چند کلامی با حجت الاسلام زائری

کاش توضیح می دادید متلاشی شدن دین به چه معناست، ما روایت زیادی داریم که یک گناه چه بلایی به سر فرد و جامعه می آورد ولی چطور به قول شما "لرزش کمر دختری" نمی تواند آسیبی به دین بزد؟ این کلی گویی ها که مثلا در غرب طرف در اوج فراهم بودن گناه ولی دعای کمیل می خواند همان خوراک رسانه های بیگانه است...
سه‌شنبه، 19 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چند کلامی با حجت الاسلام زائری
کاش توضیح می دادید متلاشی شدن دین به چه معناست، ما روایت زیادی داریم که یک گناه چه بلایی به سر فرد و جامعه می آورد ولی چطور به قول شما "لرزش کمر دختری" نمی تواند آسیبی به دین بزد؟ این کلی گویی ها که مثلا در غرب طرف در اوج فراهم بودن گناه ولی دعای کمیل می خواند همان خوراک رسانه های بیگانه است...


راسخون : با عرض سلام خدمت حجت الاسلام زائری که به نظر بنده یکی از فعالان فرهنگی و اهالی دغدغه مند حوزه و مباحث فرهنگی هستند. همه می دانیم که ایشان از فعالان و حاضران در فضای مجازی هستند و تقریبا نسبت به حوادث دانه درشت و قابل توجّه این فضا واکنش هایی را هم نشان داده اند که خطاب بنده هم به واکنش ها و تحلیل های ایشان است که عکس العمل هایی را از دوستان و مخالفان بدنبال داشته است. یکی از آخرین اظهارات ایشان درباره دختر جوان رقصنده ای است که صفحه ی اینستگرام او توسط پلیس فتا بسته شده و با شرکت در یک مستند به اعتراف درباره نیت و هدفش از انتشار رقص هایش بسیار خبر ساز شده است.

آقای زائری در دو پست اینستگرامی این طور به این ماجرا واکنش نشان دادند:
«طبیعی است که من نه اهل رقصم و نه دنبال بی حجابی! اما وقتی به صفحه نامناسبی در اینستاگرام برسم من نگاه نمی کنم و رد می شوم، دلیلی ندارد معرکه بگیرم و دنیا را به هم بریزم!
معنای این حرف بی اهمیت دانستن حدود الهی و ضوابط شرعی نیست! خدا نکند بخواهم حرمت گناه را کم کنم. گناه، گناه است اما بزرگ و کوچک دارد و مهم و مهم تر دارد!
بحث اولویت هاست! سؤال این است که چه طور یک جوان مسلمان در غرب کنار نایت کلاب دعای کمیل می خواند و نماز اول وقتش ترک نمی شود، ولی اینجا در کشور اسلامی با این همه مراقبت و این همه بگیر و ببند در ابتدایی ترین التزام های دینی مشکل داریم؟...

در این گفتار ایشان چند نکته مثبت و قابل توجه است:
*شما قطعا مخالف این ناهنجاری ها و گناه کردن ها هستید و دغدغه حفظ حدود الهی را دارید چون در قرآن برای از حد گزراندن حدود ظلم به نفس و فاسق شدن و را وعده داده است.
*بحث اولویت بندی در برخورد با گناهی که درصد خرابی آن بیشتر از دیگر گناهان است. این هم به نظر مهم و در این شرایط حساس و خسته گی مردم از اوضاع اقتصادی و سختی معیشت، قابل توجه بود.
*قطعا یکی از علل دین گریزی سخت گیری ها و واکنش هایی بزرگ تر از نوع گناهی بوده که مورد ارتکاب واقع شده است. بله هر چی منطقی تر برخورد کنیم، رفتار هایی منطقی را از مردم و علاقه مندان به دین خواهیم دید.
بنده خصوصا این بخش سخنان ایشان را نقل کردم تا در قسمت نقد سخنان بعدی ایشان جانب انصاف را رعایت کرده باشم. ایشان در پست دیگری یک عکس نوشته با این مظمون –که بنده بلد کردم- منتشر کردند:                          
«قرن ها ادبیات اباحی و جنسی آیا چیزی از اقتدار و صلابت فکر دینی کاست؟
غالب شعرا هزلیات دارند و غالب تصویرگران نقش هایی که قابل نشر نیست! ‌
قرن ها مردم رقصیدند و برهنه شدند و رفتند و آمدند، اما دین آسیبی ندید!
چرا بزرگان مدعی این نکته ساده و کوچک را نمی فهمند؟
آنچه دین و ایمان را متلاشی و نظام را نابود می کند لرزش کمر دختری نوجوان نیست، لغزش قلم قاضی کهنسال است!»

بنده همین عکس نوشته را در استوری اینستای شخصی ام  به نقل از ایشون منتشر کردم و منتظر عکس العمل بعضی منتقدان کم سواد همیشه در صحنه بودم که دیدم یک نفر نوشت:
یکی از روحانی های فاسد.
در جواب گفتم: تحمل نقد مخالف از سیره رئیس مذهب جعفری بود.
جواب داد: مخالف کسی است که به اسم اسلام تیشه به ریشه اسلام نزد.

چند نکته درباره این نقد آقای زائری:
*مراقب باشید بسیاری از افراد به عمق تحلیل ها و دغدغه های شما پی نمی برند و یا دوست دارند آنچه به نفعشان است را از حرف هایتان برداشت کنند و الّا هر دو مطلب شما گویای این است که شما چه مطالبلاتی را در سر دارید.
*طی دو روز اخیر انچه توسط کانال های معاند و افرادی که حتی دغدغه دین ندارند منتشر شده این است که شما روحانی روشن فکر و یا مخالف نظام هستید و همه این افراد به انتشار مطلب دوم شما پرداختند، یعنی این نقد برایشان دلچسب بود. کانال هایی که دنبال انتشار کمپین #برقص_تا_برقصیم بودند هم شما را با این ادبیات همراه و موافق خود دانسته با انتشار مطلب دومتان برای خود کیفی کردند که از نوع ارسال مطلبشان مشخص بود در دلشان قند آب می شد که یک روحانی انقلاب و سیستم آخوندی را اینطور نقد می کند.
قطعا شما این قصد را ندارید و امثال بنده هم از این سوء استفاده ها با توجه به شناختم از شما، رنج می بریم و بهترین زمان در این برهه این به نظر می رسد که کمی این مطالب دقیق را برای نا اهلان بیان نکنید و یا طوری مطرح نکنید که به راحتی بشود از آن سوء برداشت کرد.
*کاش توضیح می دادید متلاشی شدن دین به چه معناست، ما روایت زیادی داریم که یک گناه چه بلایی به سر فرد و جامعه می آورد ولی چطور به قول شما "لرزش کمر دختری" نمی تواند آسیبی به دین بزد؟ این کلی گویی ها که مثلا در غرب طرف در اوج فراهم بودن گناه ولی دعای کمیل می خواند همان خوراک رسانه های بیگانه است.

به قلم : حجت الاسلام مرتضی باقری
 

مطلب مرتبط :
رقصنده‌هایی که دستگیر و آقازاده‌هایی که اعدام شدند
فریاد بزن مائده !
جنجال مائده هژبری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.