندرمانی های آنلاین می توانند در درمان افسردگی ها و اضطراب های خفیف بسیار مؤثر باشند. بنابراین پژوهشگران حوزه روانشناختی بر این باورند که استفاده از چنین برنامه هایی، می تواند تأثیری مثبت بر بهزیستی روانی، خصوصاً بر روی نوجوانان داشته باشد.
 

راه حل های پیشنهادی برای حل مشکلات احتمالی

متخصصان برای بسیاری از تهدیدات احتمالی گسترش زندگی دیجیتال، راه حلی جدی ارائه نداده اند. با بررسی فواید، مزایا و معایبی توسط متخصصان حوزه های مختلف روانشناختی و اجتماعی و حتی پزشکی مطرح شد و اکثر آن ها ضرورت تدوین "لایحه حقوق دیجیتال" را مورد تأکید قرار دادند. آن ها بر این باور بودند که در این لایحه لازم است بیش از هر چیز به حقوق انسان ها توجه جدی گردد. همچنین این لایحه باید به نحوی تنظیم شود که امکان سوء استفاده از اطلاعات به دست آمده از افراد را به حداقل برساند.
 
همچنین متخصصان پیشنهاد داده اند که باید سواد دیجیتال به صورت جدی تر و عمیق تر در مدارس تدرسی شده و در برنامه های درسی گنجانده شوند. در این برنامه باید به نوجوانان و والدین آن ها آموخت که چگونه از اطلاعات خود مراقبت نموده و از حریم خصوصی خود محافظت نمایند. همچنین نحوه جستجوی صحیح اطلاعات و استفاده مناسب از اینترنت و بقیه ابزارهای دیجیتال می تواند به نحو چشمگیری از آسیب های زندگی دیجیتال بکاهد.
 
منبع: سایت وری ول فمیلی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.