اعدام قاتل ستایش، ستایش نمی خواهد؟

به بنده ای خدایی که سرش را در آب کرده بود و مشغول نوشیدن آب به سبکی غیر انسانی بود گفتند: اینطور آب نخور عقلت کم می شود. او در جواب گفت: عقل چیست، آن فرد هم عذر خواهی کرد و گفت...
چهارشنبه، 20 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد دهقان
موارد بیشتر برای شما
اعدام قاتل ستایش، ستایش نمی خواهد؟

خانم لیلی رشیدی  درباره قاتل ستایش گفته: «اتفاق تلخی که برای ستایش قریشی افتاده و ضربه‌ای که به خانواده او وارد شده قابل چشم‌پوشی و نادیده‌ گرفتن نیست اما باید در نظر بگیریم که امیرحسین هم کودک است و قربانی محیط و جامعه شده است. در همین میان پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک به این معنی است که ایران ملزم به رعایت قانون و قصاص نکردن امیرحسین است.» [1]

بازیگر دیگری که معروف به شاخ توئیتر و اظهار نظر های غیر کارشناسانه است درباره قاتل اهورا چنین اظهار فضل کرده و این قاتل را نتیجه تربیت اسلامی دانسته است.

یک سری روزنامه های اصلاح طلب هم برای اعتراض به اعدام امیر حسین، چنین تیتری را انتخاب کرده اند: «اعدامی که ستایش نشد.»[2]

بله خداوند انسان را آزاد آفرید تا نظرش را بیان کند و مخالفت یا موافقتش را بیان کند. شاید بعضی فکر کنند تیپ افراد انقلابی و مذهبی، تحمل شنیدن نظر مخالفان را در هر زمینه ای ندارند. البته خودشان باید به خودشان جواب بدهند که اگر زبان مخالف کوتاه بود ما امروز شاهد این همه نظرات مخالف در مقابل دین و دستورات و ... بودیم؟ یا اینکه از نظر آزادی از بسیاری از کشور های مدعی حقوق بشر جلوتریم.

بگذریم چند نکته در مورد این اظهار نظرهای عجیب باید گفته شود تا گویندگان گمان بر صدق و درستی افکار و گفته هایشان نبرند.

1_ چشم بسته غیب نگوییم

مگر کسی می تواند منکر تاثیر محیط بر تربیت شخص بشود؟ در آموزه های دینی ما هم این بحث به بیان های مختلف وجود دارد مانند این آیه که خداوند می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا فَأُولَئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِیرًا [نساء/97] کسانى که بر خویشتن ستمکار بوده‏ اند [وقتى] فرشتگان جانشان را مى‏ گیرند مى‏ گویند در چه [حال] بودید پاسخ مى‏ دهند ما در زمین از مستضعفان بودیم مى‏ گویند مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن مهاجرت کنید پس آنان جایگاهشان دوزخ است و [دوزخ] بد سرانجامى است.» بله دقیقا سوال این جاست که ما چقدر محکوم به محیط هستیم و واقعا توانایی تغییر یا تعویض محیط برایمان ممکن نیست؟

اصلا ما به اصطلاح حزب اللهی ها چقدر داد زدیم که ماهواره و اینترت و مد و اختلاط زن و مرد و ... برای جامعه مضرر است.، در مقابل همین بازیگران و روشن فکران به ما انگ "اُملی" زدند و گفتند شما عقب افتاده اید و غرب هم این آزادی ها را دارد و همه چیز –در ظاهر- عادی به نظر می رسد و ... .
خب خودتان بگویید ما قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

2_ قاتل بی تربیت است

اینکه ما قاتل را تربیت یافته مکتب اسلام بدانیم، نهایت جهل گوینده است، زیرا کجای اسلام این تربیت وجود دارد و اصلا خود اسلام که آمده برای این جرائم، مجازات های سنگین تعیین کرده، چطور می تواند خودش مروّج این مباحث باشد؟ این پارادوکس مضحک، فقط می تواند از یک گوینده ناشی صادر کردد. بله اینکه چرا در جامعه اسلامی این اتفاق افتاده جای بررسی و تحلیل دارد و باید موشکافانه با این اتفاقات برخورد کرد تا هم کم کاری های موجود شناخته شود و هم از احتمال بوقوع پیوستن این حوادث جلو گیری کرد.

3_ اجرای حکم خدا زیباست

واقعا بعضی افراد و بعضی تیتر ها چقدر ضعیف و ناچیز هستند. اصلا شما ها برای چه می خواهید با حکم خدا که هزاران حکمت بدنبال اجرای خود دارد، مقابله کنید؟ چرا نمی خواهید خانواده داغدیده آرام بگیرد. بله قطعا لذّت عفو بالاتر از قصاص است ولی چه کنیم که نوع جرم و تاثیر داغ بسیار سنگین بوده است و اولیای مقتول دست را روی دکمه قصاص گذاشتند. اما حکم خدا جاری شد و رو سیاهی برای عده ای روشن فکر ماند که بله چرا باید این جوان کشته شود و چرا خشونت و آهای حقوق بشر کجایی که اسلام چهره ای غضبناک به خود گرفته و ... .

بعضی ها در این انقلاب بزرگ و بعضی پیر شدند و بعضی از بس سر سفره این نظام، تناول کردند که دیگر میل به هیچ غذایی ندارند اما نمی خواهند معنای احکام را بفهمند. چرا کسی نمی گوید علت این گسترش فساد و عادی شدن قبح بعض گناه ها به خاطر اجرا نشدن حدودی است که اجرا کردن یک مورد آن، بنا بر متون دینی، از شصت سال عبادت و چهل شب بارش باران، برتر دانسته شده زیرا پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «إقامَةُ حَدٍّ مِن حُدودِ اللّه ِ خَیرٌ مِن مَطَرِ أربَعینَ لَیلةً فی بِلادِ اللّه [3] جارى کردن یک حدّ از حدود الهى، از چهل شب بارش باران در سرزمین هاى خدا بهتر است.» و بیان داشتند: «حَدٌّ یُقامُ فی الأرضِ أزْکى مِن عِبادَةِ سِتّینَ سَنةً [4]؛ بر پا شدن یک حدّ الهى در روى زمین، پاکیزه‌تر از عبادت شصت سال است

به بنده ای خدایی که سرش را در آب کرده بود و مشغول نوشیدن آب به سبکی غیر انسانی بود گفتند: اینطور آب نخور عقلت کم می شود. او در جواب گفت: عقل چیست، آن فرد هم عذر خواهی کرد و گفت: هیچی آبت را بخور. خلاصه اگر انسان چیزی را نمی فهمد برود مطالعه کند یا از اهل فن بپرسد به این راحتی دهان به انتقاد از احکام الهی باز نکند برای خودش بهتر است.

پی نوشت:

[1]. آفتاب نیوز.

[2]. جهان نیوز.

[3]. الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب‏، ناشر: دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، سال چاپ: ۱۴۰۷ ق‏، ج۷، ص۱۷۴.

[4]. جامع أحادیث الشیعة، بروجردى، آقا حسین‏، ناشر: انتشارات فرهنگ سبز، تهران‏، سال چاپ: ۱۳۸۶ ش‏، ج۳۰، ص۴۹۸.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.