آنچه درباره سرطان مری باید بدانید (بخش سوم)

سرطان مری عبارت است از تغییر در سلول های دیواره مری و رشد سلول های غیر طبیعی در مری. همواره با دوستان و اعضای خانواده‌تان در ارتباط باشید. در حین انجام اقدامات درمانی، دوستان و اعضای خانواده‌تان می‌توانند شبکه‌ی پشتیبانی مهمی را برای‌تان فراهم کنند. با همراه باشید.
سه‌شنبه، 16 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه درباره سرطان مری باید بدانید (بخش سوم)
از تمام اطلاعات مربوط به سرطان مری آگاه شوید تا بتوانید تصمیم‌های درستی درباره‌ی مراقبت از خود اتخاذ کنید.
 

آنچه درباره سرطان مری باید بدانید


1. ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی
ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی ممکن است اثربخشی هر یک از این دو روش درمانی را افزایش دهد. ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی ممکن است تنها روش انتخابی پزشک برای درمان یک بیمار باشد، یا این‌که ممکن است از ترکیب این دو روش درمانی بعد از انجام عمل جراحی استفاده شود. ولی ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی احتمال و شدت عوارض جانبی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
 
2. درمان‌های جایگزین
درمان‌های تکمیلی یا جایگزین ممکن است در مقابله با عوارض جانبی سرطان یا درمان‌های مربوط به سرطان به بیمار کمک کنند. برای نمونه، بیماران مبتلا به سرطان مری ممکن است دچار درد ناشی از روش‌های درمانی سرطان یا رشد تومور بشوند. پزشک معالج می‌تواند با درمان علت‌های درد یا با استفاده از برخی داروها درد بیمار را کنترل کند. با این حال، ممکن است این بیماران هم‌چنان احساس درد کنند؛ در این وضعیت، درمان‌های تکمیلی یا جایگزین ممکن است در مقابله با درد به این بیماران کمک کنند.

برخی از این گزینه‌ها عبارت هستند از:
الف. طب سوزنی
ب. تصور هدایت شده
پ. ماساژ
ت. تکنیک‌های آرام‌سازی

از پزشک معالج‌تان درباره‌ی بی‌خطر بودن این گزینه‌ها درمانی مشورت بگیرید.
 

3. مقابله و پشتیبانی

مقابله با شوک، ترس، و غم ناشی از تشخیص ابتلا به بیماری سرطان ممکن است نیازمند زمان زیادی باشد. دقیقا هنگامی که لازم است تصمیم‌های مهمی را اتخاذ کنید، ممکن است به شدت احساس درماندگی کنید. با گذشت زمان، هر آدمی می‌تواند راهی برای مقابله شوک ناشی از آگاهی از ابتلا به سرطان و کنار آمدن با این حقیقت پیدا کند.

تا زمانی که بتوانید عوامل آرامش دهنده‌تان را پیدا کنید، مسائل زیر را مد نظر قرار دهید.
الف. از تمام اطلاعات مربوط به سرطان مری آگاه شوید تا بتوانید تصمیم‌های درستی درباره‌ی مراقبت از خود اتخاذ کنید. از پزشک معالج بخواهید تمام اطلاعات تخصصی را در خصوص سرطان مری از قبیل انواع و مراحل آن در اختیارتان بگذارد. هم‌چنین، به دنبال منابع اطلاعاتی مفید و معتبر بگردید تا از تمام گزینه‌های درمانی این بیماری آگاهی شوید. مطالعه‌ی مطالب سایت‌ها و مجلات پزشکی معتبر می‌تواند کمک‌تان کند.

ب. همواره با دوستان و اعضای خانواده‌تان در ارتباط باشید. در حین انجام اقدامات درمانی، دوستان و اعضای خانواده‌تان می‌توانند شبکه‌ی پشتیبانی مهمی را برای‌تان فراهم کنند. درباره‌ی سرطان مری با سایر آدم‌ها صحبت کنید؛ اطرافیان‌تان می‌توانند در طول دوره‌ی درمان از جهات مختلف پشتیبان‌تان باشند. به کارهایی که ممکن است برای انجام‌شان به کمک نیاز داشته باشید، فکر کنید؛ گاهی اوقات که احساس غم و ناامیدی می‌کنید، به درددل با دیگران نیاز پیدا خواهید کرد یا شاید هنگام آماده کردن غذا به کمک دیگران نیاز داشته باشید.

پ. با دیگران درددل کنید. احتمالا یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده‌تان بتواند به خوبی به درددل‌های‌تان گوش دهد. یا این‌که می‌توانید مشکلات و ناراحتی‌های‌تان را با یک مشاور، مددکار اجتماعی، یک انسان فرزانه، یا یک فرد روحانی در میان بگذارید. هم‌چنین، می‌توانید عضو یکی از گروه‌های پشتیبان بیماران سرطانی شوید. بودن در کنار سایر آدم‌هایی که با چالش‌های مشابه‌ی شما دست به گریبان هستند، می‌تواند قدرت و شهامت‌تان را افزایش دهد. از پزشک معالج، پرستار، یا مددکاری اجتماعی درباره‌ی این گروه‌های پشتیبان اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید.
 

4. مراجعه به پزشک

چنان‌چه پزشک عمومی به ابتلا‌ی‌تان به سرطان مری مشکوک شود، شما را به پزشکان متخصص ارجاع می‌دهد تا به شکل کامل وضعیت‌تان مورد ارزیابی قرار بگیرد. گروه پزشکان متخصصی که می‌توانند در این خصوص به شما کمک کنند، شامل موارد زیر می‌شوند.
الف. متخصص گوارش – جهت ارزیابی وضعیت مری
ب. آنکولوژیست یا سرطان شناس – درمان سرطان از طریق شیمی درمانی و سایر روش‌های پزشکی
پ. متخصص جراح – جهت انجام عمل جراحی
ت. متخصص آنکولوژی پرتو درمانی – برای استفاده از اشعه‌ی ایکس جهت درمان سرطان

برای آن‌که بتوانید از جلسات‌تان با پزشک حداکثر بهره‌ را ببرید، بهتر است با آمادگی کامل نزد پزشک بروید. در ادامه‌ی این مقاله به برخی اطلاعات اشاره می‌کنیم که جهت آماده‌سازی خود و ارائه‌ی پاسخ‌های مناسب به پرسش‌های پزشک مفید هستند :
الف. از اقدامات لازم و اعمال محدودیت‌های احتمالی پیش از ملاقات با پزشک آگاه شوید. هنگام تعیین قرار ملاقات با پزشک حتما از هر گونه اقدامات لازم و اعمال محدودیت‌های پیش از ملاقات با وی آگاه شوید؛ مثلا الزام به محدود کردن رژیم غذایی یا توقف مصرف یک دارو.
ب. هر گونه علامت و نشانه‌ی مربوط به وضعیت‌تان را یادداشت کنید؛ حتی هر گونه نشانه‌ای که ممکن است با دلیل مراجعه‌تان به پزشک مرتبط به نظر نرسد.
پ. اطلاعات شخصی مهم‌تان را نیز یادداشت کنید؛ از جمله هر گونه عامل استرس‌زا و تغییرات اخیر در زندگی‌تان.
ت. فهرستی از تمام داروها،‌ ویتامین‌ها یا مکمل‌های مصرفی‌تان را تهیه کنید.
ث. یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان را نیز همراه خود ببرید تا در یادآوری مسائلی که ممکن است فراموش کرده باشید، کمک‌تان کند.
ج. سوال‌هایی را که می‌خواهید از پزشک بپرسید، یادداشت کنید.

فهرستی از سوال‌هایی را تهیه کنید که کمک‌تان می‌کنند از زمان حضورتان در مطب پزشک حداکثر بهره را ببرید. برخی از سوال‌های اساسی که باید درباره‌ی سرطان مری از پزشک معالج بپرسید، عبارت هستند از :
الف. سرطان مری در کدام ناحیه از مری ایجاد شده است؟
ب. سرطان تا چه حد پیشرفته کرده است؟
پ. آیا می‌توانید یک گزارش آسیب شناسی تهیه کنید؟
ت. چه آزمایش‌های دیگری لازم است؟
ث. چند گزینه‌ی درمانی وجود دارد؟
ج. عوارض جانبی بالقوه‌ی هر یک از این گزینه‌های درمانی چه هستند؟
چ. بهترین گزینه‌ی درمانی کدام است؟
ح. توصیه‌ی وی به یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده‌ که دچار وضعیت مشابه‌ای شده است، چیست؟
خ. به چه متخصص‌های دیگری نیز باید مراجعه کرد؟
د. آیا راهنما یا هر گونه دستورالعمل مکتوبی برای بیمار وجود دارد؟ آیا پزشک وب‌سایت مفیدی را توصیه می‌کند؟‌
ذ. جلسات بعدی باید هر چند وقت یک بار برگزار شوند؟
در طول مدتی که نزد پزشک هستید، بدون هیچ تردیدی تمام پرسش‌های لازم را از وی بپرسید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.